کد خبر: ۱۸۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 17
مدیرکل اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: با کمک سامانه «TTAC» نظارت در حوزه مکمل‌های دارویی دقیق تر و بیشتر شده است و اکنون می‌توانیم مکمل‌های غیرمجاز را راحت‌تر شناسایی کنیم.

شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: با کمک سامانه «TTAC» نظارت در حوزه مکمل‌های دارویی دقیق تر و بیشتر شده است و اکنون می‌توانیم مکمل‌های غیرمجاز را راحت‌تر شناسایی کنیم.

به گزارش شفاآنلاین،مهناز خانوی مدیرکل اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو  پیرامون فعالیت‌های مبارزه با قاچاق در حوزه مکمل‌های دارویی اظهار داشت: سامانه سلامت TTAC و برچسب زدن اقلام تنها موجودی ما است که ما در حال حاضر برای مبارزه با قاچاق انجام می‌دهیم و در کنار آن با نهادهای نظارتی نیز به جد همکاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: سیاست سازمان برای کنترل قاچاق یک قسمت آن بوده که مجوز تولید وهم در بخشی واردات فراورده مکمل خصوصاً مکمل های ورزشی که بحث قاچاقش خیلی جدی است تسهیل شود برای اینکه نگاه سازمان این است که اگر  از تولید و واردات مبادی رسمی مجاز حمایت گردد بحث قاچاق تضعیف می‌شود.

خانوی در خصوص اینکه گفته می‌شود که سامانه TTAC تنها در حوزه دارو پیشرفت داشته و در حوزه های دیگر مخصوصا مکمل ها آن توسعه را نداشته اظهار داشت: سامانه TTAC درجه بندی و بسته به الویت و نیاز جامعه توسعه داده شد که طبعا  دارو در الویت اول برای بررسی ، نظارت و ساماندهی قراردارد و مکمل‌های دارویی هم از تیرماه به سامانه TTACپیوسته اند.

وی در خصوص نقش سامانهTTAC در نظارت مکمل های دارویی گفت:با کمک سامانه نظارت دقیق تر و بیشتر شده و همچنین با سامانه TTAC اکنون می توانیم ببینیم که در کدام مکان مکمل غیر مجاز دیده و یا شناسایی شده است.

خانوی اظهار داشت: سازمان هایی که عملا نقش اجرایی را دارند این لینک را برای سازمان غذا و دارو ایجاد کردند و از ما اطلاعات در خصوص قاچاق مکمل های دارویی می خواهند که سازمان نیز از سامانه گزارش هایی به آن دستگاه ارسال می کند.

مدیرکل اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو  عنوان کرد: ولی یک نکته را باید در نظر گرفته مکمل به دلیل بحث قیمت ، حجم فروش و تولید ، نظارتش با نظارت دارویی که به آن یارانه تعلق می گیرد و یا اگر وارداتی داشته باشد ارز مبادله به آن اختصاص می یابد متفاوت است به دلیل اینکه  برای  مکمل هیچگونه این حمایت ها وجود ندارد.

خانوی در خصوص محل خرید مکمل های دارویی افزود: خارج فضای داروخانه حق فروش مکمل وجود ندارد و این ممنوعیت نیز برای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارد.

 این سامانه در راستای تکریم ارباب رجوع، تسهیل و تسریع پاسخگویی به مشکلات و سوالات حوزه سامانه های سازمان غذا و دارو، امکان رهگیری و اطلاع از وضعیت درخواست‌ها و جلوگیری از مراجعات غیر ضرور، راه اندازی شده است.

برچسب ها: سلامت ، سازمان ، طبیعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: