کد خبر: ۱۸۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 27
وجود ماده محرک اثر اعتیاد آور این ماده را بیشتر می‌کند ،‌آنچنان که ماده محرک شیشه نیز ابتدا با انگیزه افزایش کارکرد جنسی و لاغری وارد بازار مصرف شد،‌ لذا استفاده از مواد محرک در ترکیبات این نوع تنباکو قابل پیش‌بینی است

شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>این روزها شاهد تبلیغ نوعی تنباکو با عنوان «تنباکوی محرک جنسی» در ماهواره هستیم، این که ادعای مطرح شده درباره این تنباکو چقدر درست بوده و مصرف آن می‌تواند چه آثاری به دنبال داشته باشد موضوعی است که درخصوص آن با یکی از درمانگران و پژوهشگران حوزه اعتیاد گفت‌و گویی داشتیم.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر رضا دانشمند  درباره تنباکوی محرک جنسی<
Sexual Tobacco> که در ماهواره تبلیغ می‌شود به مشخص نبودن ترکیبات و مواد به‌کار رفته در ساخت این تنباکو اشاره کرد و گفت: اگر پایه این تنباکو نیکوتین باشد قطعا می‌تواند اعتیادآور باشد.

وی با بیان اینکه اگر این ماده اثر تحریک جنسی دارد به احتمال بسیار قوی ماده‌ای محرک در ترکیبات آن به کار رفته است،‌ افزود: وجود ماده محرک اثر اعتیاد آور این ماده را بیشتر می‌کند ،‌آنچنان که ماده محرک شیشه نیز ابتدا با انگیزه افزایش کارکرد جنسی و لاغری وارد بازار مصرف شد،‌ لذا استفاده از مواد محرک در ترکیبات این نوع تنباکو قابل پیش‌بینی است.

عضو مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی،‌ خاطر نشان کرد: هر ماده‌ای که آثاری فراتر از انتظار بر افراد گذاشته و قابلیت‌های فرد را به نحوی افزایش دهد که در ظرفیت و توان ذاتی وی نیست،‌ به‌ عبارت دیگر انرژی اضافی به فرد دهد،‌ می‌تواند در طولانی مدت آثار مخربی بر بدن فرد داشته باشد.

وی با تاکید براینکه معمولا مصرف چنین موادی در طولانی مدت بر همان کارکردی که در ابتدا اثر مثبت داشته است،  تاثیری منفی می‌گذارد،‌ توضیح داد: توان جنسی هر فرد مشخص است و چنانکه افراد بخواهند با مصرف مواد محرک این توان را افزایش دهد،‌مصرف دراز مدت این مواد باعث می‌شود توان جنسی فرد از حد طبیعی کم‌تر شود و در این زمان آثار  مخرب مصرف این مواد خود را نشان می‌دهد.

دانشمند تصریح کرد: هر ماده‌ای که اثر تحریکی داشته باشد مصرف طولانی‌مدت آن منجر به کاهش کارکرد تقویت‌کننده اولیه می‌شود.

این درمان‌گر و پژوهش‌گر اعتیاد همچنین درخصوص تبلیغات ماهواره در خصوص داروهای ترک اعتیاد گفت:درمان ویژگی و تعریف خاص دارد،‌ در روند درمان متخصص یا تیمی‌ از متخصصان برای کاهش یا رفع اختلال اقداماتی انجام می‌دهند که منافع آن بیش از مضرات آن بوده و این اقدامات بر پژوهش و مطالعات دقیق استوار هستند.

وی با تاکید بر اینکه توصیه‌هایی که اطرافیان در موقعیت‌های مختلف به فرد می‌کنند حتی اگر کمک‌کننده باشند درمان طبی نیستند، عنوان کرد:  وقتی تبلیغ دارو یا درمان خاصی را در ماهواره می‌بینید باید بررسی کنید که آیا شواهد علمی معتبر در خصوص آن وجود دارد،‌ اگر فردی غیر متخصص در ماهواره یا رسانه ادعا کند که دارویی لاغر کننده،‌ محرک جنسی، یا داروی ترک اعتیاد است و مستند علمی هم نداشته باشد،‌ ادعای مذکور درمان تلقی نمی‌شود.

این روانپزشک تاکید کرد: مردم باید برای درمان بیماری  به متخصص مراجعه کنند و نباید خود را سردرگم طرح‌هایی کنند که ادعای درمان دارند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: