کد خبر: ۱۸۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 07
ایران با 90 هزار ذخیره سلولی خون بند ناف بالاترین ظرفیت ذخیره را در خاورمیانه دارد
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف گفت: ایران با 90 هزار ذخیره سلولی خون بند ناف بالاترین ظرفیت ذخیره را در خاورمیانه دارد.

به گزارش شفا آنلاین، مرتضی ضرابی افزود: با توجه به موقعیت ایران تلاش می شود علاوه براینکه نمونه خون بند ناف از سایر کشورها گرفته نشود زمینه ارسال نمونه مورد نیاز با استانداردهای خاص نیز از ایران به دیگر کشورها فراهم شود.

وی تاکید کرد: به همین دلیل هر اندازه ذخیره سلولی این مرکز افزایش یابد شانس پیدا کردن نمونه و جلوگیری از خروج ارز از کشور و نجات بیماران نیز بیشتر می شود.

ضرابی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته سلول های بنیادی(Stem Cells) و ذخیره آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است گفت: دانش سلول های بنیادی به عنوان انقلابی در عرصه خدمات پزشکی به شمار می رود.

وی بیان کرد: با توجه به پیشرفتی که در بخش سلول های بنیادی صورت گرفته به سمتی که سلول درمانی(Cell Therapy) به نوعی بتواند مکمل دارو درمانی در درمان بسیاری از بیماری های بدخیم قرار گیرد در حرکت هستیم.

ضرابی یادآور شد: بانک خون بند ناف در کشور از سال 1384 توسط پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی راه اندازی شد و از این میزان ذخیره ای که انجام شده بیش از 20 پیوند برای بیماران مبتلا به بیماری های بدخیم بویژه آنهایی که منشا خونی دارند مانند تالاسمی(Thalassemia)، انواع سرطان های خون، بیماری های مادرزادی و نقص سیستم ایمنی انجام شده است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر 29 دفتر نمایندگی در مراکز استانها فعال است که کار اطلاع رسانی و جمع آوری نمونه خون بند ناف را برای خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند و مایل به ذخیره سازی نمونه خون بند نافشان هستند خدمات ارائه می کنند.

ضرابی اضافه کرد: مردم استان بوشهر تاکنون خدمات سلول های بنیادی را از دفتر استان فارس دریافت می کردند که با همت جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بزودی دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف نیز در استان بوشهر راه اندازی می شود.

وی بیان کرد: استان بوشهر با وجود اینکه دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف نداشته ولی تاکنون با همکاری دفتر استان فارس 150 نمونه از این استان ذخیره سازی شده است.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: در دسترس بودن، مهمترین ویژگی خون بند ناف است در شرایطی که افراد هیچ دهنده ای را پیدا نکنند برای اینکه از سلول های بنیادی خون ساز استفاده کنند خون بند ناف بهترین منبع مورد استفاده است.

وی افزود: در کمترین زمان امکان اینکه سلول بنیادی خون بند ناف را تهیه و در اختیار مراکز پیوند قرار داده شود وجود دارد و این سلول برای همه افرادی که به نوعی تطابق ژنتیکی داشته باشند قابل استفاده است.

ضرابی اضافه کرد: خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند هستند اگر می خواهند نمونه خون بندنافشان ذخیره سازی کنند بایستی در ماه آخر بارداری به بانک خون بند ناف مراجعه یا تماس بگیرند.

وی بیان کرد: هم اکنون در ایران با هماهنگی لازم در زمان انجام زایمان خونگیری از بند ناف در فاصله زمانی کوتاه بعد از زایمان انجام می گیرد تا با تولید نوزاد نمونه خون را در 5 تا 10 دقیقه جمع کنند زیرا با گذشت زمان بیشتر خون لخته و امکان جمع آوری آن از بین می رود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: