کد خبر: ۱۸۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 13
افرادی که فشار خون آنها به خوبی با درمان دارویی کنترل شده باشد و سایر معیارهای انتخاب اهداکنندگان را هم دارا باشند، می توانند خون اهدا کنند
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون گفت :افرادی که فشار خون آنها به خوبی با درمان دارویی کنترل شده باشد و سایر معیارهای انتخاب اهداکنندگان را هم دارا باشند، می توانند خون اهدا کنند.

به گزارش شفا آنلاین، بشیر حاجی بیگی افزود: هیچگونه شواهدی دال براینکه افزایش میزان پایه فشار خون درمان شده یا فشار خون پایین، پیشگویی کننده افزایش میزان واکنش هایی ناخواسته ناشی از اهدای خون باشد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی شواهدی دال بر زیان باری خون اهدایی اهداکنندگان تحت درمان پرفشاری خون، در گیرندگان خون وجود ندارد.

وی اعلام کرد: اما اهداکنندگانی که به تازگی درمان دارویی فشار خون را آغاز کرده اند، یا دوز درمانی داروی ضد فشار خون آنها تغییر یافته است، تا 28 روز پس از تثبیت فشار خون(blood pressure) از اهدای خون معاف هستند .

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود : افرادی که دچار بیماری قلبی یا کلیوی در اثر پر فشاری خون هستند در فهرست معافیت دائم اهدای خون قرار دارند .

حداکثر سن برای اهدای خون 60 سال تمام است
سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون 18 سال تمام و حداکثر سن 60 سال تمام است .

وی ادامه داد : حداکثر سن برای اولین اهدای خون 60 سال است و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل 2بار اهدای خون درسال ) حداکثر 65 سال است.

وی در خصوص ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند. حاجی بیگی گفت : بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود عبارتند از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی.

وی اضافه کرد : همچنین خانم های باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارس دارای زردی، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون به شمار می آیند.

سخنگوی سازمان انتقال خون اظهارکرد: بیمارانی مانند بیماران تالاسمی(Thalassemia) و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند .

وی با بیان اینکه درسراسرجهان هرسال 600 هزار مادر دراثر پیامدهای حاصل ازحاملگی جان خودرا از دست می دهند ،گفت : حدود 25 در صد از این مرگ ها به خاطر از دست دادن خون است و بسیاری از این زنان اگر خون سالم در اختیارشان قرار می گرفت زنده می ماندند.

حاجی بیگی ادامه داد: جالب توجه اینکه در هر ثانیه یک نفر از ساکنان کره زمین از همه سنین و تمام نژاد ها برای ادامه حیات به انتقال خون نیاز دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت است به این نکته نیز اشاره کرد که نیاز به خون و فرآورده های خون به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است.

وی افزود: آنچنانکه کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری های گوناگون، مانند انواع سرطان(Cancer) ها گسترش می دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا می کنند، این نیاز هم به طور مستمر افزایش می یابد.

حاجی بیگی ادامه داد: همین طور پیشرفت های فنآوری در کشورهای صنعتی و پیشرفته باعث می شود که اقدامات درمانی جدید ابداع و به تبع آن نیاز به خون و فرآورده های خون بیشتر شود.

بر اساس آمار های اعلام شده در ایران سالانه بیش از 2میلیون و 500هزار نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه می کنند که در این بین 2میلیون یکصد هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند .

در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی و به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن انجام می شود و هم اکنون شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یکهزار نفرجمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: