کد خبر: ۱۸۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 16
مسئله ای که در روزهای نیمه دوم بهمن و هفته گذشته، تهران و بسیاری از کلانشهرهای کشور را درگیر کرد، نفس ها در پایتخت تنگ شد و مراجعات بیماران قلبی و تنفسی به بیمارستان ها افزایش یافت.
شفاآنلاین>سلامت>روزهای نیمه اول دهه سوم بهمن برای نظام سلامت، روزهای آلودگی بود، آلودگی در پایتخت و کلانشهرها و آلودگی ریزگردها در جنوب، معضلی، که تازگی نداشت اما باز هم نفس ها را تنگ و بیمارستان ها شلوغ کرد.

به گزارش شفاآنلاین،پایداری و ماندگاری هوا به خصوص در سال های اخیر که تعداد خودروها و موتورسیکلت ها چندین برابر شده، در کنار فرسودگی و ناکارآمدی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مینی بوس،ون، تاکسی و مترو به اضافه انبوه خودروهای قدیمی دیزلی که شب ها بی مهابا در کلانشهرها تردد می کنند، معضل اصلی زمستان ها را رقم می زند، آلودگی هوا.

مسئله ای که در روزهای نیمه دوم بهمن و هفته گذشته، تهران و بسیاری از کلانشهرهای کشور را درگیر کرد، نفس ها در پایتخت تنگ شد و مراجعات بیماران قلبی و تنفسی به بیمارستان ها افزایش یافت. گر چه در میان هفته بارش باران اندکی از وخامت اوضاع کم کرد و سطح آلودگی را از بالای 180 به زیر 100 رساند و شرایط را سالم کرد اما هزار کیلومتر دورتر از پایتخت مردم خوزستان همچنان زندگی در خاک را تجربه کردند.

میزان ریزگردها درخوزستان که حد مجاز آن 150 میکروگرم در یک مترمکعب است در هفته ای که گذشت به هشت تا 10هزار میکروگرم در هر مترمکعب یعنی به 50 تا 60 برابر حد مجاز رسید. وضعیتی فوق بحرانی که مردم جنوب کشور را در بهترین فصل سال شان که باید هوایی بهاری را تجربه کنند، خانه نشین کرد، هزاران نفر را به بیمارستان ها کشاند و معلوم نیست، نفس های چند نفر در این روزها به پایان رسید، چرا که درست یک هفته پیشتر در نشست های خبری دهه فجر، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت اعلام کرده بود: سالانه 20 هزار مرگ در کشور به آلودگی هوا مرتبط است.

یکشنبه هفته گذشته 22 بهمن بود، روزی که بسیاری از مردم در راهپیمایی فجر انقلاب شرکت کردند، مسئولان وزارت بهداشت از هفته قبل با نشست های خبری که هر روز و گاهی دو بار در روز برگزار می کردند، دستاوردهای نظام سلامت را تشریح کرده بودند، با این حال سید حسن هاشمی که در مراسم راهپیمایی شرکت کرده بود، بار دیگر در این روز به دستاوردهای نظام سلامت از جمله افزایش امید به زندگی ایرانیان از 56 سال به 73 سال در سال های پس از پیروزی انقلاب اشاره کرد و از واکسیناسیون 100درصدی ایرانیان، خودکفایی کشور در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و مهار بسیاری از بیماری های واگیر سخن گفت و البته در روز 22 بهمن نیز تاکید کرد که مردم همیشه جلوتر از مسئولان در صف انقلاب هستند و با حضور با شکوه خود پاسخ محکمی به دشمنان دادند.

نشست های هفتگی دو سه ساعته، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در هفته گذشته نیز طبق روال در روز دوشنبه برگزار شد، اما بعد از هفته پر از نشست های خبری وزارت بهداشت( در دهه فجر)، حرف چندان جدیدی برای گفتن نبود، جز هشدار به مردم برای اینکه فریب کلاهبرداران بیمارستانی را نخورند، افرادی که با مردم تماس می گیرند و به دروغ می گویند یکی از عزیزانشان در بیمارستان بستری است و برای پذیرش و درمانش به حساب آنها پول بریزند. او تاکید کرد که این تماس ها دروغ است و هر پرداختی به سیستم بیمارستانی کشور فقط و فقط باید در صندوق بیمارستان و در قبال دریافت رسید باشد؛ کارت به کارت و پرداخت نقدی بدون رسید بیمارستانی، ممنوع.

او البته باز هم در فصل بودجه مجلس و در ادامه تلاش های وزارت بهداشت برای افزایش مالیات بر سیگار، آمارهای مربوط به دخانیات را باز هم تکرار کرد و گفت: حدود 55 هزار مورد از مرگ سالانه ایران به دخانیات مربوط است، ایرانیان هر سال 10 هزار میلیارد تومان را با خرید سیگار دود می کنند، حدود 30 هزار میلیارد تومان خرج درمان سیگاری ها می شود و 40 هزار میلیارد تومان نیز هزینه های اجتماعی دخانیات از جمله بیکاری ها و ناتوانی های آن است. او میزان خسارت دخانیات به اقتصاد کشور را حدود 80 هزار میلیارد تومان در سال برآورد کرد.

قبل از برگزاری نشست سخنگوی وزارت بهداشت و در همان سالن جلسات وزارت بهداشت، ژاپنی ها مهمان بودند تا موافقتنامه کمک 1.5 میلیون ین ژاپن که معادل 14 میلیون دلار آمریکاست را برای تجهیز دو بیمارستان امام حسین(ع) و آرش در شرق تهران با قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین المللی امضا کنند. کمکی که قرار است سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) برای خرید دستگاه های آنژیوگرافی، آندوسکوپی پیشرفته، سیستم تصویری جراحی اشعه ایکس، سیستم آندوسکوپی فرا صوت و دستگاه تشخیصی فراصوت در بیمارستان امام حسین(ع) و دستگاه سی.تی.اسکن تمام بدن، ام.آر.آی، ماموگرافی دیجیتال، ست لاپروسکوپی، رادیوگرافی عمومی دیجیتال و دستگاه رادیو گرافی پرتابل، در بیمارستان آرش هزینه شود.

سه شنبه هفته گذشته تجمع حدود هزار نفر از متخصصان رادیولوژی مقابل وزارت بهداشت خبرساز شد، تجمعی که در اعتراض به بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر اجازه انجام سونوگرافی متخصصان زنان در بیمارستان های دولتی مناطق محروم و نیز انجام سونوگرافی متخصصان زنان دارای مدرک آموزش سونوگرافی در مطب ها البته بدون دریافت وجه رقم خورد.

اعتراض متخصصان رادیولوژی به این بود که انجام سونوگرافی و رادیولوژی کاری است در تخصص متخصصان رادیولوژی و در صلاحیت متخصصان زنان نیست ضمن اینکه انجام این کار توسط متخصصان زنان موجب تجویزهای بی مورد و خودارجاعی متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی توسط خودشان و افزایش مراکز سونوگرافی خارج از نظام سطح بندی می شود و در عالم واقع هیچ متخصصی مجانی سونوگرافی انجام نمی دهد، ضمن اینکه امکان نظارت بر این اقدام متخصصان زنان در مطب ها نیز وجود ندارد. گر چه وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس بخشنامه صادره این تخلف متخصصان زنان (انجام سونوگرافی در مطب و دریافت پول نقد)، تخلف تعزیراتی محسوب می شود و قابل پیگرد است.

چهارشنبه در حالی که هوای تهران «پس از باران» پاک شده بود، مردم اهواز و اندیشمک، دزفول و اغلب شهرهای خوزستان همچنان با شرایط فوق بحرانی ریزگردها دست و پنجه نرم می کردند، خیابان هایشان خلوت و نفس هایشان تنگ بود.

خبر بروز مواردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در بین پرندگان مهاجر در استان گیلان این هفته از سوی مسئولان وزارت بهداشت تأیید شد، موضوعی که از مدتی پیش در کشور درباره آن صحبت می شد اما مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کمتر درباره آن صحبت می کردند. بیماری که البته با گران شدن تخم مرغ در اواخر پاییز و اوایل زمستان به علت معدوم کردن مرغ ها در مرغداری ها بی ارتباط نبود.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت این بار اعلام کرد که بیماری آنفلوانزای پرندگان این بار با ویروس جدید H5N6 به میدان آمده و بر خلاف آنفلوانزای پرندگان سال های گذشته، ابتلای انسانی هم داشته البته تاکنون فقط در چین بوده است اما خطر ابتلای انسانی آن وجود دارد به همین علت مردم به هیچوجه به پرندگان مرده افتاده بر زمین دست نزنند.

خبر خوب پنجشبه اهدای خون حدود هزار نفر از کارکنان و تکنسین های فداکار اورژانس تهران بود که در ساختمان جدید سازمان اورژانس تهران با ایجاد پایگاه انتقال خون رقم خورد. اهدای خون کارکنان اورژانس تهران در پی هشدار کمبود خون، سازمان انتقال خون انجام شد زیرا در فصل سرد سال به علت سرما و آلودگی هوا مراجعات مردم برای اهدای خون کم شده و البته همزمان به علت افزایش بیماری های فصل سرد سال نیاز به دریافت خون در بیمارستان ها بیشتر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: