کد خبر: ۱۸۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 20
همو به معنای 'خون ' و ویژیلانس به معنای ' مراقبت 'است، در واقع هموویژیلانس به معنای مراقبت از دریافت کنندگان خون و فرآورده های خونی در مقابل عوارض ناخواسته ناشی از انتقال خون است
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ایران بالاترین سطح سیستم ملی مراقبت از خون (هموویژیلانس) در منطقه مدیترانه شرقی را دارد.

به گزارش شفا آنلاین، همو به معنای 'خون ' و ویژیلانس به معنای ' مراقبت 'است، در واقع هموویژیلانس به معنای مراقبت از دریافت کنندگان خون و فرآورده های خونی در مقابل عوارض ناخواسته ناشی از انتقال خون است، بطوریکه یک سیستم نظارت کشوری بر سلامت خون و فرآورده های آن در تمام مراحل زنجیره انتقال خون(blood transition) از زمان خونگیری از اهداکنندگان تا پیگیری دریافت کنندگان خون و فرآورده ها را شامل می شود.

بطورکلی مبحث هموویژیلانس یا سیستم مراقبت از خون شامل اطلاعات مربوط به تعریف واژه هموویژیلانس ، اهمیت آن، اهداف اجراء هموویژیلانس و آشنایی با فرآورده های خونی و مهم تزریق فرآورده ها و همچنین نحوه تزریق خون و آماده سازی بیمار و فرآورده های خونی را بیان می کند .

بشیر حاجی بیگی افزود: مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO) ، تنها 39درصد از کشورها در جهان دارای سیستم ملی هموویژلانس هستند که بیشترین میزان مربوط به منطقه اروپا با 77 درصد و کمترین میزان در منطقه آفریقا شامل 14 درصد است.

وی خاطر نشان کرد: در منطقه مدیترانه شرقی (امرو) فقط هشت کشور از 25 کشور (از جمله ایران)، وجود چنین سیستمی را گزارش کرده اند.

حاجی بیگی با بیان اینکه تفاوت چشمگیری میان میانگین سنی دریافت کنندگان خون در سطح دنیا وجود دارد، تصریح کرد:در کشورهای با درآمد بالا بیماران بالاتر از 60 سال 79 درصد از کل انتقال های خون را به خود اختصاص می دهند.

وی ادامه داد: در حالیکه در کشورهای با درآمد متوسط و پایین 67درصد از موارد انتقال خون مربوط به کودکان زیر پنج سال است و دومین رتبه این شاخص ، متعلق به خانم های بین 15 تا 45 سال است.

سخنگوی سازمان انقال خون باتاکید بر اینکه در کشورهای با درآمد بالا، خون کامل به ندرت به بیمار تزریق می شود، گفت: اما این نرخ در کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا ، کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین و کشورهای با درآمد پایین به ترتیب یک ،24و 85 درصد است.

حاجی بیگی افزود: طبق آخرین گزارش منتشر شده در سال 2017 از سوی ستاد مرکزی سازمان جهانی بهداشت، سالانه در جهان 112میلیون و 500 هزار واحد خون اهدا می شود.

وی ادامه داد: از این مقدار سهم کشورهای عضو مدیترانه شرقی در حدود 9 میلیون و 900 هزار واحد است که از این میزان سهم ایران بیش از 2 میلیون اهدا بوده است. ( یعنی در حدود 21 درصد از کل خون های اهدایی در کشورعضو منطقه مدیترانه است.)

وی تاکید کرد: هنوز 70 کشور در جهان به اهدای خون(Blood donation) جایگزین و پولی وابسته اند، متوسط اهدای خون داوطلبانه در منطقه مدیترانه شرقی 51 درصد است. این در حالی است که ایران در سال 2007 به اهدای 100درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت دست پیدا کرد.

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: در سطح جهان، بیش از 30درصد از اهدای خون توسط بانوان صورت می پذیرد. اما در 18 کشور میزان اهدای خون بانوان کمتر از 10درصد است و در میان مناطق طبقه بندی شده توسط سازمان جهانی بهداشت، منطقه مدیترانه شرقی دارای کمترین نرخ اهدای خون توسط بانوان با 7درصد است.

در حال حاضر در ایران سالانه بیش 2 میلیون و یکصد هزار نفر خون اهدا می کنند و اهدای خون در ایران کاملا داوطلبانه است و شاخص اهدای خون نیز در کشورمان 27 نفر به ازای هر یکهزار نفر جمعیت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: