کد خبر: ۱۸۵۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 15
هرچند شاید اعتیاد پرخبرترین آسیب اجتماعی باشد اما آنچه این هفته در بین موضوعات مربوط به آسیب های اجتماعی بیش از همه توجه رسانه ها را به خود جلب کرد، کاهش اعتبارات زنان سرپرست خانوار در برنامه بودجه پیشنهادی 97 بود
شفا آنلاین>اجتماعی>سرعت، تنوع و چندلایه بودن آسیب های اجتماعی ، آنها را دستخوش تغییرات زیادی کرده است و برنامه های مقابله با این آسیب ها نیز همواره گسترده تر می شود همچنانکه این هفته نیز فلش برخی آسیب ها، جهت های مختلفی را طی کرده و از سوی دیگر برنامه های مختلفی اجرا شد.

به گزارش شفا آنلاین، هرچند شاید اعتیاد پرخبرترین آسیب اجتماعی باشد اما آنچه این هفته در بین موضوعات مربوط به آسیب های اجتماعی بیش از همه توجه رسانه ها را به خود جلب کرد، کاهش اعتبارات زنان سرپرست خانوار در برنامه بودجه پیشنهادی 97 بود.

زنان سرپرست خانوار در حوزه آسیب های اجتماعی(Social harm) از آن جهت ، قابل توجه هستند که بی توجهی به آنها می تواند آسیب های دیگری را در پی داشته باشد.

رسانه ها طی این هفته به این مساله پرداختند که در برنامه بودجه پیشنهادی 97، کاهش اعتبارات دو موضوع مهم در این حوزه یعنی حمایت از زنان سرپرست خانوار با رقم منفی 25درصد و بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار نیز با رقم منفی 39 درصد لحاظ شده است.

اما انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در واکنش به این اخبار اعلام داشت که اعتبارات زنان سرپرست خانوار نه تنها نسبت به سال 94 و 95، کاهش پیدا نکرده، بلکه سهم این قشر از حوزه معاونت زنان ریاست جمهوری به اعتبارات بهزیستی اضافه شده و هزینه می شود.

محمد رضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی نیز درباره زنان سرپرست خانوار گفت: باید با ارائه امکانات به زنان سرپرست خانوار، آنها را در ایجاد اشتغال پایدار توانمند کنیم.

خبرسازی کودکان متکدی
کودکان متکدی و کار و خیابان یکی از موضوعات اجتماعی به شمار می روند که حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این هفته از حقوق 70 هزارتومانی کودکان متکدی خبر داد و گفت: از بین 400 کودک متکدی پذیرش شده در مراکز بهزیستی غیر از سه مورد آنان، همگی دارای پدر و مادر بودند و روزانه بطورمیانگین بین 50 تا 70 هزار تومان ، درآمد دارند.

وی تصریح کرد: درآمد روزانه از 30 تا 40 هزارتومان تا 150 تا 200 هزار تومان بین کودکان متکدی دیده شده است اما بطورمیانگین بسته به منطقه ای که آنان هستند، بین 50 تا 70 هزارتومان کار می کنند.

ارائه راهکار برای کاهش طلاق
با توجه به اینکه طلاق(Divorce) از پنج آسیب اجتماعی اصلی کشور به شمار می رود، فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور نیز در این هفته از گسترش کلینیک های کاهش طلاق خبر داد و گفت: استراتژی بهزیستی در حوزه پیشگیری از طلاق ، راه اندازی مراکز مشاوره و روانشناختی ، گسترش کلینیک های مددکاری اجتماعی برای کاهش طلاق و ارائه خدمات آموزشی ، مشاوره تلفنی، اینترنتی و حضوری است.

وی تاکید کرد که براساس اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه، آسیب‌های اجتماعی باید تا انتهای برنامه، 25 درصد کاهش یابد .

خبرسازی حوزه اعتیاد تمامی ندارد
حوزه اعتیاد شاید پرخبرترین حوزه آسیب های اجتماعی بین آسیب های دیگر به شمار رود؛ اعتیاد یکی از پنج اولویت مبارزه با آسیب های اجتماعی کشور است و بنابراین تعجبی ندارد که هشدارهایی که بارها تکرار شده باز هم در این هفته تکرار شود.

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی این هفته نسبت به آنچه 'زنانه شدن پدیده اعتیاد(Addiction) در جامعه' خواند هشدار داد و گفت: شیوع مصرف مواد در بین زنان و مردان درحال تغییر است.

وی از افزایش تعداد زنان معتاد در سنین پایین خبر داد و آن را یک زنگ خطر توصیف کرد.

امان از مواد مخدر نوظهور
اسم مواد مخدر و محرک نوظهور هم این روزها بیشتر به گوش می خورد از شامپوی تریاک تا دستمال مرطوب مخدر و حالا هم هادی پناهی رئیس کانون درمانگران اعتیاد کشور از ورود مخدر جدیدی با عنوان تنباکوی جنسی خبر داد و گفته است که این تنباکو ماده ای نوظهور است که دارای ترکیبات محرک و مخدر است و آسیب جدیدی به سیستم های جنسی زنان و مردان وارد می سازد.

هرچند که موادمخدر نوظهور خطرات خود را دارد اما در این بین نباید از استقبال روزافزون مصرف کنندگان حشیش و گل غافل شد. مجید رضا زاده معاون آموزش و پژوهش دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی این هفته نسبت به خطرات مصرف گل هشدار داد و گفت: پایین بودن سطح آگاهی جامعه در زمینه عوارض حشیش و گل موجب گسترش مصرف این مواد شده که هر دو ، سلول های مغز را از بین می برند.

لایحه هایی که این هفته هم به انتظار نشستند
چندین لایحه در حوزه آسیب های اجتماعی در حال طی کردن مسیر خود هستند که این هفته هم هیچکدام از آنها به نتیجه نرسید.

یکی از این لوایح ، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است. لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در سال 88 از سوی قوه قضائیه به دولت تقدیم شد و پس از آن در سال 90 به مجلس ارسال شد و این لایحه از آن سال همچنان در دست بررسی است که مقرر شده تا پایان امسال در کمیسیون قضایی نهایی شود اما به نظر می رسد که تصویب آن به سال 97 موکول خواهد شد. حزب ندای ایرانیان این هفته با انتشار بیانیه‌ای تسریع در تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را مورد تاکید قرار داد.

لایحه دیگر که به انتظار نشسته ، لایحه حمایت از حقوق معلولان است که در صورت تصویب جزئیات این لایحه، شهرداری‌ها مکلف‌اند صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط در استاندارد‌های مصوب شورای شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند. کلیات این لایحه آذرماه امسال در صحن علنی مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرد که این ایرادات در دی ماه امسال اعلام شده است. این ایرادات قرار است در کمیسیون ویژه در مجلس شورای اسلامی بررسی و نهایتا نظر شورای نگهبان تامین شود.

لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت نیز در مراحل پایانی خود قرار دارد، این لایحه اکنون در قوه قضائیه در حال بررسی است.

پروژه های 22 بهمن
این هفته به مناسبت سالگرد 22 بهمن ، هفته خبرسازی در حوزه بهزیستی بود و طرح های بسیاری طی این هفته به بهره برداری رسید که از جمله آن می توان به افتتاح مرکز فوریت های اجتماعی 123 در برخی شهرستان ها اشاره کرد.

فوریت های اورژانس اجتماعی 123 به مسایلی مانند کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی رسیدگی می کند و با ارائه خدمات مددکاری و مشاوره تلاش می کند این آسیب های اجتماعی در جامعه کنترل شده و کاهش یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: