کد خبر: ۱۸۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 27
در یکی دو سال اخیر، راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات سلامت (HIX) در راستای سرویس‌های تعاملی شبکه ملی اطلاعات و مطابق با الزام دولت برای اتصال تمامی وزارتخانه ها به این درگاه انجام شده است
شفا آنلاین>سلامت>راه اندازی و کاربردی سازی سامانه HIX در کل کشور، همچنین راهکار مناسبی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در سطح داروخانه‌ها و در پی آن، کاهش به خطر افتادن سلامت نظام دارویی کشور از نگاه کارشناسان ذی ربط به شمار می‌رود.

به گزارش شفا آنلاین، عبدالصمد دادفر - داروساز و عضو انجمن داروسازان ایران درباره توسعه کاربردی سامانه HIX زیرساخت سلامت جامعه نوشت: توسعه مبانی فناوری‌های نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی در راستای توسعه همه جانبه کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و در این میان توجه به سلامت الکترونیکی به عنوان زیرساخت کلیدی دولت الکترونیکی در مسیر شفاف سازی و ارائه خدمات روزآمد و توسعه یافته شبانه روزی به مردم مساله ای مهم تر.

در یکی دو سال اخیر، راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات سلامت (HIX) در راستای سرویس‌های تعاملی شبکه ملی اطلاعات و مطابق با الزام دولت برای اتصال تمامی وزارتخانه ها به این درگاه انجام شده است.

از همین رو سازمان غذا و دارو در پاییز سال 94 در خصوص سامانه تبادل اطلاعات سلامت HIX اعلام کرد که در راستای سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستیابی به اهداف طرح تحول سلامت لازم است تا تمام داروخانه‌(pharmacy)های کشور به این سامانه متصل شوند و نسبت به ارسال نسخه‌های دارویی خود به سامانه متمرکز دارویی بیماران اقدام کنند.

این سازمان به عنوان متولی این سامانه، در آذر ماه سال 94 در داروخانه‌های منتخب استان سمنان، آن را به صورت آزمایشی راه اندازی کرد.

سال گذشته نیز در چنین روزهایی از رسانه‌های گروهی کشور اعلام شد که در راستای اجرای طرح تحول سلامت، 11 هزار داروخانه در سراسر ایران به مرکز ملی تبادل اطلاعات سلامت متصل شده اند تا اطلاعات نسخ دارویی بر این مرکز منعکس شود.

این طرح با هدف ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، اطلاعات همه واحدهای بهداشتی و درمانی را در کشور، یکپارچه کرده و در نهایت منتج به شکل گیری پرونده الکترونیک سلامت برای مردم می‌شود.

لازم به یادآوری است که سامانه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت HIX یک میان افزار پیام گرا است و وظیفه آن انتقال امن اطلاعات نسخ در قالب پیام‌های الکترونیکی بین سامانه‌های نرم افزاری در حوزه بهداشت(Health) است؛ این سامانه تنها و ساده ترین روش اجرایی در این راستا است.

اهمیت اجرای این طرح بصورت گسترده به خصوص در نظر فعالان و متخصصان نظام سلامت کشور بسیار زیاد است به طوریکه ماه گذشته در چنین روزی بر لزوم اجرای هدفمند این طرح از سوی دانشجویان داروسازی کشور که رکن علمی و نوآوری ملی در این حوزه محسوب می‌شوند در قالب نامه ای خطاب به متولیان امر، در بیست و یکمین سمینار دانشجویان داروسازی کشور نیز تاکید شد.

راه اندازی و کاربردی سازی سامانه HIX در کل کشور، همچنین راهکار مناسبی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در سطح داروخانه‌ها و در پی آن، کاهش به خطر افتادن سلامت نظام دارویی(Drug system) کشور از نگاه کارشناسان ذی ربط به شمار می‌رود.

اما به چه میزان توجه به این مهم شده است؟ شایسته است تا متولی نظام سلامت کشور در جهت بهبود فراگیر این حوزه کلیدی که با سلامت مردم این مرز و بوم ارتباط مستقیم دارد، بر این موضوع نگاهی همچون گذشته و موارد مشابه داشته باشد و اقدامی عاجل تدبیر کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Poria
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
سلام.از داروخانه ...دواقع در کرج عظیمیه میدان اسبی مکمل پروتیینی خریداری کردم بامارک وزارت بهداشت که تقلبی ازآب درومد بارکد هم ارسال کردم جوابی نیومدکد اس ام تس کردم ج نیومدبعد یک وعده مصرف خواب آلودشدم به داروخانه هاهم نمیشه اعتماد کرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: