کد خبر: ۱۸۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 03
سندرم روده تحریک‌پذیر یکی از شایع­‌ترین اختلالات گوارشی است که تاثیر جدی بر زندگی روزمره فرد می­‌گذارد.
شفاآنلاین>سلامت>سندرم روده تحریک‌پذیر یکی از شایع­‌ترین اختلالات گوارشی است که تاثیر جدی بر زندگی روزمره فرد می­‌گذارد.


به گزارش شفاآنلاین،حدود 20 درصد بزرگ‌سالان در ایران، به سندورم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند و بیش از سه میلیون از مراجعات سالانه به متخصصین گوارش، مربوط به علائم و نشانه‌های سندروم روده تحریک‌پذیر است. این بیماری اثری منفی بر کیفیت زندگی بیماران دارد و بار سنگینی را بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.

این بیماران با علائم متعدد جسمانی درگیر هستند که اسهال یکی از آزاردهنده‌ترین آن­هاست و موجب می­‌شود بسیاری از این افراد از ترس این‌که در موقع مناسب موفق به دفع نشوند، از این‌که از خانه بیرون بروند، مضطرب شوند. نفخ، یبوست و اسهال مزمن آن­ها را عموما منزوی می­‌کند یا اگر در اجتماع حضور یابند عموما به دلیل فشار روانی که احساس می­‌کنند، عصبانی و تحریک‌پذیر هستند و همین باعث بالارفتن اضطراب آن­ها می‌شود و چرخ‌ه­ای را به وجود می‌آورد که بین اضطراب، خشم و بروز علائم سندروم، در حرکت است.

این سندروم تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی بیماران دارد که مشابه تاثیرات افسردگی بر کیفیت زندگی فرد است، به‌طوری‌که این بیماران، سه الی چهار برابر بیشتر از افراد عادی، غیبت از کار و تحصیل دارند. بر اساس الگوی زیستی، روانی و اجتماعی باید تمامی عوامل جسمانی، روانی، رفتاری و اجتماعی با هم در توصیف چگونگی شکل‌گیری این سندرم بررسی شوند، زیرا هیچ‌یک از عوامل به‌تنهایی برای توجیه نشانگان سندرم روده تحریک‌پذیر در بیماران کافی نیست.

به همین منظور پژوهشی جالب توسط محققین دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال انجام‌شده که در آن، تاثیر موسیقی‌درمانی بر اضطراب و اسهال زنان مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر مورد بررسی قرار گرفته است.

در این پژوهش برای بیماران، جلسات موسیقی‌درمانی اجرا شد و در ابتدا و پایان مطالعه، پرسشنامه اضطراب، توسط زنان بیمار تکمیل شد و دفعات بروز اسهال در آنها ثبت شد.

نتایج این مطالعه جالب نشان داد که موسیقی‌درمانی به‌طور معنی‌دار و قالب توجهی بر کاهش اضطراب و اسهال بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر مؤثر است و از این طریق بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر مثبتی می‌گذارد.

بر اساس این نتایج، موسیقی‌درمانی، اضطراب را در بیماران IBS کاهش می­‌دهد، به‌طوری‌ که افراد شرکت‌کننده در گروه موسیقی‌درمانی نسبت به افرادی که در گروه شاهد بودند و تنها دارو دریافت می­‌کردند، در مرحله بعد از مداخله، علائم اضطرابی کمتری را تجربه کردند.

مطالعه آروند و همکاران که نتایج آن در «فصلنامه علوم پزشکی» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران به چاپ رسیده است، بار دیگر بر تاثیرات شگفت‌انگیز موسیقی صحه می‌گذارد و اثر عجیب آن را بر کاهش اضطراب و اسهال بیماران مبتلابه سندروم روده تحریک‌پذیر نشان می‌دهد.


برچسب ها: سلامت ، گوارشی ، سندرم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: