کد خبر: ۱۸۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 26
از سن 9 ماهگی به بعد احتمال ابتلا به سرخک در کودکان وجود دارد و هرچه سن ابتلا به این بیماری بالا رود، علایم با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد.
شفاآنلاین>سلامت>سرخک یکی از بیماری‌هایی است که در میان کودکان اتفاق می‌افتد و مشکلات زیادی را برای کودک ایجاد می‌کند، خیلی از مادران نگران این موضوع هستند، به همین منظورآفتاب اقتصادی در این‌باره با دکتر مهرداد امیر معینی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش شفاآنلاین،وی در ابتدا گفت: «سرخک، بیماری مسری دوران کودکی است که توسط یک ویروس به نام پارامیکسوویروس یا paramyxovirus» منتقل می‌شود.

دکتر امیر معینی ادامه داد: علائم سرخک در بچه‌ها معمولا با تب شروع می‌شود، آبریزش شدید بینی، قرمزی چشم‌ها و اشک ریزش، سرفه حساسیت به نور، دردهای عضلانی،آبریزش بینی وگلو درد از علائم مهم دیگر آن هستند.بعد از چند روز ممکن است یک دانه یا لکه که نشانه سرخک است در دهان او ظاهر شود. بعد از چند روز بثورات پوستی سرخک به تدریج روی صورت و گردن بیمار ظاهر می‌شود و پشت بیمار را هم می‌گیرد. سپس دانه‌های سرخک، بازوها و دست‌ها و در نهایت پاهای بیمار را فرا می‌گیرد.دانه‌های سرخک در ابتدا به صورت لکه‌های قرمز و صاف هستند، اما ممکن است به صورت یک برآمدگی کوچک در بیاید.

این متخصص اطفال با بیان این نکته که اکثر کودکان سالم پس از ابتلا به بیماری سرخک، سلامت خود را بدون عوارض جدی باز می‌یابند خاطرنشان کرد: وقتی که پزشک بیماری سرخک فرزندتان را تایید کرد، کاری دیگری نیست که شما برای درمان فرزندتان بتوانید انجام دهید. می‌توانید اسباب راحتی او را فراهم سازید. او باید استراحت کافی داشته باشد و مقدار کافی مایعات شامل آب و آب‌میوه دریافت کند تا بدین ترتیب از کم آبی ناشی از تب جلوگیری شود. استفاده از دستگاه بخور یا رطوبت‌ساز ممکن است برای سرفه فرزندتان مفید باشد. باید در دورانی که کودک دچار سرخک است از غذاهای بدون ادویه استفاده شود.

وی افزود: همچنین می‌توانید از مقدار مناسب استامینوفن برای کاهش درد و تب کودک و داروهای ضد ویروسی که سرفه و ترشحات بینی را کنترل کند زیر نظر پزشک استفاده کنید.

دکتر امیر معینی عنوان کرد: اگر شک دارید که فرزندتان سرخک گرفته است فورا به پزشک او اطلاع دهید. سرخک یک بیماری مسری است و شیوع آن بسیار به راحتی اتفاق می‌افتد. کوچک‌ترین تماس با فرد مبتلا یا حتی استنشاق هوایی که فرد مبتلا در آن سرفه و یا عطسه کرده است می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سرخک قرار دهد.برای پیشگیری از گسترش این بیماری باید از سایر افراد دوری کنید. هر کس که به سرخک مبتلا می‌شود باید حداقل تا چهار روز بعد از ظاهر شدن راش‌های پوستی از رفتن به مکان‌های عمومی، مدرسه، کار و … اجتناب کند.

این متخصص اطفال در پاسخ به این پرسش که چه زمانی واکسن سرخک را کودکان باید بزنند، بیان کرد: واکسن سرخک را باید در یک سالگی و هجده ماهگی به کودک تزریق کرد. واکسینه کردن فرزندتان در مقابل سرخک بسیار مهم است، زیرا که ابتلا به سرخک در برخی موارد می‌تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد.

وی در پایان گفت: از سن 9 ماهگی به بعد احتمال ابتلا به سرخک در کودکان وجود دارد و هرچه سن ابتلا به این بیماری بالا رود، علایم با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد.
برچسب ها: سرخک ، درمان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: