کد خبر: ۱۸۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 13
به دلیل بالا بودن حساسیت چشم، کوچکترین ضربه به آن می‌تواند خطرات جدی در پی داشته باشد به طوریکه اگر این صدمات شدید باشد ممکن است فرد اسیب دیده بینایی خود را از دست بدهد
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص قرنیه گفت: ضربات وارد شده به چشم می‌تواند باعث ایجاد آب مروارید، پارگی شبکیه و کاهش دید شدید شود به صورتی‌که در برخی موارد مشاهده شده افراد به صورت کامل دید خود را از دست داده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، محمد مهدی صدوقی فوق تخصص قرنیه در خصوص آسیب‌های مواد محترقه و آتش‌زا به بیماری افراد توضیح داد: به دلیل بالا بودن حساسیت چشم، کوچکترین ضربه به آن می‌تواند خطرات جدی در پی داشته باشد به طوریکه اگر این صدمات شدید باشد ممکن است فرد اسیب دیده بینایی خود را از دست بدهد.

وی گفت: برخورد ترقه یا جسم نوک‌تیز به سطح پوست بدن ممکن است باعث ایجاد سوختگی یا خراشی بر روی پوست شود که می‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی ترمیم کرد اما اگر همین مقدار ضربه به چشم وارد شود ممکن است باعث ایجاد پارگی در سطح چشم یا حتی خارج شدن محتویات چشم شود.

صدوقی با بیان اینکه به دلیل حساس بودن قرنیه و شبکیه‌ چشم باید مراقبت زیادی از آن انجام شود، گفت: لازم است در صورت امکان افراد در معرض محل‌هایی که انفجار مواد محترقه در آنجاست، قرار نگیرند.

این متخصص قرنیه افزود: ضربات وارد شده به چشم می‌تواند باعث ایجاد آب مروارید(Cataracts)، پارگی شبکیه و کاهش دید شدید شود و حتی در برخی موارد مشاهده شده که افراد دید خود را به صورت کلی از دست داده‌اند.

این چشم پزشک در خصوص درمان آسیب‌های وارد شده ناشی از مواد محترقه به چشم نیز توضیح داد: میزان درمان این آسیب‌ها به مقدار شدت آن بستگی دارد و اگر خراش بر روی قرنیه ایجاد شده باشد می‌توان آن را با دارو و جراحی ترمیم کرد اما اگر به دلیل بالا بودن میزان آسیب، قرنیه چشم پاره شده باشد در صورت جراحی، فرد مصدوم با کاهش دید مواجه خواهد شد که در مواردی این کاهش یافتن بینایی در 20 تا 80 درصد بوده است.

این چشم‌پزشک تصریح کرد: در صورتی که آسیب‌های وارد شده به چشم شدیدتر باشد ممکن است عدسیه آسیب ببیند که در این صورت فرد دچار آب مروارید خواهد شد همچنین اگر آسیب وارد شده به شبکیه چشم باشد در صورت درمان نیز ممکن است فرد 90 درصد بینایی خود را از دست بدهد یا حتی دیگر نتواند بینایی(Sight) طبیعی داشته باشد.

وی در پایان در خصوص صدمات ناشی از حرارت بر روی چشم‌ها نیز گفت: حرارت نیز باعث سوختگی در سطح چشم می‌شود هرچند مکانیزم بدن به گونه‌ای است که زمانی که حرارت به صورت ما نزدیک می‌شود پلک‌ها به صورت خودکان بسته می‌شوند اما در مواقعی سرعت رسیدن حرارت به چشم به قدری است که قبل از بستن چشم‌ها ممکن است سوختگی در سطح چشم ایجاد شود.

با فرارسیدن چهارشنبه آخر سال، متاسفانه شاهد آسیب‌های ناشی از مواد محترقه به چشم‌ها و از دست رفتن بینایی برخی از افراد به دلیل بی احتیاطی هستیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: