کد خبر: ۱۸۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 12
در تعریف علوم پزشکی ، مرگ در سنین 30 تا 70 سال چه برای مردان و چه برای زبان به عنوان مرگ زودرس قلمداد می شود
شفا آنلاین>سلامت>مرگ و میر زودهنگام زنان در مازندران در سال های اخیر روند افزایشی داشته به گونه ای که بر اساس تازه ترین آمارهای رسمی از میانگین کشوری تا حدود 20 درصد بیشتر شده است.

به گزارش شفا آنلاین، در تعریف علوم پزشکی ، مرگ در سنین 30 تا 70 سال چه برای مردان و چه برای زبان به عنوان مرگ زودرس قلمداد می شود.

توجه به شاخص های مربوط به این تعریف زمانی اهمیت دوچندان می یابد که بدانیم سن امید به زندگی در کشور به بیشتر از 75 سال رسیده و در این میان به طور سنتی سن امید به زندگی زنان در ایران همواره بیشتر از مردان بوده است .

مدیر گروه سلامت ، جمعیت ، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استناد به آمار جدید وزارت بهداشت ، درمان و علوم پزشکی گفت : در حالی که آمار مرگ زنان 30 تا 70 ساله در کشور به ازای هر یکصد هزار نفر 238 نفر است ، در مازندران به 280 نفر رسیده است.

سید محسن سلیمانی راد افزایش آمار ابتلا به بیماری های غیر واگیر همچون دیابت(Diabetes) و فشار خون را که عمدتا به بروز سکته های قلبی و مغزی و در نهایت مرگ و میر منجر می شود ، مهم ترین دلیل افزایش آمار زودمرگی زنان در مازندران برشمرد.

بررسی های دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیش از این نشان داده بود که روزانه زندگی 8 زن در این استان بر اثر عوارض ناشی از بیماری های قلبی و عروقی پایان می یابد.

به اعتقاد کارشناسان بهداشت ، رعایت نکردن تغذیه مناسب در کنار تغییر سبک زندگی پرتحرک زنان مازندرانی به شیوه زندگی ماشینی و بی تحرک بویژه در سه دهه گذشته سبب شده است تا میزان ابتلا به بیماری های غیرواگیر در میان آنان بویژه بروز سکته های قلبی(heart attack) و مغزی افزایش یابد.

بی اطلاعی از بیماری ، قوز بالای قوز
مدیر گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استناد به آخرین کار تحقیقاتی وزارت بهداشت در خصوص بررسی وضعیت سلامت مردم که در سال 1395 انجام شد ، گفت : در این طرح تحقیقاتی که به صورت رندومی وضعیت جمعی از بانوان مازندران مورد ارزیابی قرار گرفت ، نتایج به دست آمده نشان دهنده وضعیت ناخوشایند سلامت این قشر است .

وی توضیح داد : بر اساس نتایج به دست آمده 44 درصد از زنان مازندرانی دچار تچاقی هستند ، 80 درصد آنها بیشتر از حد مجاز نمک مصرف می کنند ، کلسترول خون 32 درصد زنان 25 سال به بالای استان از خط قرمز گذشته است ، 36 درصد زنان در این سن و سال به فشار خون و 16 درصد هم به دیابت یا همان قند خون مبتلا هستند.

سلیمانی راد افزود : این آمار و ارقام در حالی است که هنوز بخش عمده ای از زنان مازندران از بیماری های غیر واگیری که به آن مبتلا هستند ، آگاهی ندارند که خود یکی از مشکلات در مسیر کنترل و درمان این نوع بیماری ها به شمار می رود .

وی گفت : مثلا در حالی که ارزیابی وزارت بهداشت آمار زنان مبتلا به فشار خون را 103 هزار و دیابت را 76 هزار برآورد کرده ، ولی پیش بینی ما این است که دستکم 280 هزار نفر به فشار خون بالا و 180 هزار نفر هم به دیابت مبتلا باشند که بیش از 2 برابر است .

سلیمانی راد با اعلام این که دو سوم مرگ و میر زنان مازندران ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است ، افزود : چاقی ، کم تحرکی ، کلسترول(Cholesterol) بالا ، فشار خون بالا و دیابت از عوامل خطر بیمار ی های غیر واگیر به شمار می روند.

بر اساس نتایج سرشماری سال 95 استان مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از آنان را زنان تشکیل می دهند.

همچنین در حالی که میانگین جمعیت روستائی کشور کمتر از 30 درصد است ، در استان مازندران همچنان بیش از 42 درصد جمعیت در روستاها زندگی می کنند.

روستاییان که به دلیل انجام فعالیت و کار در مزرعه و کشاورزی در زمانی نه چندان دور از جمله افراد پرتحرک به شمار می رفتند و این مساله در بانوان این مناطق شدت بیشتری داشت اما گسترش مدل زندگی شهرنشینی به همراه تبعیت از تغذیه ساکنان شهرها در روستاها باعث شده تا عواقب ناشی از آن که همان ابتلا به بیماری های غیر واگیراست ، گریبانگیر زنان این مناطق شود .

وضعیت نگران کننده سلامت مازندرانی ها باعث شده تا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای افزایش شاخص سلامت و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تهیه سند کاهش عوامل خطر این دسته از بیماری ها در استان را تدوین بکند .

در این سند سعی شده تا با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه سلامت ، با عوامل اصلی خطرآفرین برای سلامت جمعیت استان مقابله شود تا وضعیت مناسب سلامتی را برای افراد استان مازندران ایجاد کرد . ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: