کد خبر: ۱۸۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 07
افق دید این عصر آن است که انسان‌ها بتوانند با کمترین نیازمندی، بیشترین ارتباط ممکن را با یکدیگر داشته باشند.
شفا آنلاین>اجتماعی>عصر حاضر که عصر ارتباطات نامیده می‌شود با تلاش همه‌جانبه متخصصان می‌کوشد تا همه چیز را به همه چیز مرتبط کند.

 افق دید این عصر آن است که انسان‌ها بتوانند با کمترین نیازمندی، بیشترین ارتباط ممکن را با یکدیگر داشته باشند. در این میان، وجود ابزارهای ارتباطی در این مسیر کمک شایانی به بشریت كرده است. شبکه های اجتماعی یکی از این ابزارهای ارتباطی است. شبکه هایی که افراد با کمترین هزینه ممکن می‌توانند به آن متصل شده، متن، عکس، فیلم و صوت را به اشتراک بگذارند. این ابزار ارتباط انسان‌ها را بسیار سریع‌تر و مشکلات ارتباطی را تا حد بسیار زیادی حل کرده است. اما مانند هر فناوری دیگری، بايد فرهنگ استفاده از این شبکه‌ها نیز در میان کاربران ترویج شود. اگر به جای اجرای پروژه مسدود کردن بی دلیل و شکست خورده این شبکه‌ها، روش‌های صحیح استفاده از آن را یافته و آموزش دهیم، عوارض استفاده از این شبکه ها را در جامعه به حداقل ممکن رسانده‌ایم. یکی از این عوارض، انتشار شایعات در این فضاست.

 اخبار ناموثقی که به همرسانی (Share) توسط کاربران اصرار می‌شود می‌تواند یک تهدید سایبری موسوم به Hoax باشد که حجم بالای آن موجب اختلال در شبکه های ارتباطی می‌شود. کاربران آماتور بدون هیچ اطلاعی از صحت یک خبر، آن را بین سایر کاربران منتشر می‌کنند. روزی نیست که خبر درگذشت یکی از هنرمندان یا ورزشکاران یا سایر افراد مشهور و سپس تکذیب آن را در شبکه های اجتماعی نبینیم. حضور در فضای باز مجازی، انگیزه دیده شدن را در کاربران آموزش ندیده افزایش داده است و همین موضوع باعث می‌شود که از هر دستاویزی برای جلب توجه و برانگیختن احساسات دیگران استفاده کنند. تا جایی که این مساله به یک تفریح روزانه برای بسیاری تبدیل شده است.

انتشار سخنان دروغین نسبت به بزرگان دین و علم و اخلاق نیز از عوارض دیگر این عدم آموزش کاربران است که دلیل آن نیز همین نیاز به جلب توجه بیمارگونه است. انتشار تصاویر آزاردهنده، عدم رعایت حریم خصوصی، مزاحمت های مجازی و ... را به این لیست بیفزایید.

متولیان فرهنگی کشور بايد با ایجاد یک سازوکار قوی، موثر و کارآمد، کاربران شبکه های اجتماعی را با زندگی در این فضا آشنا سازند. باید پذیرفت افرادی که در جامعه با انواع محدودیت های اجتماعی و فرهنگی مواجه هستند در فضای باز مجازی اندکی بی تجربه عمل کنند. وظیفه مهندسان فرهنگی کشور است که چارچوب صحیح استفاده از این شبکه‌ها را ترسیم کرده و کاربران را به طور کامل آموزش دهند. این آموزش می‌تواند از سنین پایین به کودکانی آموزش داده شود که ممکن است حتی دنیای مجازی هم در آینده برای آن‌ها کوچک باشد.قانون


امین ترابی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: