کد خبر: ۱۸۶۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 24
ارتباط بین استعمال دخانیات و سرطان ها از نظر علمی ثابت شده و بسیار واضع و روشن است و بزعم متخصصان، اگر الکل و دخانیات از زندگی مردم حذف شود به نیمی از سرطان ها مبتلا نخواهند شد
شفا آنلاین>سلامت>مدیر گروه رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فهرست بلند و بالای سرطان های ناشی از استعمال دخانیات ، گفت: تمام مسیر رفت و برگشت دود سیگار و قلیان از لب، حفره دهان ، زبان ، حنجره، حلق و ریه تحت تاثیر دود در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی کاظمیان تاکید کرد: ارتباط بین استعمال دخانیات و سرطان ها از نظر علمی ثابت شده و بسیار واضع و روشن است و بزعم متخصصان، اگر الکل و دخانیات از زندگی مردم حذف شود به نیمی از سرطان(Cancer) ها مبتلا نخواهند شد.

وی با اشاره به ارتباط بین استعمال دخانیات با سرطان مثانه ، گفت: مواد سمی ناشی از استعمال دخانیات وارد خون می شوند و از کلیه ها دفع و در مثانه جمع می شوند و موجب بروز سرطان مثانه می شوند.

خطر سرطان قلیان بیشتر از سیگار است
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سیگار و قلیان هر دو در زمره دخانیات قرار دارند و مضر هستند و فرق آنها این است که دود قلیان سرد اما دود سیگار ، داغ است ؛ سوختن کاغذ دور سیگار و سوختن اسانس قلیان ، مواد خطرناکی تولید می کنند که به یک اندازه سرطان زا هستند.

کاظمیان خاطرنشان کرد: مخزن آب قلیان نمی تواند مواد مضر دخانی را فیلتر کند و از سوی دیگر چون تنباکو و طعم دهنده های قلیان ، استاندارد مشخصی ندارند ممکن است حاوی فلزات سنگین باشند بنابراین قلیان می تواند خطرناک تر از سیگار باشد.

کشاورزان و ملوانان در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند
این متخصص رادیوتراپی انکولوژی(oncology) گفت: سرطان پوست یکی سرطان های شایع بین مردان به شمار می رود که ارتباط مستقیمی با نور ماوراء بنفش خورشید دارد.

کاظمیان افزود: مواجهه طولانی مدت با نور خورشید، بدن را مستعد ابتلا به سرطان پوست می کند بنابراین کشاورزان و ملوانان و شاغلان در معرض طولانی مدت نور آفتاب در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند و توصیه می شود که از وسایل محافظتی مانند کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

مدیر گروه رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: کودکانی که برای کار یا بازی به مدت طولانی ، زیر نور آفتاب فرستاده می شوند نیز در بزرگسالی و سالمندی بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان پوست(Skin Cancer) قرار دارند.

وی اضافه کرد: سرطان پوست به دو گروه ملانوما و غیرملانوما تقسیم بندی می شود که مبتلایان به سرطان پوست ملانوما اگر در مراحل اولیه باشند می توان با جراحی کامل آن را درمان کرد و در مراحل بعدی، درمان آن مشکل است اما سرطان پوست غیرملانوما نسبتا بهتر درمان می شوند.

کاظمیان یادآور شد: لایه ازن در فضا ، تابش های مضر و فرابنفش خورشید را جذب می کند اما گازهای تولیدی انسان ساز -حاصل از فعالیت صنایع- بخشی از لایه ازن را از بین برده است و
مردمی که زیر سوراخ لایه ازن زندگی می کنند مانند مردم استرالیا ، بیشتر از سایر افراد به سرطان پوست مبتلا می شوند.

جراحی درمان اساسی سرطان است و رادیوتراپی مهمترین درمان جانبی این بیماری به شمار می رود.

براساس اعلام مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی ایران، در حال حاضر سرطان معده از لحاظ میزان بروز و مرگ ومیر در مردان ایرانی رتبه اول را دارد با این حال با توجه به افزایش ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولون و رکتوم)، این بیماری در حال پیشی گرفتن از سرطان معده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: