کد خبر: ۱۸۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 22
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >ماجرای اعطای مجوز سونوگرافی به متخصصین پریناتولوژی (سلامت جنین و بارداری) و زنان و زایمان صبح چهارشنبه رادیولوژیست‌ها را به ساختمان سازمان نظام پزشکی کشور کشاند تا برای چندمین بار طی چهار، پنج سال گذشته مخالفت خود را با تصمیم مسئولان وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اعطای مجوز سونوگرافی به گروه‌های پزشکی دیگر اعلام کنند.
 به گزارش شفاآنلاین ،معترضان دیروز، نماینده‌هایی از 700 متخصص رادیولوژی بودند که هفته گذشته با تجمع مقابل وزارت بهداشت خواستار حذف قانونی شدند که به متخصص‌های زنان، اجازه سونوگرافی می‌دهد. نمایندگان رادیولوژیست‌ها این بار مسیر اعتراض‌شان را به سمت سازمان نظام پزشکی تغییر دادند تا صدای اعتراض‌شان را به گوش مسئولان این سازمان و به طور مشخص معاون درمان وزارت بهداشت برسانند. هر چند که به گفته یکی از متخصصان رادیولوژیست، در نهایت هم نه معاون درمان و نه حتی مسئول دیگری از وزارت بهداشت حاضر نشدند در جلسه آنها با رئیس سازمان نظام پزشکی حضور داشته باشند. همین هم شد تا اعلام نتیجه نهایی توافق‌های بین نماینده‌های انجمن رادیولوژی و زنان و زایمان که در جلسه‌ای که با حضور دکتر ایرج فاضل و رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی و در سالن اجتماعات این سازمان تشکیل شد، به زمان بعدی موکول شود.

بیش از 10 سال پیش بود که وزارت بهداشت بخشنامه‌ای صادر کرد که طی آن مجوز سونوگرافی تنها به متخصصان رادیولوژیست محدود نشود و پزشکان در رشته‌های زنان و زایمان و پریناتولوژی هم امکان انجام سونوگرافی پیدا کردند. در حالی که این بخشنامه به انجام سونوگرافی از سوی پزشکان متخصص زنان و زایمان و پریناتولوژیست‌ها در مناطق محروم تأکید داشت اما چند سال بعد متخصصان این رشته در شهرهای کوچک و بزرگ اقدام به انجام سونوگرافی در مطب‌های‌شان کردند همین موضوع موجب شد رادیولوژیست‌ها به این تصمیم که 10 سال پیش گرفته شده بود، معترض شوند. سخنگوی وزارت بهداشت بعد از اعتراض‌های اولیه اعلام کرده بود که موضوع اعتراض رادیولوژیست‌ها به ماجرای دادن مجوز سونوگرافی به متخصصان پریناتولوژی است، گروهی که به‌گفته او کمتر از 70 نفر بودند. پس از آن بود که این متخصصان دوره‌های آموزشی انجام سونوگرافی را سپری کردند. حالا ولی بنا بر آنچه متخصصان رادیولوژیست می‌گویند، بخشنامه وزارت بهداشت که تحت عنوان مجوز انجام سونوگرافی و اخذ هزینه از سوی فلوشیپ پریناتولوژی است تنها قابلیت اجرا در مناطق محروم را دارد. این در حالی است که به‌گفته دکتر حسین کرم‌پور نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران، پریناتولوژیست‌ها برای انجام زایمان‌های پرخطر مداخله می‌کنند و در مناطق محروم نیستند. این بخشنامه موجب شده آنها به جای انجام عمل جراحی روبه سونوگرافی بیاورند و از هیچ تعرفه‌ای تبعیت نمی‌کنند. همین عدم نظارت بر این مصوبه قانونی موجب شده بالغ بر 40 هزار مدرک مرتبط به تخلف گروه‌های پزشکی در این باره به وزارت بهداشت گزارش شود.

واکنش وزارت بهداشت در مورد اختلاف متخصصان زنان و رادیولوژیست‌ها این بود که وزارت بهداشت به مباحث بین رشته‌ای ورود نمی‌کند. ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد این موضوع را در جلسه شورای عالی نظام پزشکی مطرح کرده و قرار است برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. از سوی دیگر در چند روز گذشته جلسه مشترکی با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی و معاون درمان وزارت بهداشت و نمایندگان گروه رادیولوژی برگزار شد و قرار بر این شد در جلسه‌ای که در تاریخ 2 اسفندماه(روز گذشته) بین گروه‌های رادیولوژی، زنان، معاونت درمان وزارت بهداشت و نظام پزشکی تشکیل شد درباره اجازه اخذ وجه در مراکز دولتی برای سونوگرافی پزشکان غیررادیولوژیست و اخذ وجوه غیرقانونی سونوگرافی در مطب‌های خصوصی برخی متخصصان زنان تصمیم‌گیری شود. با این حال به‌گفته یک منبع اگاه به‌دلیل حضور نداشتن معاون درمان وزیر بهداشت در این جلسه تصمیم نهایی در این باره به جلسه بعدی موکول شد و به‌گفته رئیس انجمن زنان و زایمان در این جلسه توافق‌های خوبی بین نماینده‌های هر دو انجمن زنان و رادیولوژی انجام گرفت.
دکتر کرم‌پور ، درباره علت اعتراض رادیولوژیست‌ها به بخشنامه قانونی وزارت بهداشت گفت: سونوگرفی به‌عنوان وسیله‌ای تشخیصی در همه جای دنیا جزئی از رشته رادیولوژی است، در ایران هم افراد با نمره‌های بالای آزمون تخصصی در این رشته پذیرفته می‌شوند  و بعد از گذراندن چهار سال آموزش و کشیک‌های متعدد و تشخیص بیماری می‌توانند اقدام به انجام سونوگرافی کنند. سونوگرافی با درخواست پزشک معالج انجام می‌گیرد و هیچ پزشکی نمی‌تواند با تشخیص خودش سونوگرافی انجام دهد.
او با اشاره به بروز تشخیص اشتباه پزشکی از سوی پزشکان متخصص زنان گفت: پزشک زنان برای بارداری یا تشخیص تخمدان پلی کیستیک اقدام به سونوگرافی می‌کند وقتی عامل بیماری غیر از عامل زنانه مانند کلیه لگنی باشد پزشک زنان آموزش تشخیص کلیه لگنی را ندیده است، همین موارد منجربه ایجاد مشکلاتی برای بیمار می‌شود. در حالی که رادیولوژیست بواسطه آموزش‌هایی که دیده تمام احشا و ارگان‌های بدن را می‌شناسد.
نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که بخشنامه وزارت بهداشت مربوط به انجام سونوگرافی از سوی گروه‌های دیگر پزشکی در شهرهای کم برخوردار و مناطق محروم است که علت آن نیز نبود رادیولوژیست در این مناطق بود. افزون بر این با‌وجود مصوبه قانون شاهد این هستیم که پزشکان در شهر‌های کوچک و بزرگ نه تنها سونوگرافی انجام می‌دهند بلکه بابت آن نیز هزینه دریافت می‌کنند.
او با اشاره به اینکه هیچ کمبودی بابت توزیع متخصص‌های رادیولوژی در کشور وجود ندارد، افزود: تعداد کل رادیولوژیست‌ها در کشور 3 هزار نفر است و سالانه 300 رزیدنت در کشور آموزش می‌بینند. آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد 80 منطقه محروم در کشور وجود دارد که فاقد رادیولوژیست‌ هستند، علاوه بر این استعلام انجمن‌های رادیولوژی در استان‌ها حاکی از وجود 30 نقطه فاقد رادیولوژیست در کشور است که البته نه به‌خاطر کم بودن تعداد رادیولوژیست، بلکه به‌خاطر توزیع نامناسب این متخصص‌ها است که موجب شده اغلب رادیولوژیست‌ها در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها مستقر شوند و نوعی کمبود کاذب متخصص رادیولوژیست را در کشور شاهد باشیم.
دکتر کرم‌پور در ادامه افزود: سونوگرافی به‌عنوان ابزار تشخیصی می‌تواند در اختیار همه گروه‌های پزشکی قرار بگیرد در صورتی که آموزش کافی دیده باشند و هیچ پولی بابت این روش تشخیصی دریافت نکنند. همان‌طور که هیچ پزشکی حق ندارد برای معاینه با گوشی پزشکی وجه دریافت کند. این قانون با عنوان «قانون منع خودارجاعی» در همه دنیا اجرا می‌شود یعنی هیچ پزشکی در هیچ رشته‌ای حق ندارد خدمتی را برای مریض تجویز کند که خودش آن خدمت را انجام دهد و بابت آن از مریض هزینه بگیرد.
به‌گفته او، یک زن باردار در کل طول بارداری نیاز به پنج مرتبه سونوگرافی دارد ما مدرکی را به وزارت بهداشت ارائه کردیم که نشان می‌دهد زن باردار 20 بار سونو شده است یعنی علاوه بر افزایش خدمات غیر ضروری هزینه‌های بیمار را هم افزایش داده است.
اعظم السادات موسوی رئیس انجمن زنان و زایمان کشور که دیروز در جلسه سازمان نظام پزشکی حضور داشت درباره جزئیات نشست مشترک اعضای دو انجمن زنان و زایمان و رادیولوژی با رئیس سازمان نظام پزشکی به ایران گفت: اولاً که قرار نبود مشکلات بین رشته‌ای به رسانه‌ها هم کشیده شود، مسئولان می‌دانند مشکلات کجا است و باید به مسأله ورود کنند.
او در پاسخ به اینکه آیا متخصصان زنان صلاحیت انجام سونوگرافی را در مطب‌های‌شان دارند، گفت: پزشک از طریق شرح حال، معاینه و علائم بالینی تشخیص بیماری می‌دهد. امروز در دنیا علاوه بر معاینه وسیله تشخیصی برای معاینات کلینیکی زنان سونوگرافی است، بعد از این مرحله پزشک تصمیم می‌گیرد چه روش درمانی و پاراکلینیکی را برای بیمار تجویز کند تا بتواند به تشخیص دقیق برسد.
دکتر موسوی با تأکید بر اینکه سونوگرافی روش پاراکلینیکی نیست و یک روش کلینیکی است درباره اینکه آیا متخصص‌های زنان آموزش‌های لازم را برای انجام سونوگرافی دیده‌اند، افزود: رشته زنان با رشته‌های دیگر متفاوت است، این پزشکان از همان سال اول دستیاری مرتب سونوگرافی انجام می‌دهند. آموزش‌های مرتبط نیز در کریکولوم آموزشی وجود دارد به‌طوری که هر دستیاری باید در طول آموزش حداقل 300 مورد سونوگرافی حاملگی و 100 مورد سونو لگنی  انجام دهد سپس استاد بعد از اخذ نمره عملی به دانشجو نمره می‌دهد. به گفته رئیس انجمن زنان و زایمان جلسه بعدی برای حصول نتیجه نهایی قرار است با حضور سه نفر از نماینده‌های انجمن و زیر نظر رئیس سازمان نظام پزشکی و نایب رئیس شورای عالی این سازمان تشکیل شود تا رضایتمندی هر دو طرف را در پی داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مریم افقهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
0
0
دقیقا مثل اینه که متخصصین رادیولوژی دندانی بگن دندانپزشکان نباید گرافی بگیرن و باید همه رو بفرستند رادیولوژی!اخه علم که انحصاری نیست بگی فقط مال ماست ...
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: