کد خبر: ۱۸۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 12
امروزه 500 شرکت تجهیزات پزشکی در کشور مشغول به فعالیت هستند و این شرکت‌‌ها 80 درصد از نیاز بیمارستان‌ها را تامین می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>امروزه 500 شرکت تجهیزات پزشکی در کشور مشغول به فعالیت هستند و این شرکت‌‌ها 80 درصد از نیاز بیمارستان‌ها را تامین می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین،در اواخر رژیم پهلوی حدود 50 شرکت تولیدی در زمینه تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) در سطح كشور وجود داشت که همگی مواد اولیه را از خارج وارد و در داخل ایران مونتاژ می‌کردند، این شرکت‌ها تنها توانایی تامین 3 درصد از نیاز کشور را داشتند؛ در دوران پس از انقلاب، توجه زیادی به امر تولید و گردش چرخ اقتصاد و صنعت اتفاق افتاد و همین مساله باعث شد تا امروزه در حدود 500 شرکت تجهیزات پزشکی مشغول به فعالیت باشند.

بر اساس آمار امروزه بیش از 80 درصد از نیاز 910 بیمارستان سراسر کشور را شرکت های داخلی و دانش بنیان تهیه می‌کنند.

تجهیزات و ملزومات پزشکی یکی از مواد ضروری و حیاتی کشور محسوب می‌شود که در تمامی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کاربردی حیاتی دارد؛ تجهیزاتی مانند دستگاه‌ مانیتورینگ ضربان قلب از مواردی است که در بیمارستان ها زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود.

ارزش واردات تجهیزات پزشکی در 1395 حدودا معادل 1.178 میلیارد دلار بود که این مقدار در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش 35 درصدی داشته است، همچنین صادرات در این حوزه،‌ در سال 95 با رشد 18 درصدی به لحاظ ارزش و 37 درصدی به لحاظ وزنی، به حجمی به معادل 17میلیون دلار رسیده است؛ تجهیزات پزشکی ایرانی اکنون قلب اروپا را به عنوان بازار هدف خود نشانه گرفته است.
فعالیت 500 واحد تولید کننده تجهیزات پزشکی

در حال حاضر حدود 500 واحد تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور فعال هستند که از این تعداد 15 درصد آنها شرکت‌های دانش بنیان هستند و بیش از 8000هزار نوع وسیله پزشکی در کلاس‌های مختلف، تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند؛ اکنون نسبت سهم محصولات تولید شده در کشور به واردات در این حوزه عدد 40 درصد را نشان می‌دهد.

در حال حاضر در حدود 910 بیمارستان برای خدمت دهی در کشور فعال هستند که به گفته قاضی‌زاده هاشمی،‌ وزیر بهداشت و درمان کشور از این تعداد ‌585 بیمارستان دولتی، 80درصد نیاز خود را توسط تولیدات شرکت‌های داخلی تامین می‌کنند؛ همچنین وزارت بهداشت تاکنون نزدیک  به 2500 میلیارد تومان از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید داشته است؛ همه این موارد نشان می‌دهد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت کشور امروزه به مرحله‌ای رسیده‌اند که باید بیش از پیش کیفیت را ارتقا دهند تا زمینه حضور آنها در بازارهای منطقه فراهم شود.
لزوم توجه بیشتر برای معرفی توانمندی تولید داخلی تجهیزات پزشکی

با توجه به ظرفیت‌های فکری و علمی جوان ایرانی اکنون بهترین فرصت برای ورود به عرصه‌های دانش‌بنیانی چون صنعت تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد اما این صنعت نیازمند توجه بیشتر دولت در جهت رفع موانع نرم و سخت در تجارت داخلی و خارجی و همچنین اعتماد بیشتر برای معرفی دانش و توانمندی تولید داخلی در محیط‌های درمانی و بیمارستانی است.

بنا بر گفته رئیس سازمان غذا و دارو در حال حاضر اقداماتی برای کمک به تسهیل در تولیدات داخلی انجام شده و هر جا که توان داخلی از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیاز بازار باشد، واردات محدود می‌شد؛ برخی از مواقع هم تولیدات داخلی توسط تولیدکنندگان خارجی به شکل تضمینی خریداری می‌شوند؛ از طرف دیگر بسته‌های حمایتی صادرات برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: