کد خبر: ۱۸۷۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 05
این همه شتابزدگی برای تغییر آئین‌نامه، تأسیس داروخانه‌ها نشان از آن دارد که سازمان غذا و دارو تبدیل به عامل اجرایی یک دستور بالادستی شده است و این آئین‌نامه در سطوح کارشناسی هنوز مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار نگرفته است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: این همه شتابزدگی برای تغییر آیین‌نامه، تأسیس داروخانه‌ها نشان از آن دارد که سازمان غذا و دارو تبدیل به عامل اجرایی دستور بالادستی شده است.

به گزارش شفا آنلاین، حمید خیری رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در خصوص اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو در ارتباط با تغییر آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها گفت: این همه شتابزدگی برای تغییر آئین‌نامه، تأسیس داروخانه‌ها نشان از آن دارد که سازمان غذا و دارو تبدیل به عامل اجرایی یک دستور بالادستی شده است و این آئین‌نامه در سطوح کارشناسی هنوز مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: اگر هدف اشتغال‌زایی برای فارغ‌التحصیلان جوان رشته داروسازی(Pharmacy) است، باید عرض کنم که مشکل فارغ‌التحصیلان، تصدی‌گری حداکثری دولت در بازار دارویی است.

خیری اظهار داشت: دولت به جای اصلاح آئین‌نامه، باید سهم 50 درصدی خود از بازار دارویی را کاهش دهد.

وی افزود: اینکه کاری کنیم که همه فارغ‌التحصیلان داروسازی به سمت تأسیس داروخانه هدایت شوند، نیاز به سازوکاری دارد که متأسفانه دولتمردان نسبت به آن توجهی ندارند.

خیری ادامه داد: افزایش بیش از حد تعداد داروخانه‌ها، اقتصاد داروخانه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و نتیجه آن ایجاد انحراف اقتصادی در داروخانه است.

خیری افزود: تغییر دادن آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها با این سرعت و شتاب،‌ نتیجه‌ای جز اختلال در توزیع دارو ندارد و موجب می‌شود دستاوردهای نظام دارویی(Drug system) که طی چند دهه حاصل شده است، آسیب جدی ببیند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با این کار علاوه بر اینکه اقتصاد داروخانه‌ها را فسادپذیر می‌سازد، می‌خواهد بیش از گذشته به بازار دارویی کشور چنگ‌اندازی کند.

خیری افزود: سیاستگذاری مبتنی بر آزمون و خطا، هزینه‌هایی را به کشور تحمیل می‌کند که جبران آن ممکن است چندین نسل را درگیر کند.

وی در پایان تصریح کرد: انجمن داروسازان ایران با هرگونه تغییر شتاب‌زده و هیجانی در آئین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها بدون آینده‌نگری و کارشناسی دقیق مخالف است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: