کد خبر: ۱۸۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 06
واگذاری امور به انجمن ها و تشکل های رسمی و قانونی، نباید صرفا جنبه تشریفات و ظاهری داشته باشد و دولتمردان باید به صورت واقعی و اجرایی، به بلوغ و توانمندی های تشکل ها باور داشته باشند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: واگذاری امور به انجمن ها و تشکل های رسمی و قانونی، نباید صرفا جنبه تشریفات و ظاهری داشته باشد و دولتمردان باید به صورت واقعی و اجرایی، به بلوغ و توانمندی های تشکل ها باور داشته باشند.

به گزارش شفا آنلاین، حمید خیری، رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران دستاوردهای نشست اخیر شعب منطقه شمال کشور این انجمن را تشریح کرد.

وی در این خصوص تصریح کرد: در راستای تحقق خط مشی و راهبردهای کلان انجمن داروسازان ایران، ارتباط شفاف و مستمر با بدنه‌ جامعه‌ داروسازی(Pharmacy)، در دستور کار هیات مدیره قرار داد و تلاش می کنیم با برگزاری نشست های دوره ای در مناطق 6 گانه کشور ضمن ارائه گزارش مستقیم به اعضا، مشکلات خاص داروسازان در شعب کشور به شکل موثرتری مورد پی گیری قرار گیرد.

خیری افزود: بر اساس بیانیه نشست مشترک انجمن داروسازان ایران و انجمن های منطقه شمال کشور، با توجه به الزام قانون مبنی بر اخذ نظر تشکل های حرفه ای برای تدوین ضوابط و مقررات دولتی، مشارکت انجمن داروسازان برای تدوین و بازنگری آئین نامه و ضوابط مربوط به امور دارو و داروخانه ها مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف تصمیم شورای رقابت در رابطه با ضوابط تاسیس داروخانه ها، تصریح کرد: در بیانیه این نشست تاکید شده است که انجمن داروسازان هرگونه تغییر در آئین نامه و ضوابط تاسیس داروخانه را به صلاح مردم و جامعه داروسازی ندانسته و خواستار توقف هرگونه بازنگری قبل از تاریخ اعتبار این اسناد می باشیم.

به گفته خیری، در حال حاضر ظرفیت هایی در آئین نامه فعلی داروخانه ها وجود که در صورت استفاده از آنها تعداد زیادی فرصت جدید برای تاسیس داروخانه ایجاد خواهد شد؛ به گونه ای که نیازی به تغییر آئین نامه در مقطع فعلی وجود نداشته باشد.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران با اشاره به تدوین دستورالعمل قیمت گذاری دارو  در سال 95، بر ضرورت رعایت آن برای تعیین قیمت دارو در همه حلقه های زنجیره تامین (تولید، واردات، توزیع و داروخانه) تاکید کرده و اظهار داشت: زیر پا گذاشتن این دستورالعمل در ماه های اخیر و کاهش حاشیه سود داروخانه، به شدت مورد اعتراض است و ما خواستار رعایت این دستورالعمل توسط سازمان غذا و دارو می باشیم.

به گفته خیری، علیرغم تلاش های صورت گرفته به منظور تثبیت تعرفه مدیریت خدمات داروسازان، متاسفانه باید اذعان کنیم که عدم تغییر آن از سوی وزارت بهداشت در سه سال اخیر، مشکلات متعددی را برای داروخانه ایجاد کرده است. لذا باز تعریف خدمات داروسازان در داروخانه و بیمارستان، اصلاح ضرایب کا و گلوبال سازی کدهای مرتبط با داروخانه، مورد درخواست همکاران در کل کشور می باشد.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران ادامه داد: در بخشی از این بیانیه به مشکلات ناشی از تاخیر پرداخت سازمان های بیمه به داروخانه ها، اشاره شده و انجام پیگیری حقوقی برای وصول به موقع مطالبات و پرداخت خسارت دیرکرد (طبق قانون)، ضرورت دارد.

وی افزود: امروزه فروش بعضی داروها و کالاهای سلامت در محل هایی غیر از داروخانه، به یکی از معضلات نظام سلامت تبدیل شده است.بر این اساس توقع از ارگان های ذی ربط نظیر وزارت بهداشت و نظام پزشکی(Medical System)، آن است که با هماهنگی انجمن داروسازان ایران، گام های موثری را در این رابطه تدارک ببینند.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، ایجاد زمینه های شغلی جدید و توسعه فضای اشتغال داروسازان (مطابق با استانداردهای جهانی) از اولویت های انجمن داروسازان دانست و تصریح کرد: در این راستا خواستار بهره گیری از طرح های تحقیقاتی (نظیر گزارش نیاز و تامین داروسازان در افق سال 1404 تهیه شده توسط فرهنگستان علوم پزشکی) و تعریف طرح های پژوهشی جدید در این زمینه با مشارکت انجمن داروسازان هستیم.

وی در پایان بر ضرورت توجه دولت به رای و نظر تشکل های صنفی و تخصصی در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری تاکید کرد و اظهار داشت: واگذاری امور به انجمن ها و تشکل های رسمی و قانونی، نباید صرفا جنبه تشریفات و ظاهری داشته باشد و دولتمردان باید به صورت واقعی و اجرایی، به بلوغ و توانمندی های تشکل ها باور داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: