کد خبر: ۱۸۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 21
استخوان ها از مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر، پروتئین ها مانند کلاژن و سلول ها ساخته شده اند. در این میان هر آنچه که می خوریم یا می نوشیم-حتی داروها- می توانند قدرت و انعطاف پذیری استخوان ها را تحت تاثیر قرار دهند.
شفاآنلاین>سلامت>تقویت سلامت استخوان ها یک اقدام مادام العمر است اما عوامل خطری مانند هورمون ها، داروهای مخدر مانند استروئیدها، داروهای ضد تشنج و دیگر خطرات می تواند سلامت آنها را به طور جدی تهدید کند.

به گزارش شفاآنلاین، استخوان ها از مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر، پروتئین ها مانند کلاژن و سلول ها ساخته شده اند. در این میان هر آنچه که می خوریم یا می نوشیم-حتی داروها- می توانند قدرت و انعطاف پذیری استخوان ها را تحت تاثیر قرار دهند.

استروژن، کلید تراکم استخوان است: زنان بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می شوند و آنهم بعد از دوران یائسگی. دلیل آن هم پایین آمدن سطح استروژن بعد از دوران یائسگی است. در این مرحله تراکم استخوان یک زن می تواند هر ۵ سال یک بار به میزان بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد. در واقع عدم تولید استروژن کافی مساوی است با از دست دادن استخوان ها در زنان. بعد از سنین ۶۵ سالگی به بعد، مردان نیز شاهد از دست دادن توده استخوانی و ابتلا به پوکی استخوان خواهند بود.

نوشیدن الکل برای استخوان ها مضر است: انتخاب شیوه زندگی سالم مانند ورزش منظم، اجتناب از سیگار و عدم نوشیدن الکل یک گام اساسی برای حفظ سلامت استخوان ها است. مصرف الکل باعث از بین رفتن مواد مغذی استخوان ها چه در مردان و چه در زنان می شود و خطر شکستگی های استخوانی را تقویت می کند. نوشیدن الکل همچنین خطر افتادگی و سقوط را در مردان و زنان میانسال افزایش می دهد.

مردان دو برابر بیشتر از زنان در اثر شکستگی های لگن جان خود را از دست می دهند: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که هر سال ۲۵۸ هزار نفر از مردان بالای ۶۵ سال در اثر شکستگی استخوان لگن جان خود را از دست می دهند.

برای حفظ سلامت استخوان ها به چیزهایی غیر از کلسیم نیاز است: به عنوان یک فرد بزرگسال، شما نیاز به دریافت روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم لکسیم دارید و این میزان در زنان بین ۵۱ تا ۷۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم است. اما باید بدانید که کلسیم به تنهایی برای حفظ سلامت استخوان ها کافی نیست. شما باید روزانه به میزان کافی، منیزیم، پروتئین و ویتامین دی نیز دریافت کنید. ویتامین دی میزان جذب کلسیم را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد و شما باید به عنوان یک فرد بزرگسال، روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی از این ویتامین را دریافت کنید. بزرگسالان بالای ۷۰ سال باید ۸۰۰ واحد ویتامین دی را روزانه به بدن خود برسانند. علاوه بر نور آفتاب، ماهی، جگر، شیر، و لبنیات غنی شده با ویتامین دی و پروتئین نیز باید دریافت کنید. مراقب باشید چون مصرف قند و کربوهیدرات های تصفیه شده برای سلامت استخوان ها مضر است.

بیشتر بخوانید: دارویی خانگی برای درمان شکستگی استخوان

گوارش سالم برای سلامت استخوان ها مهم است: مشکلات گوارشی، خطر تضعیف استخوان ها را افزایش می دهد. بیماری های التهابی روده، عدم تحمل لاکتوز، بیش اشتهایی عصبی و عدم توانایی اجابت مزاج، می تواند سلامت استخوان ها را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

استروئیدها سلامت استخوان ها را تضعیف می کنند: مصرف داروهای استروئیدی مانند کورتیزون، پردنیزولون، و ... می تواند باعث از دست دادن استخوان ها در طول زمان شود. گلوکوکورتیکوئیدها یا کورتیکواستروئیدها نیز که برای درمان آرتریت روماتوئید، آسم یا آلرژی، کرون، لوپوس و یا سرطان استفاده می شوند، همین خاصیت را دارند. اگر در حال دریافت این داروها هستید، در مورد استراتژی های حفظ سلامت استخوان، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

گلبول های قرمز در مغز استخوان ساخته می شوند: گلبولهای قرمز برای همیشه در خون نمی مانند و باید مرتبا جایگزین شوند، این سلول ‌های جدید در مغز استخوان ساخته می‌ شوند. این ناحیه در مرکز استخوان یک بافت اسفنجی است که میلیون‌ ها سلول خونی جدید و بالغ روزانه می ‌سازد تا نیاز بدن به اکسیژن و انرژی تامین شود.
برچسب ها: سلامت ، استخوان ، کلسیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: