کد خبر: ۱۸۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 14
دلیل تجمع رادیولوژیست‌ها، اعتراض آنها به آیین‌نامه ابلاغ شده وزارت بهداشت است که به متخصصان زنان اجازه داده شده تا بعد از گذراندن دوره سونوگرافی بتوانند در کنار کار خود سونوگرافی هم انجام دهند
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هدف از آموزش سونوگرافی به متخصص زنان این است که مشکل کمبود رادیولوژیست در مناطق محروم برطرف شود.

به گزارش شفا آنلاین، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت(Ministry of Health)، درمان و آموزش پزشکی در خصوص علت تجمع رادیولوژیست‌ها مقابل وزارت بهداشت اظهار کرد: دلیل تجمع رادیولوژیست‌ها، اعتراض آنها به آیین‌نامه ابلاغ شده وزارت بهداشت است که به متخصصان زنان اجازه داده شده تا بعد از گذراندن دوره سونوگرافی بتوانند در کنار کار خود سونوگرافی هم انجام دهند.

جان بابایی خاطر نشان کرد: در بسیاری از شهرهای محروم با کمبود متخصص رادیولوژی روبرو هستیم و در برخی شهرها هم متخصصان رادیولوژی(Radiology) مرد هستند که همین مساله باعث شده گاهی ساکنین شهرهای محروم مجبور شوند فاصله 250 تا 300 کیلومتر به مرکز استان را برای پیدا کردن یک متخصص رادیولوژی طی کنند.

امکان استقرار متخصص رادیولوژی در همه شهرهای محروم وجود ندارد
وی با اشاره به اینکه امکان استقرار متخصص رادیولوژی در همه شهرهای محروم وجود ندارد، اظهار کرد: اما در همه‌ شهرها متخصص زنان داریم که می‌توان از آنها برای رادیولوژی خانم‌ها استفاده کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: هدف از آموزش متخصص زنان در مناطق محروم این است که بتوانند با گذراندن دوره 3 تا 6 ماه به این توانمندی برسند که در موارد اورژانس(Emergency)، بیماران را در مراکز دولتی سونوگرافی کنند.

وی با اشاره به اینکه در جلسات انجمن رادیولوژی به نظرات کارشناسان توجه می‌شود، اظهار کرد: در این جلسات آئین نامه‌ای ابلاغ شد که در شهرهای محروم متخصصان زنان بتوانند رادیولوژی هم انجام دهد؛ این متخصصان با گذراندن دوره‌های مورد نیاز مدرک می‌گیرند و در استان‌ها شروع به کار می‌کنند.

جان بابایی با بیان اینکه از رادیولوژیست‌ها خواهشمندیم در مقابل خواسته‌های مردم که خواسته‌های به حق است همراهی کنند، تاکید کرد: اگر متخصص زنان در این شرایط بتواند سونوگرافی انجام دهد قطعا کاربرد بالایی دارند چرا که می‌توانند در کنار معاینه، سونوگرافی هم انجام دهند و حداقل جان یک نفر نجات پیدا کند.

کمبود رادیولوژیست در مناطق محروم
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به کمبود نیرو در مناطق محروم عنوان کرد: گاهی رادیولوژیست‌‎ها نمی‌توانند تمام ماه را به طور کامل در مراکز دولتی مناطق محروم فعالیت کنند و همچنین خانواده‌ها توقع دارند سونوگرافی آنها توسط خانم انجام شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت توزیع ناعادلانه ندارد و تمام نیروهای طرحی از نظر قانونی متعهد هستند، گفت: در مراکز استان این نیروها نگه داشته نمی‌شوند و همه آنان به محیط کار می‌روند ولی زمانی که تعهد آنان از نظر قانونی تمام شود، در شهرهای بزرگ مطب می‌زنند که با این کار شهرهای اطراف با کمبود پزشک مواجه می‌شوند، همچنین ممکن است در یک شهر متخصص رادیولوژی در داخل شهر مطب داشته باشد اما نتواند در بیمارستان دولتی شیفت شب را پوشش دهد.

جان بابایی با اشاره به اینکه اولویت نیاز به متخصص رادیولوژی در مناطق محروم است، بیان کرد: زمانی که متخصص زنان به توانمندی انجام سونوگرافی(sonography) برسد، اگر رادیولوژیست خانم به تعداد کافی در بیمارستان نباشد می‌تواند بیماران خود را در بیمارستان دولتی سونوگرافی کنند که در این کار هیچ رادیولوژیستی از نظر مالی ضرر نخواهد کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در بیمارستان دولتی به متخصص رادیولوژیستی نیاز داریم که بتواند شب در آن بیمارستان فعالیت کند، گفت: پزشک مورد نیاز باید در آن شهر مقیم مستمر باشد.

وی یاد آور شد: در موضوع آموزش سونوگرافی به متخصصان زنان بحث تخریب هیچ صنفی وجود ندارد و فقط موضوع توجه به مسائل مردم است و با توجه به اینکه مناطق محروم زیاد داریم، نیاز به انجام این خدمات وجود دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: