کد خبر: ۱۸۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 18
با وجود پیشرفت‌های خوبی که در سالهای اخیر در جامعه شاهدیم، متاسفانه عوارض روانی در کشور رو به افزایش است
شفاآنلاین>سلامت> رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه امنیت روانی جامعه تمامی شئون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: دسترسی جامعه به خدمات سلامت روان باید تسهیل شود.

به گزارش شفاآنلاین، علی محمد آدابی در نشست خبری همایش سراسری روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه با بیان اینکه امروز جامعه در خصوص مداخله در موضوع امنیت روانی احساس نیاز می کند، افزود: با وجود پیشرفت‌های خوبی که در سالهای اخیر در جامعه شاهدیم، متاسفانه عوارض روانی در کشور رو به افزایش است.

وی ادامه داد: تختهای بیمارستانی در دنیا با توجه به توسعه بهداشت رو به کاهش است اما تعداد تختهای روانی رو به افزایش (Increase)است که این نشان دهنده بروز مسائل روانی جدی در تمام دنیا است.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: مواجهه با بحرانها نیازمند برنامه ریزی قبلی است تا در هنگام وقوع یک بحران دچار غافلگیری نشویم. تجارب به دست آمده در کشور در مواجهه با بحران یک تجربه ارزشمند است که با هزینه های تلخی در وقوع حوادث همچون زلزله بم، زلزله کرمانشاه و دیگر بلایا به دست امده است.

آدابی اضافه کرد: به عنوان مثال روانشناسان کشور در زلزله کرمانشاه بسیار خوب عمل کردند و اگر این مشارکت وجود نداشت، مشخص نبود چه تعداد خودکشی را در پی زلزله شاهد بودیم. سیاستگذاران و دولت باید در کنار نهادهای عمومی و سازمانهای مردم نهاد از تجارب یکدیگر استفاده کنند و هرکس نقش خود را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری (prevention)و مقابله با بحران و آسیب‌های اجتماعی بیش از هر چیز نیازمند اشراف با شاخصها هستیم، گفت: در این زمینه ۴۰ شاخص شناسایی کرده ایم تا به صورت مستند عمل کنیم. آمار قتل و دیگر آسیبها که در رسانه ها عنوان می شود باید به صورت دقیق و مستند مورد توجه قرار گیرد. باید جایگاه در این شاخصها تعیین شود تا به صورت کمی مورد مطالعه قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: امنیت روانی جامعه تمامی شئون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را تحت تاثیر قرار می دهد و جامعه ای که دارای آرامش روانی است، زمینه بهتری را برای توسعه فراهم می کند.

وی گفت: یکی از اهداف برگزاری همایش سراسری روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه، حساس کردن ذهن مسئولان به مقوله سلامت روان است. اگر این مساله به نتیجه برسد، دیگر مسائل خود به خود حل می شود. اگر امنیت روانی نباشد، اعتماد از بین می رود.

آدابی خاطرنشان کرد: باید برای سهولت دسترسی مردم به خدمات روانشناسی، مراکز مشاوره در سراسر کشور تاسیس شود. در کشور ما هنوز افراد برای مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی انگ می خورند و باید در این زمینه انگ زدایی کنیم و با تخصیص اعتبارات از هزینه های هنگفت بعدی در بحرانها جلوگیری کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: