کد خبر: ۱۸۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 29
دکتر علیرضا رییسی: باید دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشور افزوده شوند
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن اعلام اولویت‌های حوزه بهداشت، بر انجام اقداماتی برای مشارکت‌پذیری بیشتر مردم در برنامه‌ها تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا رییسی گفت: کیفیت دو بخش دارد، یکی اثربخشی و یکی قیمت تمام شده خدمات. یکی از اولویت‌های ما در حوزه بهداشت ارتقای کیفیت برنامه‌هاست.

وی افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر شبکه بهداشت به صورت کامل بازسازی شده و نیروها و تجهیزات(Equipment) مناسبی جذب شده‌اند. اما هرچه می‌گذرد باید به این سمت برویم که هزینه‌ها را مهار کنیم.

وی ادامه داد: برای ارائه خدمات با کیفیت‌تر و قابل دسترس‌تر حتما نیاز به سطح بندی خدمات داریم. این کار ما را به عدالت در سلامت در کنار کنترل هزینه‌ها و ارتقای کیفیت، کمک خواهد کرد. خوشبختانه هیچ خدمت تکراری در شبکه بهداشت کشور وجود ندارد و این نشان از مترقی بودن این شبکه است.

وی افزود: نظام ارجاع به معنی نظام سطح بندی خدمات باید اجرایی شود. در کنار این برنامه، پزشک خانواده(family doctor) و پرونده الکترونیک سلامت یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ماست. اگر سامانه سیب (سامانه یکپارچه خدمات بهداشتی)، سینا و ناب تکمیل شوند، سهم ما در تشکیل پرونده الکترونیک سلامت انجام شده است.

معاون بهداشت گفت: اصلاح نظام پرداخت نیز ضروری است و اعتبارات باید بر اساس عملکردها اختصاص یابند و هیچ برنامه‌ای بدون پیوست اقتصادی و پایش، قابل قبول نیست.

وی بیان داشت: بیش از ۳۱۰۰ مرکز ما مجهز به یونیت‌های مدرن دندانپزشکی شده‌اند. در روستاها ۱۱۰۰ و در شهرها ۱۲۰۰ دندانپزشک مستقر هستند. باید با واگذاری شیفت‌های غیرفعال شبکه به این عزیزان از هزینه‌های مردم در بخش دندانپزشکی بکاهیم. در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت مربوط به بخش دندانپزشکی است و سهم دولت در ارائه خدمات دندانپزشکی حدود هشت درصد است که باید این سهم افزایش یابد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت(Ministry of Health)، وی ادامه داد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز ۱۲ ساله داریم که ۷۰۰ هزار نفرشان (۶۰ درصد) پوسیدگی دندان دارند. اگر روزی یک دانش آموز در مراکز پذیرش شوند، طی یک دوره یک ساله این پوسیدگی‌ها برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: در دفاتر خدمات سلامت در حوزه بهداشت محیط که واگذار شده‌اند، کارهای خوبی انجام شده و فقط تاسیس ۳۵ دفتر تهران باعث شد ۲۳۵ نیرو صرفه‌جویی شود که این نیروها را می‌توانیم به سمت نظارت‌ها شیفت کنیم و این دفاتر را باید در سراسر کشور توسعه دهیم.

وی همچنین گفت: آموزش از بخش بهداشت جدا نیست. آموزش مربوط به سرویس دهی‌ها، آموزش توانمندسازی کارکنان و آموزش افراد در جامعه سه قسم آموزش‌هایی هستند که باید ادامه و توسعه یابند.

وی اولویت بخش سلامت خانواده را پیشگیری از مرگ نوزادان و مادران باردار اعلام کرد و گفت: ۲۰ درصد مرگ مادران باردار بر اثر خونریزی است که اگر همین مورد کنترل شود، به کاهش مرگ‌ها کمک شایانی می‌کند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: در بخش بیماری‌های واگیر هم کارهای خوبی انجام شده، از جمله مالاریا که در آستانه ریشه کنی است و سل که نسبت به کشورهای منطقه آمار ما خیلی بهتر است و آمار موارد سل کشورمان ۱۴ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است؛ در حالی که این آمار در جهان ۱۴۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: باید دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشور افزوده شوند.

وی در پایان در خصوص پروژه‌های عمرانی حوزه بهداشت نیز گفت: ۴ هزار و ۱۸۰ پروژه در دست اقدام است که باید بر اساس اولویت‌ها و مدیریت در تجهیز این مراکز در هزینه‌ها صرفه جویی کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: