کد خبر: ۱۸۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 06
از سال‌ها قبل این گمان وجود داشت که تماشای تلویزیون و افزایش وزن با هم در رابطه هستند، اما هیچ سندی برای این ادعا وجود نداشت تا اینکه اخیراً در یک تحقیق جدید محققان اثبات کردند که میان خوره تلویزیون بودن و افزایش وزن ارتباطی وجود دارد.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>تماشای تلویزیون به‌شدت با افزایش وزن در ارتباط است و حتی یک فعالیت سبک می‌تواند به جلوگیری از چاقی و درنتیجه دیابت ناشی از آن کمک کند.


به گزارش شفا آنلاین:از سال‌ها قبل این گمان وجود داشت که تماشای تلویزیون و افزایش وزن با هم در رابطه هستند، اما هیچ سندی برای این ادعا وجود نداشت تا اینکه اخیراً در یک تحقیق جدید محققان اثبات کردند که میان خوره تلویزیون بودن و افزایش وزن ارتباطی وجود دارد.
اما خطرات سلامتی خوره تلویزیون بودن تنها به چاقی ختم نمی‌شود. نتایج این تحقیق جدید نشان داد که تماشای بسیار زیاد تلویزیون به نحو چشمگیری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.
علاوه بر این، بر اساس نتایج این تحقیق خطرات سلامتی مرتبط با تماشای تلویزیون بسیار بیشتر از خطرات سلامتی مرتبط با دیگر فعالیت‌های نشستنی همچون خیاطی، مطالعه یا رانندگی هستند. محققان می‌گویند که تماشای تلویزیون تاثیر خاصی روی افزایش وزن دارد، چون نه‌تنها فعالیت فیزیکی را کاهش می‌دهد، بلکه تبلیغات و دیگر سرنخ‌های غذایی نشان داده‌شده در تلویزیون مردم را به خوردن بیشتر غذا و همچنین خوردن غذاهای ناسالم تشویق می‌کنند.
دکتر فرانک هو، نویسنده این تحقیق و از محققان دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد می‌گوید: «افرادی که خوره تلویزیون هستند حرکت نمی‌کنند و غذای بیشتری می‌خورند.» دکتر فرانک هو اضافه می‌کند: «تحقیق انجام‌شده اولین تحقیق علمی است که پیوند میان تماشای زیاد تلویزیون و چاقی را به اثبات می‌رساند.»
دکتر هو نتایج این تحقیق خود را در شماره آوریل 2008 ژورنال The journa- of the America- Medica- Associatio- به چاپ رساند.
دکتر هو در این تحقیق عادات تماشای تلویزیون بیش از 50000 زن را مورد مقایسه قرار داد که در بین سال‌های 1992 تا 1998 در تحقیق سلامتی پرستارها(Nurses' Health Study) شرکت کرده بودند. در طول این 6 سال، 7.5 درصد از زن‌ها چاق شدند و 1515 نفر از آن‌ها دچار دیابت نوع 2 شدند.
به‌طورکلی، افرادی که BMI یا توده حجم بدنی آن‌ها 30 یا بیشتر است چاق نامیده می‌شوند. همچنین اگر وزن کسی 20 درصد بیشتر از وزن توصیه‌شده باشد نیز او را چاق می‌نامند.
محققان دریافتند که هر چه مدت‌زمان تماشای تلویزیون افزایش می‌یابد وزن فرد نیز افزایش می‌یابد و چنین چیزی منجر به چاقی بیشتر و دیابت می‌شود. بر اساس نتایج این تحقیق، افزایش دوساعته در تماشای روزانه تلویزیون برابر با افزایش 23 درصدی خطر چاقی و افزایش 14 درصدی خطر دیابت است.
اگرچه دیگر فعالیت‌های نشستنی نیز خطر افزایش وزن و دیابت را افزایش می‌دهند، اما بر اساس نتایج این تحقیق تاثیر آن‌ها بسیار کمتر از عادت‌های تماشای تلویزیون در میان زنان بود. برای مثال، افزایش دوساعته نشستن پشت میز در محیط کار یا رانندگی کردن با افزایش 5 درصدی خطر چاقی و افزایش 7 درصدی خطر دیابت در ارتباط بود.
اما محققان دریافتند که حتی فعالیت سبک می‌تواند با افزایش وزن مبارزه کند. محققان دریافتند که هر پیاده‌روی تند یک‌ساعته‌ای که زنان در طول روز انجام می‌دانند باعث کاهش 24 درصدی خطر چاقی و کاهش 34 درصدی خطر دیابت شده است.
دکتر هو می‌گوید که بر اساس یافته‌های این تحقیق اقدامات مربوط به‌سلامت عمومی نه‌تنها باید افزایش فعالیت فیزیکی را ترویج دهند، بلکه باید مردم را به کاهش فعالیت‌های نشستنی همچون تماشای تلویزیون تشویق و توصیه کنند. دکتر هو می‌گوید: «تماشای تلویزیون شایع‌ترین و فراگیرترین رفتار نشستنی در ایالات‌متحده آمریکا است.»
تحقیقات نشان می‌دهند که میانگین مردهای آمریکایی به‌طور متوسط در طول هر هفته 29 ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند، درحالی‌که میانگین زن‌های آمریکایی به‌طور متوسط در طول هر هفته 34 ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند.
دکتر هو می‌گوید: «برای تماشای تلویزیون باید محدودیتی را تعیین کرد. به نظر من تماشای تلویزیون در طول یک هفته نباید بیشتر از 10 ساعت تجاوز کند و علاوه بر این، فرد باید حداقل 30 دقیقه از وقت روزانه خود را به پیاده‌روی اختصاص دهد.»
محققان تخمین می‌زنند که می‌توان با یک سبک زندگی نسبتاً فعال از 30 درصد موارد چاقی و 43 درصد موارد دیابت پیشگیری کرد. به‌عبارت‌دیگر، اگر فرد یک سبک زندگی نسبتاً فعال داشته باشد می‌تواند خطر ابتلا به چاقی و بیماری دیابت را در خود کاهش دهد. برای داشتن یک سبک زندگی نسبتاً فعال یک فرد می‌تواند تماشای هفتگی تلویزیون را به کمتر از 10 ساعت کاهش دهد و تمرین بدنی با شدت متوسط همچون پیاده‌روی تند 30 دقیقه‌ای را در برنامه روزانه خود بگنجاند.
دکتر هو می‌گوید: «منظور ما از پیاده‌روی این نیست که فرد به‌مانند دونده‌های ماراتون هر روز بدود، بلکه منظور ما این است که فرد هر روز در محله خود یا پارک اطراف خانه خود حداقل به مدت 30 دقیقه یک پیاده‌روی تند انجام دهد تا خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد.»
بنابراین، باید بیان داشت که صرف زمان زیاد برای تماشای تلویزیون نیز می‌تواند خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد. همچنین بعضی از افراد فکر می‌کنند که تماشای زیاد تلویزیون تاثیر چندانی در ابتلای فرد به چاقی و دیابت نوع 2 ندارد، اما بر اساس نتایج این تحقیق مطرح‌شده در این مقاله تماشای زیاد تلویزیون در مقایسه با دیگر فعالیت‌های نشستنی تاثیر بسیار زیادی در ابتلای فرد به چاقی و دیابت نوع 2 دارد.سپید

WebMD



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: