کد خبر: ۱۸۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 25
هر عدد سکه کامل بهار آزادی دیروز با قیمت یک میلیون و 478 هزار تومان و حدود 3 هزار تومان کاهش نسبت به آخر هفته گذشته معامله شد. نیم سکه با قیمت 730 و ربع سکه نیز با 445 هزار تومان به فروش می‌رسد
شفاآنلاین>بیمه و بانک> حرکت دلار در شیب کاهشی همچنان ادامه دارد. در معاملات روز گذشته قیمت دلار به 4447 تومان رسید. همچنین  قیمت یورو نیز که هفته‌های گذشته تا کانال 6 هزار تومانی پیش رفته بود، دیروز در بازار با قیمت 5 هزار و 500 تومان معامله شد.

به گزارش شفاآنلاین، اما قیمت سکه نیز همپا با این ارز کاهش یافت. هر عدد سکه کامل بهار آزادی دیروز با قیمت یک میلیون و 478 هزار تومان و حدود 3 هزار تومان کاهش نسبت به آخر هفته گذشته معامله شد. نیم سکه با قیمت 730 و ربع سکه نیز با 445 هزار تومان به فروش می‌رسد.

توقف حراج سکه در بانک کارگشایی
حدود دو ماه پیش قیمت سکه(Coin) حبابی شد و حباب آن به 200 هزار تومان می‌رسید. از همان زمان حراج سکه از سوی بانک مرکزی با عاملیت بانک کارگشایی شروع و اعلام شد که این حراجی تا زمان به حداقل رسیدن حباب سکه، ادامه خواهد یافت. حالا نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که حباب سکه به 10 هزار تومان رسیده و نیم سکه نیز تقریباً حبابی ندارد. در این شرایط بنابر اعلام سلیمانی، مدیرعامل بانک کارگشایی، بانک مرکزی حراج سکه را تا اطلاع‌ ثانوی متوقف کرده است.

البته بانک ملی نیز پیش فروش سکه را از 28 بهمن ماه با روشی جدید آغاز کرد که طی آن هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با قیمت قطعی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سررسید یکساله و تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سررسید شش ماهه به متقاضیان واگذار می‌شود. در کل طی دو ماه گذشته بیش از 30 حراجی برگزار شده که گفته می‌شود در مجموع آن‌ها، 350 هزار قطعه سکه به فروش رفته است.

سبقت بانک‌ها از یکدیگر برای اوراق 20 درصدی
انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با سود 20 درصد، یکی از مهم‌ترین ابزارهای بانک مرکزی بود که اجرای آن از هفته گذشته برای کنترل بازار ارز شروع شد. این سیاست، در راستای هدایت نقدینگی به شبکه بانکی و کاهش(Decrease) تقاضای ارزی در صرافی‌ها بود. حالا نیز بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که بانک‌ها برای تشویق مشتریان به خرید این اوراق از هم سبقت می‌گیرند. بر اساس گزارش ایسنا، با انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد در بانک‌ها، دیگر کمتر نشانی از تبلیغ برای گشایش حساب سپرده‌های ۱۵ درصدی سالانه در بانک‌ها دیده می‌شود، اکنون حتی مشتریانی که به هر دلیلی مایل به باز کردن حساب سپرده ۱۵ درصد هم هستند به خرید اوراق گواهی سپرده تشویق می‌شوند. در یکی از بانک‌ها وقتی در مورد شرایط حساب سپرده سالانه ۱۵ درصد سؤال می‌شود، این گونه پاسخ می‌دهند که فعلاً گواهی سپرده ۲۰ درصدی داریم و حساب سپرده ۱۵ درصد در این حالت معنایی ندارد و نفع مشتری با اوراق خواهد بود.

بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که در بازار ارز، عرضه بیشتر از تقاضا شده و بر اساس همین منطق ساده اقتصادی، اوضاع بازار متعادل شده است. یکی از صرافان چهارراه استانبول می‌گوید: «تا 10 روز پیش، تقاضای مردم خیلی زیاد بود، برای دلار خریدن صف می‌بستند و خیلی از صرافی‌ها هم واقعاً ارز زیادی برای عرضه نداشتند. اما حالا دیگر آن‌طور تقاضای هیجانی وجود ندارد و به نظر می‌رسد که بازار متعادل شده باشد.»

مسدود شدن حساب‌های دلالان
برخوردهای قضایی با دلالان ارزی همچنان ادامه دارد. پیش از این 775 حساب بانکی با گردش مالی بالای 20 هزار میلیارد تومان بسته شده بود، روز گذشته نیز ۱۲۲۵ حساب متعلق به ۸۶ قاچاقچی ارزی با مجوز مرجع قضایی، مسدود و ۱۰ نفر بازداشت شدند. براساس گزارش صدا و سیما، یک مقام آگاه گفت: مجموع گردش مالی این حساب‌ها بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد ریال بوده است و بیش از ۳۳۰ میلیارد ریال نیز بلوکه شد. این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌ سنگینی گریبان سوداگران و تخریبگران بازار ارز را خواهد گرفت.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: