کد خبر: ۱۸۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 09
نوزادی که باشیر مادر تغذیه می‌شود در مواجهه با امراض و بستری شدن مقاومت بیشتری دارد و اگر نوزادی بیش از 50 سی سی شیر مادر دریافت کند در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان از عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های ریوی، اختلال رشد و مرگ و میر در امان خواهد بود
شفاآنلاین>سلامت> یک متخصص نوزادان گفت: شاخص انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول تولد در کشور بالای ۵۰ درصد بوده که وضع مطلوبی را نشان می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، رضا فریمانی متخصص نوزادان بیان کرد: نوزادی که باشیر مادر تغذیه می‌شود در مواجهه با امراض و بستری شدن مقاومت بیشتری دارد و اگر نوزادی بیش از 50 سی سی شیر مادر دریافت کند در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان از عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های ریوی، اختلال (Disorder)رشد و مرگ و میر در امان خواهد بود.

وی افزود: نوزادانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند 22 درصد مرگ و میر کمتری دارند و آمارها نشان می‌دهد سندروم متابولیک، مرگ نوزاد و بیماری‌های کودکان در سال‌های بعدی در این گروه‌ها کمتر شنیده می‌شود.

متخصص نوزادان با اشاره به آمارهای اداره سلامت کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر وزارت بهداشت افزود: بالای 50 درصد از زنان در ساعت اول تولد موفق می‌شوند فرزند خود را شیر دهند که نسبت به کشورهای دیگر دنیا عدد قابل قبولی است اما فرهنگ تغذیه با شیر مادر در کشور با توجه به مزایای آن جای کار بیشتری دارد.

فریمانی گفت: ایران در بین 15 کشور اول نخست در شاخص تغذیه با شیر مادر قرار دارد و این شاخص نسبت متوسط جهانی مطلوب است اما انتظار داریم بیمارستان‌ها، پرستاران، متخصصان زنان و متولیان سلامت شاخص تغذیه(Nutrition) با شیر مادر را ارتقا دهند تا از حجم بسیاری از بیماری‌های نوزادان در سال‌های بعد زندگی کاسته شود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها بر اساس ترویج تغذیه با شیر مادر ارزیابی و اعتبار بخشی می‌شوند و خوشبختانه بالای 50 درصد از بیمارستان‌ها در این استانداردها رتبه قابل قبولی دارند.

وی از بسته‌های آموزشی تدوین شده در خصوص سلامت مادران و تغذیه با شیر مادر توسط وزارت بهداشت  خبر داد و افزود: اگر با آموزش بتوانیم آمار تغذیه انحصاری با شیر مادر را افزایش دهیم هزینه‌های درمان این نوزادان در سال‌های آتی افزایش وشاخص مرگ و میر کاهش می‌یابد همچنین  سرعت رشد و سلامت کودکان دو چندان خواهد شد.

مادران شیرده شانس ابتلا به سرطان را در خود کاهش می‌دهند

فریمان با اشاره به سرطان‌های شایع در زنان اشاره کرد: مادرانی که تغذیه انحصاری با شیر مادر را داشته باشند 28 درصد کمتر دچار سرطان سینه، 21 درصد کمتر درگیر سرطان تخمدان و بیماری‌های دیگری نظیر پوگی استخوان، چاقی و افسردگی خواهند بود.

وی در پایان کاهش مرگ و میر را یکی از شاخص‌های سلامت جامعه عنوان کرد و یادآور شد: ترویج زایمان طبیعی و شیردهی انحصاری با شیر مادر نیازمند مشارکت بین بخشی است و امیدواریم در دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و سایر مراکزی با سلامت مادران و نوزادان در ارتباط هستند شاهد این فرهنگ سازی باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: