کد خبر: ۱۸۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 02
محمد حسین قربانی با بیان اینکه امکان منع مصرف مواد دخانی در هیچ جای دنیا وجود ندارد، گفت: قوانینی نیز در این رابطه نداریم
شفا آنلاین>سلامت>نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: متاسفانه ۹۰ درصد تنباکوهای معطر به صورت قاچاق وارد کشور شده و حاوی مواد صنعتی شیمیایی بسیار خطرناک هستند.

به گزارش شفا آنلاین، محمد حسین قربانی با بیان اینکه امکان منع مصرف مواد دخانی در هیچ جای دنیا وجود ندارد، گفت: قوانینی نیز در این رابطه نداریم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه 180 کشور در دنیا عضو سازمان کنوانسیون مبارزه با دخانیات(Tobacco) هستند، افزود: ایران نیز جزو این کنوانسیون است البته دو تا سه مولفه و بندهای این کنوانسیون صراحت دارد که تمامی کشورهای عضو موظف به رعایت آن هستند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین این مولفه ها مالیات بر دخانیات است که باید حد بازدارنده ای داشته باشد؛ مضمون این بند این است که نمی توان افراد را از مصرف دخانیات منع کرد اما مصرف کنندگان باید خود هزینه استمعال دخانیات را بپردازند.

سالی 20 میلیارد تومان هزینه درمان سیگاری ها
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه سالانه 20 میلیارد تومان هزینه درمان  افراد سیگاری می شود، افزود: عوارض مصرف سیگاری ها نباید از جیب مردم پرداخت شود بلکه خودشان باید عوارض آن را بپردازند؛ در ایران ۵ درصد مالیات بر خرده فروشی دخانیات اخذ می شود البته در بودجه بندی سال ۹۶ تلاش کردیم مجلس را قانع کنیم بهترین مولفه برای مبارزه با دخانیات مالیات است اما موفقیتی حاصل نشد.

قربانی با یادآوری اینکه استعال دخانیات در مراکز عمومی ممنوع است، گفت: افرادی که در معرض دود دخانیات قرار می گیرند در معرض آسیب های جسمی است و از سویی یکی از بندهای کنوانسیون مبارره با دخانیات ممنوعیت دخانیات به افراد زیر 18 سال است اما متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم در بحث مبارزه با دخانیات حداقل ها را رعایت کنیم.

ایران از نظر مالیات دخانیات تنها از افغانستان جلوتر است
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، با بیان اینکه ایران از نظر مالیات(Tax) دخانیات تنها از افغانستان جلوتر است، گفت: این موضوع برای نظام جمهوری اسلامی که باید پیشرو در مبارزه با دخانیات باشد خوشایند نیست.

مرگ سالانه 55 هزار نفر به خاطر دخانیات
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه سالانه 55 هزار نفر در کشور جان خود را بر اثر استعمال دخانیات از دست می دهند، ادامه داد: این آسیب جدی است و باید دستگاه های فرهنگی با فرهنگ سازی مناسب به طور مداوم آسیب ها و مضرات ناشی از استعمال سیگار را به مردم گوشزد کنند.

وی با بیان اینکه سالانه در کشور 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود، تصریح کرد: از این میزان حدود 25 میلیارد نخ قاچاق است.

90 درصد تنباکوهای معطر قاچاق هستند
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با هشدار نسبت به اینکه 90 درصد تنباکوهای معطر به صورت قاچاق(Smuggling) وارد کشور می شوند و حاوی مواد صنعتی بسیار خطرناک و شیمیایی هستند، گفت: وضعیت این تنباکوها در آزمایشگاه مرجع به صورت محرمانه مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت و اگر مردم بدانند در این تنباکوهای معطر با بسته بندی زیبا چه ضایعاتی وجود دارد هرگز حاضر نخواهند شد به سمت مصرف آنها روی بیاورند در این رابطه مهمترین راه مبارزه با تنباکو و توتون های حاوی مواد مخدر مبارزه با قاچاق است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: