کد خبر: ۱۸۶۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 01
در حال حاضر ۹۰ درصد کار طرح مراقبت پرستاری در منزل یش رفته است و با تصویب این طرح در شورای عالی بیمه، بیماران می‌توانند از مزایای این طرح در خانه استفاده کنند.

شفاآنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه فعالیت پرستاری در کشور به بیمارستان‌ها محدود شده است، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد کار طرح مراقبت پرستاری در منزل یش رفته است و با تصویب این طرح در شورای عالی بیمه، بیماران می‌توانند از مزایای این طرح در خانه استفاده کنند.

به گزارش شفاآنلاین،مریم حضرتی در نشست هم‌اندیشی با مدیران پرستاری خوزستان که امروز در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، در واکنش به سخنان برخی از مترون‌ها و سرپرستارها در این نشست، اظهار کرد: از این‌که در این نشست گفتید حالتان خوب نیست، حالم کمی بد شد؛ اما این حال همه ما است.

وی ادامه داد: البته این جمله به این معنا نیست که حال ما همین گونه باقی خواهد ماند. به آینده پرستاری امیدوار هستم. هر چند مشکلات معیشتی و حقوق از مشکلات پرستاری است اما تمام مشکلات پرستاری این موارد نیست و این‌گونه نیست که همه مشکلات قابل حل نباشند. این مشکلات را باید با آرامش و طمانینه حل کرد و در عین حال مشکلات بسیار مهمی هم نیستند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: با تعامل، مدیریت صحیح و حتی یک صحبت کوتاه می‌توان این مشکلات را حل کرد. مسائل دیگری نیز در حوزه پرستاری وجود دارد. اما وجود پرستاران، کارشناسان ارشد پرستاری، PhD های پرستاری مانند شما این امید را می‌دهد که کار را پیش ببریم.

حضرتی تصریح کرد: با وجود اینکه اجرای فرآیند پرستاری اولین چیزی است که به ما آموزش داده می شود، در کشور مدلی برای پرستاری اجرا نمی‌شود. دانشجویان پرستاری ما درخصوص این فرآیند به صورت صوری روی کاغذ مواردی می‌نویسند و به مربی خود تحویل می‌دهند، اما این مدل ملکه ذهن آن‌ها نشده است.

وی ادامه داد: شورایی تحت عنوان شورای سیاستگذاری در معاونت پرستاری وزارت بهداشت متشکل از ۳۰ نفر از نخبگان جامعه پرستاری کشور تشکیل داده‌ایم. در این شورا سیاست‌گذاری‌های پرستاری انجام می‌شود. خوشبختانه این مدل در شورای سیاستگذاری پرستاری تدوین شد که بتوانیم مدل مراقبت پرستاری را در کشور اجرا کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: در حال طراحی سامانه‌ای الکترونیکی هستیم تا پرستاران بتوانند از طریق آن، تشخیص پرستاری خود را از میان گزینه‌های مطرح شده انتخاب کنند و علامت بزنند.

حضرتی درباره اعتبارسنجی پرستاری بیان کرد: خوشبختانه با ابلاغیه جدید، اعتبارسنجی پرستاران هر دو سال یک بار انجام خواهد شد. پیش از این انجام سالیانه اعتبارسنجی فشار زیادی بر پرستاران ما وارد می‌کرد. همچنین در این زمینه سامانه الکترونیکی Sun nurse طراحی شده که هم اکنون به صورت پایلوت در سه دانشگاه در حال اجرا است.

وی ادامه داد: این سامانه بر موبایل سرپرستاران، مترون‌ها و سوپروایزرهای بیمارستان‌ها نصب می‌شود. سنجه‌های اعتبارسنجی پرستاری در نرم‌افزار Sun nurse قرار داده شده است و در واقع با این سامانه هر روز اعتبارسنجی را از طریق تلفن‌های همراه خود انجام می‌دهیم. امیدواریم بتوانیم این سامانه را به عنوان یک سامانه ملی در کشور اجرا کنیم تا کاغذبازی پرستاران نیز کمتر شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: موضوع احراز شایستگی مدیران به تمام دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است تا بر اساس شرایط احراز مدیریت این ابلاغیه سرپرستاران، سوپروایزرها و مترون‌ها مشخص و تعیین شود. با این ابلاغیه دیگر روند تعیین سرپرستاران، سوپروایزرها و مترون‌ها انتخابی نیست و شاسته‌سالاری بر روند انتخاب آن‌ها حاکم می‌شود.

حضرتی عنوان کرد: بر اساس نظرخواهی انجام شده، کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کردند که به ۲۰ هزار نیروی کمک پرستار نیاز دارند. در دوره معاونت سابق پرستاری وزارت بهداشت طبق این نیازسنجی، ۱۷ هزار نیروی کمک پرستار آموزش داده شدند.

وی ادامه داد: این افراد در دوره‌های آموزشی یک ساله کمک پرستاری تحت تعلیم قرار گرفتند. بعضی از این افراد کارشناس ارشد، مهندس و از رشته‌های تحصیلی مختلف هستند و بعضی نیز با داشتن مدرک تحصیلی دیپلم وارد این دوره‌ها شدند که شاید دلیل آن نیاز این عده به داشتن شغل بوده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: این امر شاید از محاسن شغل پرستاری باشد.   نباید سیاه‌کاری کنیم. در حال حاضر در هیچ کجای ایران و حتی جهان به اندازه پرستاری شغل ایجاد نشده است. اکنون برای دانشجوی ترم شش یا هفت پرستاری ما هم در کشور آن قدر کار وجود دارد که به آن‌ها التماس می‌شود که به سر کار بیایند.

حضرتی ادامه داد: این موضوع یک حسن است. پرستاری نیاز دارد که مورد حمایت قرار گیرد و رشد کند. باید پرستاری را با گروه‌های همسطح این شغل مقایسه کرد. اگر مقایسه کنیم می‌بینیم که اکنون پرستاری در بهترین وضعیت خود قرار دارد.

وی تصریح کرد: چرا پرستاران شرکتی ما نباید بتوانند مانند دیگر پرستاران عیدی و مزایای خود را دریافت کنند؟ این اشکالی مدیریتی است. در حال حاضر دستور استخدام این پرستاران وجود ندارد. اما اگر پرستار شرکتی که در بخش NICU با یک بیمار با وزن یک هزار و ۸۰۰ گرم کار می‌کند، تامین نباشد، چطور می‌تواند با چنین بیماری که دقت بالا نیاز دارد، کار کند؟

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: این مساله یک اشکال مدیریتی است و فکر می‌کنم این مشکل باید حل شود. اکنون بسیاری از دانشگاه‌های کشور این مشکل خود را حل کردند و نیروهای پرستاری شرکتی آن‌ها مانند سایرین مزایا، عیدی و کارانه خود را دریافت می‌کنند.

حضرتی ادامه داد: این مشکلات مدیریتی را می‌توان با تعامل حل کرد. اینکه در یک جو و فضای آرام و به دور از تشنج مطالبه‌خواهی کنیم و بتوانیم مشکلات را بگوییم یک هنر است و امیدواریم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی در خصوص مراقبت‌های پرستاری در منزل، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مسائل عمده پرستاری کشور، پرستاری جامعه‌نگر است. فعالیت پرستاری در کشور به بیمارستان‌ها محدود شده است. تنها ۱۰ درصد بیماران در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و ۹۰ درصد از مددجویان ما در جامعه هستند که نیاز به مراقبت دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به تغییری که اکنون در رشد جمعیت سالمندی کشور رخ می‌دهد، در ۳۰ سال آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهیم بود. یعنی کشور ما در ۳۰ سال آینده کاملا پیر است. باید در این زمینه از هم اکنون برنامه‌ریزی کنیم. یکی از کارگروه‌های ما در زمینه پرستاری جامعه‌نگر کار می‌کند.

حضرتی با تاکید بر اهمیت تخصصی شدن پرستاران کشور، بیان کرد: برنامه‌ریزی شده است تا پرستاران بخش‌های مختلف در دوره‌های چندماهه تحت آموزش قرار گیرند تا به پرستار تخصصی بخش مورد نظر تبدیل شوند. همچنین دوره‌های آموزشی تخصصی برای پرستاران ارشد پیش‌بینی شده است و پس از آن پرستار متخصص خواهند شد و سپس کلینیک‌های پرستاری را باید راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: اکنون ۹۰ درصد کار طرح مراقبت پرستاری در منزل پیش رفته است. ان‌شاءلله با تصویب این طرح در شورای عالی بیمه، بیماران ما می‌توانند از مزایای بیمه در خانه استفاده کنند. همچنین در حال برنامه‌ریزی در زمینه مراکز جامع مراقبت پرستاری هستیم.

معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی سپاه نیز گفت: در زمان جنگ تحمیلی در بیمارستان‌های صحرایی، برای اولین بار در دنیا جراحی مغز و اعصاب و اقدامات و جراحی‌های بسیار پیچیده و گسترده توسط پزشکان انجام می‌دادیم و اگر امروز شاهد پیشرفت در عرصه پزشکی کشور هستیم و در بخش‌های مختلف در دنیا حرف برای گفتن داریم، آن را باید مرهون تجربیات دفاع مقدس بدانیم.

به گزارش ایسنا، سردار احمد عبداللهی در ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون و هشتمین کنگره علمی طب رزم اظهار کرد: در بیمارستان های صحرایی دوران دفاع مقدس، برای اولین بار در دنیا اقدامات و جراحی‌های بسیار پیچیده از جمله جراحی مغز و اعصاب انجام می‌دادیم.

وی در تشریح هدف برگزاری آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون گفت: یکی از مهمترین اهداف و مقاصدی که در برگزاری این آئین داریم، پاسداشت مقام شامخ شهدای عرصه بهداشت و درمان کشور است.

وی با اشاره به خدمات و فداکاری‌های جامعه بهداشت و درمان در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: به دنبال نمادسازی فرهنگی با عناوین و محتوای فاخر هستیم. خدمات بخش بهداشت و درمان برغم نقش برجسته و سابقه درخشانی که در دوران دفاع مقدس داشته است، متاسفانه مورد غفلت واقع شده و ما خلاء یک حرکت و جریان که فداکاری های جامعه پزشکی را به مردم نشان بدهد حس می‌کردیم.

دبیر ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون افزود: با چنین انگیزه ای، از سال ۱۳۹۰ به همت معاونت بهداشت، امداد و درمان آموزش پزشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این ایده مطرح شد که با طراحی جایزه ملی شهید دکتر رهنمون، بتوانیم علاوه بر پاسداشت شهدای والامقام عرصه بهداری دفاع مقدس و تجلیل از خانواده های آنها، امکانی برای معرفی و تقدیر از الگوهای برتر جامعه پزشکی و ترویج ارزش های انقلابی در جامعه نظام سلامت کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه این برنامه توسط ریاست وقت ستادکل نیروهای مسلح به تأیید مقام معظم رهبری رسید و برکت آن را در پنج دوره برگزاری این آیین به خوبی حس می کنیم و امیدواریم خداوند توفیق تداوم این حرکت را به همه ما بدهد.

وی با برشماری شرایط و شاخصه‌های انتخاب برگزیدگان برای دریافت جایزه ملی شهید رهنمون اظهار کرد: شاخص‌های عمومی ما مشهور بودن به اخلاق اسلامی است. فرد باید اسوه و الگوی اخلاق، ایثارگری و فداکاری و به تعبیری مدافع و مروج ارزش‌های دینی باشد.

معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی سپاه تصریح کرد: از شرایط اختصاصی برگزیدگان این است که آن فرد از خانواده شهدا به ویژه شهدای والامقام جامعه پزشکی کشور باشد. با برگزاری سالانه این برنامه، قصد داریم از پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران، بهیاران، امدادگران و حتی راننده عزیز یک آمبولانس که در دفاع مقدس در حوزه پزشکی از خود مجاهدت و رشادت بزرگی نشان داده است، تقدیر کنیم. این عزیزان در گام اول انتخاب می‌شوند و این مهمترین ویژگی و بالاترین معیار ما برای انتخاب مصادیق اهدای جایزه است.

وی با اشاره به جانبازان عرصه طب رزم گفت: ما پزشکانی داریم که سال‌ها در اسارت دشمن بعثی بودند. پزشکانی که ۶۰ تا ۷۰ جانبازی درصد دارند. پزشکانی که اعضای بدن‌شان را اهدا کردند و در این بخش هم برگزیدگانی خواهیم داشت.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره زنده نگه داشتن یاد شهدا، گفت: مقام معظم رهبری بارها در مورد انتقال فرهنگ و معارف دفاع مقدس به نسل‌های بعد و بهره‌برداری از گنجینه دفاع مقدس تاکید فرموده‌اند. اعتقاد ما این است که برگزاری این برنامه‌ها، گامی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری است.

معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی سپاه افزود: برگزاری این برنامه‌ها، یادآوری خدمات طب رزم در جنگ و گردهمایی همرزمان قدیمی است، آن هم در مکانی که تداعی‌کننده خاطرات تلخ و شیرین بسیاری برای همه ماست. این گردهمایی‌های سالانه در حقیقت به مثابه یک تجدید پیمان و میثاق میان پزشکان زمان جنگ است که ما می‌بینیم همه آنها همچنان در متن انقلاب اسلامی حضور دارند، به آرمان های شهدا وفادارند و هنوز هم آماده‌اند جان خودشان را برای دفاع از اسلام فدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی پزشکان عزیز ما به میعادگاه‌های دلدادگان خدایی در مناطق جنگی می‌آیند، اشک از چشمان‌شان جاری می‌شود و مجذوب مغناطیس معنوی و مذهبی مشهد شهدای مظلوم دفاع مقدس می‌شوند. در حقیقت یک موج معنوی ایجاد می شود که نشان می دهد اگرچه غفلت ها و کم کاری هایی داشته ایم، اما شهدا را فراموش نکرده ایم و به آرمان‌هایشان وفادار هستیم.

وی با اشاره به پیشرفت های ایران در عرصه های مختلف پزشکی خاطرنشان کرد: ما در زمان جنگ تحمیلی در بیمارستان‌های صحرایی، برای اولین بار در دنیا جراحی مغز و اعصاب و اقدامات و جراحی‌های بسیار پیچیده و گسترده توسط پزشکان انجام می دادیم و اگر امروز شاهد پیشرفت در عرصه پزشکی کشور هستیم و در بخش‌های مختلف در دنیا حرف برای گفتن داریم، آن را باید مرهون تجربیات دفاع مقدس بدانیم.

برچسب ها: سلامت ، پرستاری ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار