کد خبر: ۱۸۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 11
صنعت پخش یک صنعت بسیار تأثیرگذار است به طوری که اگر به دور افتاده‌ترین نقاط کشور نیز مراجعه کنیم می‌بینیم که محصولات تولیدی شرکت‌های داخلی توسط این صنعت در تک تک فروشگاه‌های آن مناطق نیز یافت می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل یک شرکت پخش دارو گفت: در حال حاضر این طرح باعث شد تا مبلغی حدود 4 هزار میلیارد تومان مطالبات عقب‌افتاده در صنعت پخش داشته باشیم که این موضوع مشکلات فراوانی را برای این صنعت ایجاد کرده است و با توجه به کمبود نقدینگی، بانک‌ها نیز نمی‌توانند کمکی به این صنعت کنند.

به گزارش شفا آنلاین، محسن نجارنیا مدیرعامل یکی از شرکت‌های پخش دارویی کشور در خصوص مشکلات صنعت پخش دارو در کشور، توضیح داد: صنعت پخش یک صنعت بسیار تأثیرگذار است به طوری که اگر به دور افتاده‌ترین نقاط کشور نیز مراجعه کنیم می‌بینیم که محصولات تولیدی شرکت‌های داخلی توسط این صنعت در تک تک فروشگاه‌های آن مناطق نیز یافت می‌شود.

وی افزود: صنعت پخش یکی از صنایعی است که باعث کارآفرینی و اشتغال(Employment) بسیاری از افراد جامعه شده و گردش مالی بسیار بالایی دارد که این موضوع نشان‌دهنده تأثیرگذاری این صنعت در اقتصاد کشور و صنعت دارو است.

نجارنیا با بیان اینکه صنعت پخش دارو طی سال‌های گذشته تقریباً از یک سازوکار مشخصی برخوردار بود، گفت: ایجاد یک زنجیره میان مراکز درمانی، بیمه‌ها و نقدینگی ایجاد شده توسط شرکت‌های تولیدی طی سال‌های اخیر باعث رفع شدن مشکلات این صنعت شده بود به طوری که شرکت‌های تولیدی کالاهای خود را در اختیار شرکت‌های پخش دارو قرار می‌دادند و به طور منظم این کالاها در بین مراکز درمانی توزیع می‌شد و در نهایت پول شرکت‌های پخش نهایتاً با سه ماه تأخیر از طرف بیمه‌ها پرداخت می‌شد.

مدیرعامل شرکت پخش دارو ادامه داد: پس از اجرای طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 1394 روال پرداخت‌ها تغییر کرد و به دلیل اینکه در این طرح ظرف مدت 4 الی 5 ماه 11 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و این موضوع در حالی رخ داد که برای این طرح بزرگ تنها 4500 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: در 6 ماهه نخست اجرای طرح که منابع مالی در اختیار صندوق‌های بیمه قرار داشت پرداخت‌ها بر اساس قراردادها انجام می‌شد و در صنعت پخش و دارو نیز شاهد رونق خوبی بودیم اما از ‌آنجا که عمق طرح تحول سلامت دیده نشده بود و بدون برنامه‌ریزی انجام شد پس از گذشت چندین ماه صنعت دارو با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

نجارنیا با بیان اینکه نظام اجرا به مثابه یک پیش‌زمینه برای اجرای طرح تحول سلامت به شمار می‌رود، گفت: متأسفانه قبل از اجرای این طرح به بحث نظام ارجاع(Referral system) توجهی نشد به طوری که پس از اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان‌ها شاهد هجوم بسیاری از افرادی بودیم که نیاز واقعی به درمان نداشتند و همین موضوع باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به نظام سلامت شد.

مدیرعامل شرکت پخش دارو تصریح کرد: از تیر ماه سال 95 کاملاً مشخص بود که منابع مالی برای پوشش این طرح وجود ندارد و طرح تحول دچار بحران خواهد شد بر همین اساس برخی از شرکت‌های پخش دارو متوجه این موضوع شدند و راهکاری برای خود تدوین کردند و برخی دیگر نیز که از منابع مالی مناسبی برخوردار نبودند مجبور به ادامه فعالیت و کمک گرفتن از بانک‌ها شدند.

نجارنیا گفت: در حال حاضر این طرح باعث شد تا مبلغی حدود 4 هزار میلیارد تومان مطالبات عقب‌افتاده در صنعت پخش داشته باشیم که این موضوع مشکلات فراوانی را برای این صنعت ایجاد کرده است و با توجه به کمبود نقدینگی، بانک‌ها نیز نمی‌توانند کمکی به این صنعت کنند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر این صنعت با شرایط نگران‌کننده‌ ای روبه‌رو است و همچنین صنعت دارو با مشکل عظیم نقدینگی مواجه شده است و باید این واقعیت را در نظر داشته باشیم که ادامه این روند باعث ایجاد یک بحران و افزایش قیمت داروها خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: