کد خبر: ۱۸۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 30
در سال‌های گذشته موسسات غیرمجاز نرخ سود را به سمت بالا در شبکه بانکی بردند و موجب شد که سپرده‌ها به سمت سایر بازارها مانند تولید و مسکن حرکت نکند
شفا آنلاین>بیمه و بانک>مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد : حباب بازار مسکن در چند مدت اخیر تخلیه شده است.

به گزارش شفا آنلاین: حسین عبده تبریزی در سمینار علمی و آموزشی تحلیل بازار مسکن در سال ۹۷ اظهار داشت: برای بررسی بازار مسکن باید دید که آیا اصلاح ساختاری در اقتصاد در دستور کار دولت قرار دارد یا دولت ترجیح می‌دهد به شکل فعلی به کار ادامه دهد که به اعتقاد بنده با توجه به فضای سیاسی در داخل و خارج کشور دولت راه دوم را انتخاب کرده و راه اصلاحات اساسی را در چهار سال آینده طی نخواهد کرد.
وی افزود: حرکت محافظه‌کارانه در حفظ وضعیت موجود، حفظ نرخ سود، نرخ تورم و نرخ ارز انجام خواهد شد و دولت تمام تلاش خود را در این راه انجام خواهد داد.

عبده تبریزی یادآور شد: در سال‌های گذشته موسسات غیرمجاز نرخ سود را به سمت بالا در شبکه بانکی بردند و موجب شد که سپرده‌ها به سمت سایر بازارها مانند تولید و مسکن حرکت نکند.

این اقتصاددان افزود: این وضعیت به همراه کاهش قیمت کالاهای اساسی در دنیا موجب شد که دولت یازدهم به سرعت به تورم زیر ۱۰ درصد برسد اما نرخ سودهای بانکی همانطور باقی ماند و مقدار زیادی سود موهوم بین سپرده‌گذاران توزیع شد.

تدبیر صحیح بانک مرکزی
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این وضعیت برای اقتصاد بسیار خطرناک بود، بانک مرکزی با تدبیری صحیح به سمت کاهش نرخ سود حرکت کرد که با کاهش نرخ سود بانکی، سپرده‌ها به سمت بازارهای دیگر حرکت کردند که در دسترس‌ترین بازار، بازار ارز بود و پس از آن سایر بازارها مانند بازارهای پتروشیمی و... منتفع شدند و بازار مسکن نیز جزو بازارهایی بود که تحلیل‌های برای ورود به آن انجام شد.

این اقتصاددان تاکید کرد: تورم متوسط را می‌توان تا سال ۱۴۰۰ برای کشور پیش‌بینی کرد یعنی احتمال دارد تورم تا حدود ۱۵ درصد افزایش یابد.
وی با بیان اینکه نیت دولت این است که روی نرخ تورم پایین حرکت کند، گفت: می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ سود بانکی تا ۴ سال آینده وضعیت فعلی را حفظ کند و بعید است کاهش شدیدی داشته باشد.

تغییر اساسی جمعیتی
مشاور وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: طی سالهای آینده تغییر اساسی جمعیتی نیز نخواهیم داشت، چراکه در حوزه شهرنشینی تاکنون تندروی هم شده و مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ اتفاق نخواهد افتاد، ضمن اینکه با وجود سیاست‌های فرزندآوری و جمعیت نیز به نظر نمی‌آید که تغییر چندانی در جمعیت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه روند اصلی در حوزه ساخت و ساز سوداگری کمتر است، گفت: سفته بازی در بخش ساختمان بسیار کاهش یافته و بیشتر با تولیدکننده و مصرف کننده واقعی روبرو هستیم که کاهش سطح معاملات و محافظه کاری بیشتر را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: روندهایی در بازار مسکن قابل مشاهده است اما در این مورد که آیا بازار مسکن در حال رونق است و روند افزایش قیمت‌های جدی است یا خیر نمی‌توان به یک جمع‌بندی رسید.

الگوی نردبانی و پرش قیمت مسکن
عبده تبریزی ادامه داد: نرخ رشد معاملات و افزایش قیمت در سال جاری ممکن است در سال‌های آینده تکرار نشود چراکه این افزایش قیمت و رشد معاملات پس از ۵ سال که رکود بوده انجام شده و ممکن است در سال‌های آینده کاهش یابد.
این اقتصاددان تاکید کرد: الگوی نردبانی و پرش قیمت مسکن پس از دوره رکود طی چند سال گذشته بر هم خورده و بازار سوداگرانه کنار رفته است، مسکن کمتر وسیله پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بوده و امروز بازار مصرف اهمیت یافته که باید برای ساخت مسکن به بخش مسکن مصرفی توجه شود.
وی افزود: در بخش مسکن از فاز عرضه‌های بزرگ عبور کرده‌ایم و سازندگان اکنون باید ابداعات، ابتکارات و ... را در ساخت در نظر بگیرند. چرا که امروز دیگر زمان آن که هر چه ساخته شود خریدار داشته باشد، گذشته است.

مسکن بدون وام ساخته و فروخته نمی‌شود
عبده تبریزی تاکید کرد: مسکن بدون وام ساخته و فروخته نمی‌شود و این تنگنا را در سه تا چهار سال آینده خواهیم داشت، چراکه در این دوره پیش‌بینی نمی‌شود که بانک‌ها در حوزه بانک مسکن فعال شوند و بانک مسکن با توجه به بازگشت تسهیلات مسکن مهر می‌تواند نقش اثرگذاری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در دهه ۷۰ کوچک‌سازی را به عنوان سیاست در نظر داشتیم امروز یک ضرورت است و با توجه به بودجه خانوار، دستمزدها، پیش‌بینی نرخ رشد و غیره نمی‌توانیم به سمت واحدهای بزرگتر حرکت کنیم هرچند که شرایط جغرافیایی‌مان این اجازه را می‌دهد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: جمع‌بندی وضعیت بازار این است که در چشم انداز پنج سال آینده اصلاح عمده نظام قیمتی نخواهیم داشت، بنابراین در چنین شرایطی احتیاط بیش از حد برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن درست نیست.

نرخ مالکیت مسکن
وی ادامه داد: از سال ۸۶ نرخ مالکیت مسکن کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد و این مطلب که نرخ اجاره بالا می‌رود حاصل همین مطلب است.

عبده تبریزی افزود: به دلیل اینکه خرید از عهده بسیاری از خانوارهای شهری خارج شده، بازار اجاره و کسب و کار در این بازار رشد پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه قیمت زمین می‌تواند هنوز حباب داشته باشد، گفت: قیمت زمین ممکن است طی حدود ۱۰ سال آینده به اندازه تورم بالا نرود بنابراین سیاست دست نگه داشتن برای فروش زمین سیاست اشتباهی است، افزود: شهرداری‌ها در سال آینده اوراق بهادار بیشتری منتشر خواهند گرفت و این روند قطعی است، بنابراین سرمایه‌گذاران در بخش ساختمان می‌توانند سهام شهرداری‌ها را نیز خریداری کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: