کد خبر: ۱۸۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 03
در حال حاضر سازمان غذا و دارو نظارت مستقیمی بر عرضه کالاهای سلامت‌محور بر عطاری‌ها ندارد و تنها به عنوان یکی از متولیان به شمار می‌رود و لازم است مشخص شود که کدامیک از نهادها باید به صورت مستقیم، مسئولیت نظارت بر این مراکز را برعهده بگیرد
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو گفت: بیشترین شکایات از عطاری‌ها به محصولات چاقی و لاغری و همچنین محصولاتی که در زمینه درمان بیماری کبد چرب بوده است.

به گزارش شفا آنلاین، شهریار اسلامی‌تبار مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان غذا و دارو در خصوص نظارت این سازمان بر فعالیت عطاری‌ها اظهار داشت: در حال حاضر سازمان غذا و دارو نظارت مستقیمی بر عرضه کالاهای سلامت‌محور بر عطاری‌ها ندارد و تنها به عنوان یکی از متولیان به شمار می‌رود و لازم است مشخص شود که کدامیک از نهادها باید به صورت مستقیم، مسئولیت نظارت بر این مراکز را برعهده بگیرد.

وی افزود: در قانون نیز به صراحت در خصوص متولی رسیدگی به این نهادها اشاره نشده است، اما از آنجا که طب سنتی(Traditional medicine) برای کشور ارزشمند بوده و مباحث درمانی و سلامت مردم در آن مطرح است، وزارت بهداشت باید به عنوان متولی رسیدگی به تخلفات شناخته شود.

اسلامی‌تبار گفت: سازمان غذا و دارو در صورت مشاهده تخلفات در این اصناف، شکایات را به مراجعه قضائی اعلام خواهد کرد اما باید توجه داشته باشیم که برخی از عطاری‌ها برای دور زدن قانون، مجوز خود را از جهاد کشاورزی دریافت می‌کنند.

مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو افزود: در جهاد کشاورزی نیز اداره‌ای به نام طب سنتی وجود دارد که به نظارت و ارائه مجوز می‌پردازد، در صورتی که سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان اختیاری برای تأسیس عطاری‌ها ندارد، این در حالی است که ما معتقدیم این اماکن باید مجوز خود را از این سازمان دریافت کنند.

اسلامی‌تبار گفت: بیشترین شکایات از عطاری‌ها به محصولات چاقی و لاغری و همچنین محصولاتی که در زمینه درمان بیماری کبد چرب(Fatty Liver) بوده است که صحت این محصولات موثق نبوده و باعث به خطر افتادن سلامت مصرف‌کنندگان شده است.

وی در خصوص نظارت و بازرسی‌های این سازمان در ایام عید نوروز نیز توضیح داد: حدود 60 دانشگاه در سطح کشور وجود دارد که در این زمینه به فعالیت می‌پردازند و با هماهنگی‌هایی که به عمل آمد، در ایام عید نوروز و تعطیلات نیز بازدیدهای دوره‌ای از این اماکن انجام خواهد شد.

اسلامی‌تبار در پایان گفت:‌ در ایام تعطیل، سازمان غذا و دارو به محل عرضه مکمل‌ها، محصولات آرایشی،‌بهداشتی نظارت خواهد داشت و مردم می‌توانند با تماس با دانشگاه‌های علوم و پزشکی و معاونت‌های غذا و دارو در سراسر کشور شکایات خود را اعلام کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: