کد خبر: ۱۸۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 10
سردردها در زمره بیشترین بیماری‌های سیستم عصبی به شمار می‌روند که حدود 50 درصد انسان‌های بالغ حداقل یک سردرد در سال آخر زندگی‌شان داشته‌اند
شفا آنلاین>سلامت>کارآزمایی‌های داروی میگرن کات نشان داده است که 81 درصد از بیماران با استفاده از این دارو درمان قطعی شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، سردردها در زمره بیشترین بیماری‌های سیستم عصبی به شمار می‌روند که حدود 50 درصد انسان‌های بالغ حداقل یک سردرد در سال آخر زندگی‌شان داشته‌اند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO) خانواده سردردها سومین رتبه را در میزان سال‌های از دست رفته عمر دارند که از میان انواع سردردها، میگرن به تنهایی ششمین عامل ناتوانی در بین تمام بیماری‌های گریبان‌گیر بشر است.

شیوع اصلی این بیماری در سنین 25 تا 55 سال است و در ایران حدود 10 میلیون نفر بیماران مبتلا به میگرن وجود دارد که اغلب آنها در ماه یک یا دو بار دچار حمله می‌شوند.

بر اساس آمارهای موجود در ایران حدود 2 میلیون نفر از بیماران میگرنی سردردهای مزمن میگرنی دارند، به این معنا که حداقل 15 روز در ماه با سردرد زندگی می‌کنند.

به منظور درمان این بیماری، یکی از شرکت‌های دانش‌ بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با ارائه دارویی به نام میگرن کات که با فرم اسپری بینی تولید شده است، اقدام به درمان این بیماری کرده است.

داروهای پیشگیری و مصرفی به هنگام بروز حملات میگرنی عوارض جانبی را به دنبال دارد، به گونه‌ای که داروی سرماتریپتان به خاطر مکانیسم عمل آن که کاهش قطر عروق است، در بیماران میگرنی مبتلا به فشار خون(blood pressure) و گرفتگی عروق منع مصرف دارند، ولی داروی میگرن کات در فرم اسپری بینی تولید شده است که علاوه بر احتمال اثرگذاری بر مغز و اعصاب بویایی موجب درمان این بیماری خواهد شد.

از مزایای دارورسانی از طریق بینی می‌توان به سطح وسیع جذب دارو، بدون درد بودن، استفاده راحت و مطمئن، جذب بالا به نسبت دوز خوراکی و مقعدی، جذب سریع توسط مغز و سیستم عصبی مرکزی و عدم ورود به مسیر متابولیک ثانویه و متابولیزه شده دارو در دستگاه گوارش اشاره کرد.

با توجه به اینکه اکثر افراد میگرنی مشکلات گوارشی و بویژه تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند، داروهای خوراکی اثرگذاری مناسبی را ندارند.

این دارو در مرحله کارآزمایی بالینی بر بیش از 300 مورد بیمار مورد مطالعه قرار گرفت که حدود 96 درصد از بیماران میگرنی استفاده کننده از این دارو ادعا کردند که با این دارو قدرت کنترل سردردهای خود را به دست آورده‌اند.

به گفته محققان این شرکت دانش‌بنیان، در حدود 81 درصد از بیماران میگرنی استفاده کننده از میگرن کات، سردردهای میگرنی به صورت قطعی درمان شده است و بیماران به حذف سردردهای میگرنی خود اذعان دارند.

این دارو در بیماران مصرف کننده داروهای ضد انعقاد خون و همزمان با مصرف تری‌نیتروگلیسیرید و سایر داروهای افزاینده نیتریک اکساید منع مصرف دارند.

محققان این طرح همچنین یادآور می‌شوند با مقادیر توصیه شده در روش مصرف این دارو هیچ گونه عارضه جانبی مشاهده نشده است و تنها عارضه اعلام شده خشکی بینی بوده است که این امر با استفاده از روغن‌های طبیعی همچون روغن بادام قابل جبران است.

مکانیسم عمل این دارو به این صورت است که می‌توان با استفاده از اسپری بینی این دارو از سوی بیماران میگرنی با سردردهای اتفاقی و مزمن، علائم بالینی و علتی این بیمار را رفع کرد.

این دارو 4 تا 6 ماه قادر به درمان سردردهای میگرنی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: