کد خبر: ۱۸۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 11
متاسفانه ما در کشور یا سرمایه انسانی را مهم تلقی نکردیم یا در حد شعار بدان اشاره کرده‌ایم و این تنها مربوط به حوزه پرستاری نمی‌شود بلکه شامل نخبگان و متفکران نیز می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از برخورد شعاری ایران در رابطه با جایگاه نخبگان کشور به تشریح دلایل مهاجرت پرستاران، سرطان‌شناسان و محققان ژنوم انسانی پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین، رسول خضری، در واکنش به اظهارنظری مبنی بر مهاجرت سالانه هزار پرستار از کشور گفت: متاسفانه ما در کشور یا سرمایه انسانی را مهم تلقی نکردیم یا در حد شعار بدان اشاره کرده‌ایم و این تنها مربوط به حوزه پرستاری نمی‌شود بلکه شامل نخبگان و متفکران نیز می‌شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته شرایط خوبی برای فعالیت نیروی انسانی به ویژه افراد نخبه فراهم شده است، کما اینکه تعداد زیادی از نخبگان کشور در پی مهاجرت نه تنها به بهترین امکانات دست یافته‌اند، بلکه دارای پست و مقامی درخور نیز هستند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران در حالی نسبت به وضعیت (Condition)نخبگان و منابع انسانی بی‌توجهی می‌شود که سایر کشورها همچون هندوستان اجرای طرح بازگشت مغزها را تجربه کرده و به امپراتور مغزها تبدیل شده است.

خضری افزود: توسعه در ایران بر سه پایه امنیت، منابع و مدیریت استوار است که تاکنون در دو مورد امنیت و منابع به موفقیت چشمگیری دست یافته‌ایم، اما در حوزه مدیریتی با مشکل جدی مواجه هستیم تاجاییکه می‌توان گفت کشور در تب بی‌مدیریتی می‌سوزد.

ممانعت از فرار مغزها با برخورد دستوری امکانپذیر نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: هم‌اکنون فرار مغزها در کشور به یک تهدید تبدیل شده است که برای ممانعت از گسترش آن نمی‌توان به صورت دستوری برخورد کرد، بلکه باید در جهت ارتقای وضعیت آنها برنامه‌ریزی کرده و بعد از آسیب‌شناسی برای آن یک استراتژی مدون و راهبردی تعریف شود.

وی با اشاره به وضعیت نخبگان پژوهشگاه رویان که بعد از بازدید اعضای کمیسیون تلفیق از آن اطلاع یافته‌اند اظهار کرد: پژوهشکده رویان که از جمله 10 مرکز تحقیقاتی دنیا بوده که در زمینه تکمیل ژنوم انسان فعالیت داشته و به موفقیت‌های قابل قبولی در زمینه کنترل بیماری‌هایی همچون سرطان، ام اس، ضایعات نخاعی و به حرکت در آوردن اندام‌های فرد قطع نخاع دست یافته است که توسط تعدادی از نخبگانی که در دانشگاه‌های استنفورد، هاروارد و ام آی تی تحصیل کرده و برای ارائه خدمت به ایران بازگشته‌اند، انجام شده است حتی از حداقل امکانات برای تامین فضای مناسب(Appropriate) جهت مطالعه این افراد نیز بی‌بهره است.

تامین 20 میلیارد اعتبارات برای توسعه پژوهشگاه رویان در بودجه 97

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 یادآورشد: ما به همراه آقای تاجگردون بعد از بازدید از پژوهشگاه رویان برای ممانعت از سرخوردگی محققانی که در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کرده‌اند و احتمال برگشت آنها به کشورهای توسعه‌یافته محل تحصیلشان تلاش کردیم تا در قانون بودجه 97 مبلغ 15 میلیارد برای خرید ساختمانی برای فعالیتشان همچنین مبلغ 5 میلیارد  به‌منظور خرید تجهیزات بدین پژوهشگاه تخصیص داده شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون از دولت انتظار داریم که به منظور ممانعت از مهاجرت نیروی انسانی به ویژه افراد نخبه سالانه ردیفی از بودجه را به منظور تامین نیاز ضروری آنها تخصیص دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: