کد خبر: ۱۸۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 05
مطبهای برخی پزشکان با اینکه ویژه بیمارانی مانند زنان باردار، معلولان جسمی، افراد دارای ناراحتی قلبی و شکستگی استخوان هستند، ساختار و معبر مناسب برای حرکت بیماران ندارند
شفاآنلاین>سلامت> مراکز بهداشتی، درمانی و مطبهای برخی پزشکان به جای اینکه محل آرامش و درمان درد بیماران باشند با ساختار نامناسب و عدم رعایت الزامات محیطی، برای آنان مشکل ساز شده اند.

به گزارش شفاآنلاین، مطبهای برخی پزشکان با اینکه ویژه بیمارانی مانند زنان باردار، معلولان جسمی، افراد دارای ناراحتی قلبی و شکستگی استخوان هستند، ساختار و معبر مناسب برای حرکت بیماران(patients) ندارند.

به عنوان مثال مطبهای برخی متخصصان ارتوپدی دارای پله های طولانی و فاقد آسانسور هستند یا برخی مطبها مربوط به معلولیتهای جسمی و حرکتی، سرویس بهداشتی مناسب ندارند.

بیماران و توانیابان گلایه های بسیار از مراکز بهداشتی، درمانی که مناسب سازی محیطی در آنها انجام نگرفته دارند و این موضوع را مصداق نقض حقوق شهروندی می دانند.

87 درصد مراکز بهداشتی، درمانی مناسب سازی نشده اند
مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ماده های قانونی بسیار وجود دارد که در آن مناسب سازی اماکن عمومی مورد تاکید قرار گرفته و جزو تکالیف متولیان خدمات رسان به مردم است.

حمید حسینی افزود: علاوه بر آن در منشور حقوق شهروندی نیز حق استفاده از اماکن عمومی و امکانات شهری برای همه اقشار جامعه چه معلول و چه غیر معلول به رسمیت شناخته شده و براساس آن همه باید بطور مساوی از خدمات و امکانات استفاده کنند.

وی اظهار کرد: استفاده از ساختمان ها و اماکن عمومی و تامین آسایش مردم در آنها جزو حقوق شهروندی است و دست کم باید در نظر داشت که همه انسانها روزی سالمند می شوند و باید آرامش و سلامتی آنان در اماکن عمومی تامین شود.

وی گفت: برای احداث و فعالیت مکان ها و ساختمان هایی که رفاه عموم مردم در آن در نظر گرفته نشده است نباید مجوز ساخت یا فعالیت داده شود.

حسینی افزود: برخی مطب ها یا ساختمان های پزشکان(physicians) در مشهد وضعیت مناسبی نداشته و دارای رمپ های نامناسب با شیب های تند، پله های زیاد و پیشخوان های بلند هستند.

وی اظهار کرد: برخی مطب ها نیز برای بیماران قلبی و زنان باردار نامناسب هستند و بیماران تا رسیدن به اتاق پزشک مجبور به گذر از معبری هستند که درد آنها را تشدید می کند.

وی گفت: طبق ارزیابی انجمن حامیان شهر بدون مانع خراسان رضوی، 87 درصد مراکز بهداشتی، درمانی مشهد فاقد مناسب سازی محیطی است.

نظارت بر ساختمانهای مسکونی دارای تغییر کاربری، امکان پذیر نیست
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در این باره گفت: شهرداری مشهد و سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان امسال تلاش کردند، الزام مناسب سازی محیطی را در ضوابط مربوط به صدور پروانه پایان کار ساختمان قید کنند.

آناهیتا زنده دلان افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان برای نظارت بر ساختمانها با 2 مشکل مواجه است، نخست اینکه بسیاری از سازندگان پروژه های ساختمانی به این سازمان مراجعه نمی کنند به گونه ای که متولیان 50 درصد ساخت و سازها در مشهد به این سازمان مراجعه نکرده اند.

وی اظهار کرد: دوم اینکه برخی سازمان های دولتی برای نظارت بر ساخت و سازهای خود دارای کمیته فنی داخلی هستند و به سازمان نظام مهندسی ساختمان مراجعه نمی کنند.
وی گفت: از سوی دیگر مالکین برخی ساختمانهای مسکونی پس از دریافت گواهی پایان کار، با تغییر کاربری ساختمان آن را به مطب، اتاق وکیل، هتل آپارتمان و امثال آن تبدیل می کنند.

زنده دلان افزود: باید تدبیری اندیشیده شود که مناسب سازی محیط در همه ساختمانها جزو ضوابط صدور گواهی پایان کار قرار گیرد و ساختمانهای قدیمی که تغییر کاربری می دهند نیز ملزم به مناسب سازی برای کسب مجوز فعالیت شوند.

پاسخ دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مدیر اجرایی سازمان نظام پزشکی مشهد در این باره گفت: این سازمان نظارت میدانی بر مطب ها و ساختمانهای پزشکان ندارد و فقط براساس ضوابط قانونی، پروانه طبابت برای پزشکان صادر می کند تا بتوانند در مطب فعالیت کنند.

هادی بیژن نژاد افزود: نظارت میدانی بر مطبها و ساختمانهای پزشکان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که علاوه بر مشهد، شهرستانهای فریمان، سرخس و چناران را تحت نظارت خود دارد.

وی اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی مشهد تاکنون اقدام به صدور 10 هزار پروانه طبابت برای پزشکان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد کرده که از این تعداد هشت هزار طبیب در مطبهای خود مشغول فعالیت هستند.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره گفت: پزشکان پس از اخذ پروانه فعالیت از سازمان نظام پزشکی با رعایت ضوابط می توانند در هر نقطه از شهر و روستای محل اخذ پروانه، مطب دایر کنند.

محمد اسماعیل خیامی افزود: از آنجا که مطب، موسسه پزشکی یا واحد تجاری محسوب نمی شود لذا پزشکان می توانند در هر محلی که حداقل شرایط پیش بینی شده در ضوابط مربوط را داشته باشد، مطب تاسیس کنند.

وی اظهار کرد: این در حالی است که در ضوابط مربوط به این بخش، فقط به وضعیت کلی فضای فیزیکی و بهداشتی مطب اشاره شده است.

وی گفت: هم اکنون تعداد فراوانی از مطبهای پزشکان مشهد در ساختمانهای جدید یا بازسازی شده مستقر هستند که شرایط مناسب دسترسی را برای بیماران دارند.

خیامی افزود: اما با توجه به گستردگی شهر و وجود بافتهای قدیمی و حاشیه ای در اغلب نقاط شهر، به دلیل نبود ساختمان مناسب، امکان تامین یا اجاره محل مناسب برای پزشکان در برخی محل های مزبور وجود ندارد.

وی اظهار کرد: از طرفی به دلیل اجاره ای بودن مطبها، امکان بهسازی محل توسط پزشک وجود ندارد و این در حالی است که مردم این محلها نیز نیاز به پزشک دارند.

وی گفت: با این حال همکاران ما در بازدید از مطبها و به ویژه دفاتر کار موسسات پیراپزشکی بر رعایت دسترسی آسان بیماران به خدمات تاکید داشته و بر اجرای ضوابط نظارت دارند.

خیامی افزود: دستگاههای ذیربط نیز باید در صدور مجوزهای ساختمانی برای مراکز خدماتی، مسکونی، تجاری و ساختمان پزشکان دقت لازم را داشته و دسترسی آسان مردم و معلولین در این واحدها را در نظر بگیرند.

الزام قانونی برای مناسب سازی فضاهای عمومی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز در این باره گفت: قانون مرتبط با مناسب سازی در سال 83 تصویب شد و براساس آن تمام وزارتخانه ها، موسسات و نهادهای عمومی موظف شدند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و معابر به نحوی عمل نمایند که امکان استفاده از آنان برای معلولان و افراد دارای مشکل حرکتی و جسمی فراهم شود.

محمد مقدوری افزود: در آخرین نشست ستاد مناسب سازی استان نیز با دستور استاندار مقرر شد، مالکین برخی ساختمان ها که با عنوان مسکونی گواهی پایان کار دریافت کرده و پس از آن ساختمان را به مطب پزشکان یا اماکن عمومی تبدیل می کنند، باید هنگام تغییر کاربری تمام اصلاحات در سیستم ایمنی، ورودی ها و محل های دسترسی را به منظور دسترسی آسان معلولان انجام دهند.

وی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی هم باید در این زمینه نظارت جدی داشته و رعایت موارد مزبور در صدور گواهی پایان کار در نظر گرفته شود.

وی گفت: به دستور استاندار خراسان رضوی در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و عدم رعایت استانداردها باید به مهندس ناظر تذکر داده شده و پیمانکار نیز موظف به اصلاح شرایط شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: