کد خبر: ۱۸۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 31
با بالا رفتن سن ما اتصالاتی که بین سلول‌های مغزی برقرار هستند و خاطرات را در خود نگه می‌دارند دچار تغیر می‌شوند.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>گذشت زمان روی بدن و مغز شما اثر می‌گذارد. با بالا رفتن سن ما اتصالاتی که بین سلول‌های مغزی برقرار هستند و خاطرات را در خود نگه می‌دارند دچار تغیر می‌شوند. و با بالا رفتن سن پروتئین‌ها و هورمون‌هایی که در مغز ما وجود دارند به‌خوبی کار نمی‌کنند. به‌طورکلی، با بالا رفتن سن دچار فراموشی<Forgetfulness> می‌شوید که در این مقاله به این مهم اشاره می‌کنیم که در ارتباط میان فراموشی و پیری چه چیزهایی نرمال هستند.

همه جزئیات را به یاد نمی‌آورید.
به گزارش شفا آنلاین:معمول: ملاقات با یک دوست را فراموش می‌کنید، اما بعدا یادتان می‌آید. عروسی سال گذشته را به یاد می‌آورید، اما تک‌تک مهمان‌های آن عروسی را به‌خوبی به یاد نمی‌آورید. یادتان می‌آید که هفته قبل با دوست خود صحبت کرده‌اید، اما بعضی از چیزهایی را که باهم صحبت کرده‌اید یادتان نمی‌آید.
غیرمعمول (هشداردهنده): همواره قرارهای ملاقات خود را فراموش می‌کنید. بارها و بارها از دوستان و خانواده خود در مورد جزئیات می‌پرسید. رویدادهایی اخیر و مکالمه‌هایی را که اخیرا داشته‌اید فراموش می‌کنید.

مراقب اعداد باشید
معمول: هرازگاهی در نوشتن عدد در دسته‌چک خود دچار مشکل می‌شوید. گاهی از اوقات پرداخت قبض را فراموش می‌کنید. یا ممکن است به‌جای افزودن 3 قاشق غذاخوری شکر به غذا 1 قاشق چای‌خوری شکر به غذا اضافه کنید.
غیرمعمول: تمرکز کردن، برنامه‌ریزی کردن و حل مشکلات برای شما سخت‌تر می‌شوند. احساس می‌کنید که اعداد برای شما به‌مانند یک‌زبان خارجی هستند و پیروی از دستورالعمل غذایی برای شما سخت است و نمی‌توانید بودجه خانواده خود را مدیریت کنید.

وقت بازی و سرگرمی
معمول: برای تنظیم ساعت ماکروویو یا ضبط برنامه موردعلاقه خود به کمک نیاز دارید. به هنگام بازی شطرنج برای لحظه‌ای گیج می‌شوید که چه‌کار باید انجام دهید.
غیرمعمول: نمی‌توانید با اجاق‌گاز خودکار کنید. قوانین شطرنج، بیس‌بال، تنیس و دیگر بازی‌های موردعلاقه خود را که همیشه در تلویزیون می‌دیدید فراموش می‌کنید.

آن چیز را کجا گذاشتم؟
معمول: جیب‌های خود، میز آشپزخانه و درون ماشین خود را جست‌وجو می‌کنید و درنهایت کلید خود را پیدا می‌کنید.
غیرمعمول: چیزها را درجاهای عجیب‌وغریب می‌گذارید. برای مثال، تلفن خود را درون یخچال می‌گذارید. یادتان نمی‌آید که چه مسیری را پیموده‌اید یا در صورت گم‌شدن وسایلتان تهمت دزدی به دیگران می‌زنید.


چگونه به اینجا آمده‌ام؟
معمول: سلانه‌سلانه به آشپزخانه می‌روید و یادتان می‌رود که برای چه به آشپزخانه آمده‌اید. به هنگام آدرس دادن به یک فرد اسم یک خیابان به یادتان نمی‌آید یا به‌سختی به یادتان می‌آید. به یادآوری چیزها یک یا چند دقیقه برای شما طول خواهد کشید، اما درنهایت یادتان می‌آید که چطور به یکجا بروید.
غیرمعمول: راه برگشت به خانه را به یاد نمی‌آورید و فکر می‌کنید که گم‌شده‌اید یا دریافتن راه جایی احساس گیجی به شما دست می‌دهد.

فراموشی نام‌ها چیزها
معمول: نام چیزی را به یاد نمی‌آورید. نام چیزی نوک زبانتان است، اما نمی‌توانید آن را بگویید.
غیرمعمول: چیزها را به اسم‌های اشتباه یا عجیب‌وغریب صدا می‌زنید. در حین گفتن یک جمله ناگهان سکوت می‌کنید و نمی‌دانید که چه داشتید می‌گفتید. در ادامه دادن گفت‌وگوها با سختی مواجه هستید.

امروز چه روزی است؟
معمول: هرازگاهی ناگهان به خودتان می‌آیید و به خود می‌گویید که امروز چه روزی است،، اما درنهایت پس از مدتی یادتان می‌آید که امروز چه روزی است.
غیرمعمول: زمان یک مسئله گیج‌کننده برای شما است. ازآنچه اکنون می‌گذرد آگاهی دارید، اما وقتی به چیزهایی که هفته قبل اتفاق افتاده یا فردا رخ خواهند داد فکر می‌کنید احساس گم‌شدگی به شما دست می‌دهد.



خواهان زمانی برای خود
معمول: آمیزش کار، خانواده و تقاضای اجتماعی شما را خسته می‌کند و آرزوی زمانی برای خود دارید.
غیرمعمول: دیگر قادر نیستید با تیم ورزشی سابق خود ادامه همکاری دهید. سعی می‌کنید که خود را از مردم دور کنید تا مشکلات خود را پنهان کنید.
سعی در یادآوری نام افراد
معمول: گاهی از اوقات به‌سختی نام کسی را به یاد می‌آورید یا حتی ممکن است پسر خود را با اسم نوه خود صدا بزنید.
غیرمعمول: در حقیقت قادر به یادآوری اسم پسر خود نیستید.
لغزش در مراقبت از خود
معمول: مسواک زدن را فراموش می‌کنید و باعجله از خانه خارج می‌شوید. یا فراموش می‌کنید تا زیپ شلوار خود را ببندید.
غیرمعمول: موضوع این نیست که انجام ندادن چیزی را به یاد نمی‌آورید، بلکه نحوه انجام دادن آن چیز نیز به یادتان نمی‌آید. در حین لباس پوشیدن هستید که ناگهان نمی‌دانید چه‌کار کنید و احساس گیجی به شما دست می‌دهد.
نگرانی شما و نگرانی خانواده
معمول: نگران حافظه خود هستید، اما خانواده شما این نگرانی را ندارد. پس از فراموش کردن چیزی آن چیز را درنهایت به یاد می‌آورید.
غیرمعمول: خانواده شما نگران شما است، اما نمی‌دانید که در مورد چه چیزی سخن می‌گویند. شما از چیزی که در حال رخ دادن است آگاهی ندارید.
اگر یک‌چیز معمول نیست پس چه چیزی است؟
بسیاری از چیزها می‌توانند باعث مشکلات حافظه‌ای شوند. مردم غالبا نگران بیماری آلزایمر یا دیگر انواع زوال عقل هستند. وقوع چنین بیماری‌هایی ممکن است، اما چیزهای دیگری نیز می‌توانند در مشکلات حافظه‌ای دخیل باشند. برای مثال، کمبود ویتامین B12 (یک ویتامین مهم برای مغز) می‌تواند باعث مشکلات حافظه‌ای شود. یا افسردگی، مشکل تیروئید یا حتی ننوشیدن مایعات کافی نیز می‌تواند باعث مشکلات حافظه‌ای شوند.
چه زمانی به پزشک باید مراجعه کرد؟
وقتی‌که هر یک از عوامل هشداردهنده یا تاثیرگذار روی زندگی روزانه شما به سراغ شما آمدند به پزشک خود مراجعه کنید. حتی اگر یکی از افراد دوروبر شما پیشنهاد مراجعه به پزشک را داد به حرف او گوش کنید و به پزشک مراجعه کنید. مشکلات حافظه‌ای معمولا برای لحظه‌ای باعث توقف شما در زندگی می‌شوند، اما مانع از ادامه دادن زندگی شما نمی‌شوند.
چگونه از فقدان حافظه جلوگیری کنیم؟
تمام چیزهای معمول مفید همچون اجتماعی بودن، تمرین کردن، تغذیه خوب، خواب کافی و سیگار نکشیدن را انجام دهید. مغز خود را به‌عنوان یک عضله در نظر بگیرید که باید روی آن کارکنید. بازی‌هایی همچون شطرنج و جدول کلمات متقاطع را انجام دهید. کتاب‌ها و مجلاتی را بخوانید که شمارا به چالش می‌کشند. یک‌زبان خارجی یا نواختن یک آلت موسیقی را یاد بگیرید. کارهایی همچون باغداری را انجام دهید که نیاز به برنامه‌ریزی دارند.WebMDسپید







نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: