کد خبر: ۱۸۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 13
داروسازان ایران در این چهار دهه توانسته‌اند تولید دارو را از ۲۵ درصد در قبل از انقلاب به بیش از ۹۵ درصد برسانند و این موفقیت بزرگی است که ریشه در خودباوری جوانان آن روز و تلاش روزافزون جامعه داروسازی داشته است
شفاآنلاین>سلامت> نایب رییس انجمن داروسازان، توسعه خدمات داروسازان در داروخانه‌ها و موسسات درمانی و توانمندسازی داروخانه‌ها را از اولویت‌های داروسازان در دهه پنجم انقلاب خواند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سیدعلی فاطمی در توضیح اولویت‌های اصلی جامعه داروسازی کشور در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب، اظهار داشت: داروسازان(Pharmacists) ایران در این چهار دهه توانسته‌اند تولید دارو را از ۲۵ درصد در قبل از انقلاب به بیش از ۹۵ درصد برسانند و این موفقیت بزرگی است که ریشه در خودباوری جوانان آن روز و تلاش روزافزون جامعه داروسازی داشته، ولی با این وجود در توسعه خدمات داروسازان در داروخانه‌ها و موسسات درمانی چندان موفق نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: از حدود ۶۰ سال گذشته که عرضه داروهای بسته بندی شده در داروخانه‌ها روز به روز بیشتر شده است، نقش داروسازان داروخانه‌ها در عرصه ارائه دارو، از سازنده و ترکیب کننده دارو، به فروشنده داروهای آماده تغییر پیدا کرده است. به همین جهت در کشورهای پیشرفته متناسب با این تغییر، نقش داروسازان هم عوض شده و به ارایه دهنده خدمات دارویی تبدیل شده‌اند، ولی متاسفانه توانمندسازی داروخانه‌ها در این عرصه چندان در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.

فاطمی افزود: امروزه هم بیماری‌ها متنوع شده و هم تعداد و تنوع داروها بسیار زیاد شده و امکان ارائه این خدمات توسط پزشکان وجود ندارد، با این وجود متاسفانه در کشور ما هنوز اهمیت خدمات داروسازان در کاهش(Decrease) عوارض و هزینه‌های درمان روشن نشده است.

وی در خصوص اهداف گردهمایی‌های دوره‌ای انجمن داروسازان ایران، تصریح کرد: انجمن داروسازان ایران با بیش از ۷۰ سال سابقه رسمی فعالیت در کشور، متشکل از ۴۸ شعبه در سراسر ایران است و هر ساله همایش‌هایی را در یکی از قطب‌های کشوری برگزار می‌کند. در شش ماهه اخیر، همایش اول در قطب غرب کشور و همایش اخیر در قطب کشوری جنوب (انجمن‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، یزد، اهواز، آبان و دزفول) طی دو روز برگزار شد.

فاطمی ادامه داد: در این گردهمایی‌ها، ضمن بحث در رابطه با مسائل روز جامعه داروسازی، با دعوت از  مسئولین مرتبط، به مشکلات خاص داروسازان در آن استان‌ها نیز پرداخته می‌شود.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران، محورهای اصلی گردهمایی اخیر در اهواز را اشتغال داروسازان جوان در افق چشم انداز ۱۴۰۴، توانمندسازی داروخانه‌ها و ارتقای سطح خدمات داروسازان در جامعه، کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه داروخانه‌داری، مقید کردن سازمان‌های بیمه به رعایت قانون و پرداخت خسارت دیرکرد به داروخانه‌ها، رعایت دستورالعمل قیمت‌گذاری دارو توسط سازمان غذا و دارو و حفظ حاشیه سود داروخانه‌ها، پیگیری حقوقی دخالت غیر قانونی شورای رقابت در مفاد آئین نامه داروخانه‌ها عنوان کرد.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سال‌های پیش رو بتوانیم ارزش و اهمیت خدمات دارویی را برای مسئولین و مردم به خوبی تبیین کنیم تا داروسازان به جایگاه واقعی در نظام سلامت دست پیدا کرده و مردم از مواهب آن بهره‌مندتر شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: