کد خبر: ۱۸۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 09
در هر پمپاژ قلب 20 درصد از خون کل بدن برای تصفیه وارد کلیه می‌شود و این ارگان وظیفه تنظیم فشار خون، پتاسیم‌ و پاکسازی خون را بر عهده دارد
شفا آنلاین>سلامت>نجفی با اشاره به عوامل موثر در کاهش شیوع عارضه‌های کلیوی گفت: ۱۰ میلیون نفر در کشور مبتلا به بیماری مزمن کلیه هستند.

به گزارش شفا آنلاین، محمد تقی نجفی فوق تخصص نفرولوژی‌ اظهار کرد: در هر پمپاژ قلب 20 درصد از خون کل بدن برای تصفیه وارد کلیه می‌شود و این ارگان وظیفه تنظیم فشار خون، پتاسیم‌ و پاکسازی خون را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: نارسایی کلیه(Kidney failure) در 10 درصد جوامع شیوع دارد، به طوری که نزدیک به 10 میلیون نفر در کشور مبتلا به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند که خوشبختانه بیماری بسیاری از آنها خفیف بوده و در برخی مواقع بیمار از وجود بیماری بی اطلاع است.

نجفی با اشاره به اینکه امروزه حدود 35 هزار بیمار دیالیزی و 30 هزار بیمار پیوند کلیوی در کشور داریم، افزود: بیماران پیوندی با توجه به پیشرفت‌های پزشکی بهبود یافته و امروزه خوشبختانه کشورمان دارای دستگاه‌های دیالیزی خوبی است.

این فوق تخصص نفرولوژی‌ با اشاره به اینکه برخی افراد به طور ژنتیکی دچار بیماری‌های کلیوی هستند، تاکید کرد: مصرف کم پروتئین و استفاده از رژیم‌های غذایی کم چرب و کم نمک می‌توانند شیوع عارضه‌های کلیوی را در افراد کاهش دهند.

وی ادامه داد: افراد باید فشار خون(blood pressure) را جدی بگیرند، زیرا شایع ترین بیماری کشنده در بین افراد بوده و باعث  آسیب به کلیه و مغز می‌شود.

نجفی عنوان کرد: شعار جهانی امسال سلامت کلیه در بانوان است که علت نام‌گذاری آن این است که خیلی از بارداری‌ها به کلیه آسیب می‌رساند و افرادی که دچار مسمومیت حاملگی می‌شوند اگر به درستی درمان نشوند عارضه‌شان به سمت نارسایی کلیه می‌رود.

این فوق تخصص نفرولوژی‌ با اشاره به اینکه عفونت(Infection) ادراری می‌تواند به کلیه آسیب برساند، تاکید کرد: به همین دلیل افرادی که از این مشکل رنج می برند باید هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند.

وی یادآور شد: افرادی که دخانیات استعمال می‌کنند بیش از دیگران در معرض آسیب‌های کلیوی هستند و به همین دلیل باید بیشتر از خود مراقبت کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: