کد خبر: ۱۸۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 02
ایرانیان هر سال 800 میلیون بار به پزشک مراجعه می کنند، اما چند نفر آنان می دانند که در مراجعه به پزشک چه حقی دارند و چگونه باید حق خود را مطالبه کنند
شفاآنلاین>سلامت>ایرانیان هر سال 800 میلیون بار به پزشک مراجعه می کنند، اما چند نفر آنان می دانند که در مراجعه به پزشک چه حقی دارند و چگونه باید حق خود را مطالبه کنند، مسئولان وزارت بهداشت این بار خود وارد میدان شدند تا به مردم یادآوری کنند که حق آنان چیست.

به گزارش شفاآنلاین،هفته گذشته از نیمه، هفته سلامت مردان آغاز شد و هشدارها و آمارهای مربوط به سلامت مردان ادامه داشت. خبر سقوط هواپیمای آسمان و جست و جو برای یافتن پیکر 65 مسافر آن پیگیری می شد و مردانی از سازمان های مختلف در ارتفات زاگرس همچنان در سخت ترین شرایط آب و هوایی به دنبال پیدا کردن پیکر درگذشتگان این حادثه بودند.

شنبه اول هفته، پنجمین روز اسفند آخرین ماه سال بود، ماهی که هفته اول آن به نام «هفته سلامت مردان» نامگذاری شده است. مسئولان وزارت بهداشت در این هفته باز هم هشدار دادند که شاخص های سلامت مردان مناسب نیست و این بار از آمار 3.5 برابری مرگ مردان در حوادث ترافیکی نسبت به زنان سخن گفتند.

«سه چهارم موارد فوت ناشی از حوادث ترافیکی و چهار پنجم موارد فوت ناشی از دگرکشی و 90 درصد موارد فوت ناشی از جنگ برای مردان رخ می دهد».

اعلام هفته اول اسفند هر سال به نام «سلامت مردان» فرصتی است تا رسانه ها و مخاطلبان آنها در این چند روز بیشتر به مساله سلامت مردان توجه کنند و هشدارهای لازم را برای کاهش روند رشد حوادث و بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و دیابت؛ مصرف دخانیات و مواد اعتیاد آور و نیز نزاع و درگیری های اجتماعی گوشزد کنند تا مردان را که بخش اعظم آنان نان آوران خانواده و گردانندگان چرخ صنعت و اقتصاد هستند، بیشتر به فکر سلامت خود باشند. هفته ای که چه زود گذشت و چه کم بر دانش مردان ایرانی برای حفظ سلامتشان اضافه شد.

در نخستین روز این هفته، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در همایش تخصصی بهداشت عمومی که با حضور دادستان تهران برگزار شد، از انتشار خبرهای بد در رسانه ها که مردم را ناامید می کند انتقاد کرد و گفت: «به جای انتشار اخبار منفی، سعی کنیم مشکلات را کم کنیم».

او تاکید کرد: ترساندن و ناامید کردن مردم با خبرهای منفی همان چیزی است که دشمنان می خواهند. سخنی که البته سکاندار نظام سلامت ایران در دومین روز هفته در همایش یاوران سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران هم تکرار کرد.

وزیر بهداشت گفت: «برخی گرفتاری ها در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد البته ناکارآمدی در برخی نقاط دنیا کمتر است؛ درعین حال داد نمی زنند و مردم را نگران نمی کنند و یاس و ناامیدی در جامعه پمپاژ نمی کنند زیرا تزریق نامیدی مشکلی را حل نمی کند».

هاشمی صبح یکشنبه در نشست روسای سازمان های پزشکی قانونی های کشورهای اسلامی در دانشگاه الزهرا نیز حاضر شد و در آن جلسه که نمایندگان و روسای سازمان های پزشکی قانونی کشورهای الجزایر، بنگلادش، مصر، اندونزی، عراق، اردن، قزاقستان، لبنان، لیبی،پاکستان، فلسطین، سوریه، ترکیه و ترکمنستان حضور داشتند پیشنهاد کرد که کشورهای اسلامی از ظرفیت ها و توانمندی های خود در حوزه پزشکی قانونی با ایجاد یک نهاد فراملی استفاده کنند، زیرا ما در منطقه ای زندگی می کنیم که خشونت و تروریسم در آن وجود دارد و کشورهای اسلامی باید از ظرفیت های علمی و عملی خود در این حوزه استفاده کنند.

*ادامه روند شناسایی جانباختگان سقوط هواپیمای آسمان
احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی نیز در حاشیه این نشست به پرسش خبرنگاران درباره شناسایی پیکر مسافران هواپیمای تهران - یاسوج هواپیمایی آسمان که صبح 29 بهمن در نزدیکی سمیرم و در ارتفاع بیش از چهار هزار متری رشته کوه های زاگرش در نزدیکی دنا سقوط کرد، پاسخ گفت و اعلام کرد: از همه بستگان سرنشینان این هواپیما نمونه DNA گرفته شده است، تعدادی از قطعات پیکر این مسافران به سازمان پزشکی قانونی تحویل داده شده و شناسایی شده اند و روند شناسایی قطعات پیکرهای این مسافران تا زمانی که آخرین قطعات به سازمان پزشکی قانونی ارسال شود، ادامه خواهد یافت. روندی که به علت سرما و برف در رشته های کوه های زاگرس هنوز ادامه دارد.

* پنج پرسش کلیدی مردم از پزشکان
دوشنبه شصت و ششمین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت برگزار شد، ایرج حریرچی این بار از حق مردم برای پرسیدن پنج پرسش کلیدی در مراجعه به پزشک بر اساس استانداردها و اصول بین المللی سخن گفت، پرسش هایی که شاید ایرانیان کمتر شنیده و پرسیده باشند و کمتر از این حق خود با خبر بودند.

به گفته او، مردم حق دارند هنگام مراجعه به پزشک بپرسند که آیا واقعاً این اقدام و تجویز شما ضروری است؟ سوال دوم این است که خطرات و عوارض جانبی این اقدام پزشکی چیست؟ سوم اینکه اگر این اقدام را انجام ندهم چه می شود؟ سوال چهارم که افراد باید از پزشک بپرسند این است که این اقدام درمانی چقدر هزینه دارد و آیا روش ارزانتری هست؟ سوال پنجم نیز این است که آیا روش دیگری هست که ساده تر و کم خطرتر باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: پزشک موظف است به همه این پرسش ها جواب دهد و یک سوال هم هست که پزشک باید از فرد بپرسد و آن این است که «سوال دیگری ندارید؟ » و تا هر زمان فرد سوال داشته باشد باید جواب دهد. به گفته او این استاندارد در برخی ایالتهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اجرا می شود.

او در نشست خبری از حق ایرانیان برای مطالبه حقشان از پزشکان سخن گفت اما معلوم نیست، چه تعداد از پزشکان این استاندارد را در ایران رعایت می کنند و با توجه به مراجعه سالانه 800 میلیون باری ایرانیان به حدود 100 هزار پزشک کشور، چقدر احقاق این حق ایرانیان عملی است.

حریرچی در نشست این هفته سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از ناهمخوانی درآمد و هزینه های سازمان بیمه سلامت، ادامه تاخیر پرداخت کارانه و اضافه کار کارکنان بیمارستان ها، نامشخص بودن زمان اعلام تعرفه های پزشکی سال 97 و جزئیات برنامه مکمل یاری وزارت بهداشت برای ایرانیان سخن گفت.

سه شنبه وزیر بهداشت برای یک سفراروپایی و امضای چند توافقنامه همکاری در راس هیاتی از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی عازم بلژیک شد و هنگام ورود به بروکسل اعلام شد که در این سفر با وزیر بهداشت و رفاه اجتماعی فدرال و فلندر بلژیک دیدار می کند و یادداشت تفاهم همکاری جامع بهداشتی در زمینه ثبت الکترونیک اطلاعات بهداشتی بیماران به امضای مقام های وزارت بهداشت دو کشور خواهد رسید.

هاشمی در ادامه این سفر روز پنجشنبه نیز به مجارستان رفت تا چند تفاهمنامه های همکاری در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، اعتباربخشی غذا، آموزش و ایمنی غذا را با مقات این کشور امضا کند و تفاهمنامه ای نیز در زمینه سرطان با انستیتو ملی سرطان مجارستان بین مسئولان حوزه سلامت دو کشور در حضور وزیر بهداشت ایران و وزیر توانمندی های انسانی مجارستان به امضا برسد.

*وضعیت نامناسب تغذیه کارکنان
چهارشنبه همایش بهبود تغذیه کارکنان در وزارت بهداشت برگزار شد و غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو و علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در این همایش سخنرانی کردند، اصغری از وضعیت نامناسب تغذیه کارکنان سازمان ها و دستگاه های مختلف انتقاد کرد.

وی گفت: وضعیت تغذیه و غذای کارکنان ادارات و سازمان ها قابل قبول نیست و حتی در وزارت بهداشت که ناظر بر غذا و تغذیه سازمان هاست نیز هیچ برنامه ای برای تغذیه مناسب کارکنان وجود ندارد و نه تنها در بیمارستان ها و سلف های دانشجویی وزارت بهداشت بلکه در ستاد وزارت بهداشت نیز کارکنان کباب های سوخته و غذاهای بسیار چرب و شور می خورند.

او گفت: سالانه 4 میلیون دلار روغن، سه میلیون دلار برنج خارجی و دو میلیون دلار چای خارجی به کشور وارد می شود در حالی که کل واردات دارو به ایران 1.2 میلیون دلار است.
رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز از سوء تغذیه و چاقی ایرانیان سخن گفت و تاکید کرد: اگر کارکنان دستگاه ها تغذیه مناسب نداشته باشند، عصبی می شوند و نمی توانند جواب درستی به مردمی که به آنان مراجعه می کنند بدهند و اعلام کرد: کمبود آهن 30 درصد از کارایی کارکنان سازمان ها را کاهش می دهد و موجب خستگی زودرس آنها هنگام کار می شود، افراد چاق نیز دو برابر بیشتر از افراد عادی غیبت از کار دارند.

وزارت بهداشت چهارشنبه در آخرین روز کاری این هفته خبری را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرد که نگران کننده بود، رضا رضایی، رئیس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: بیمه های تجاری بیش از هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارند که بیش از 800 میلیارد تومان از آن مربوط به بیمه ایران است.

به گفته او وزارت بهداشت به دلیل بدهی زیاد بیمه ایران و پاسخگو نبودن در این زمینه، ناگزیر است در آینده ای نزدیک از مصدومان حوادث ترافیکی که تحت پوشش بیمه ایران هستند، پول دریافت کند و درمان آنها دیگر رایگان نخواهد بود.
قانون برنامه توسعه کشور، بیمه های تجاری را - که از مردم برای بیمه شخص ثالث اجباری خودرو - حق بیمه دریافت می کنند، موظف کرده است، 10 درصد رقم حق بیمه را برای درمان رایگان مصدومان حوادث رانندگی در بیمارستان ها در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.
برچسب ها: سلامت ، پزشک ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: