کد خبر: ۱۸۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 27
سیگار و قلیان نقش مهمی در بروز سرطان دارند و اگر مصرف این سموم در جامعه کم شود حتما میزان بروز موارد سرطان کاهش پیدا می کند
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مجلس از یک طرف برای درمان پول تصویب می کند و از طرف دیگر با آزاد کردن قلیان در قهوه خانه ها بیماری تولید می کند، از یک طرف برای رفع فقر پول می گذاریم و از طرفی برای فقرا بیماری تولید می کنیم این سیاست های دوگانه باید اصلاح شود.

به گزارش شفا آنلاین، سید حسن هاشمی روز شنبه در حاشیه همایش ملی سرطان افزود: سیگار و قلیان نقش مهمی در بروز سرطان دارند و اگر مصرف این سموم در جامعه کم شود حتما میزان بروز موارد سرطان کاهش پیدا می کند.

وی گفت: 50 تا 80 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند به شرط اینکه سبک زندگی مردم اصلاح شود، مصرف شکر، نمک، چربی کم شود، تحرک فیزیکی بیشتر شود، چاقی(Obesity) کاهش یابد و آلودگی های زیست محیطی، آلودگی آب، غذا و سموم کشاورزی کم شوند.

هاشمی اضافه کرد: نباید فرافکنی کنیم و تقصیر را به گردن یکدیگر بیندازیم، مطالبه گری و توقع ایجاد کردن جز نگران کردن مردم و مأیوس کردن مردم فایده ای ندارد، ما مسئولان اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه باید برای مردم کاری انجام دهیم و مطالبه گری را به عهده مردم و نهادهای مردمی بگذاریم.

وی ادامه داد: البته برای کاهش بیماری ها و بیان هشدارها رسانه ها نیز فعالیت دارند و من از فعالیت رسانه ها اعم از صدا و سیما و رسانه های مکتوب تشکر می کنم گر چه معتقدیم نباید مردم را نگران و مأیوس کنیم.

وزیر بهداشت گفت: مشکلی که در بین مسئولان وجود دارد این است نظارت ها ضعیف است. ما در زمینه نظارت بر اجرای قوانین کوتاهی کرده ایم، در عین حال گاهی قوانینی تصویب می کنیم که به زیان سلامت(Health) مردم است.

وی افزود: البته مردم نیز در این زمینه مسئولیت هایی دارند وقتی مردم زیاد غذا می خورند و کم ورزش می کنند این دیگر تقصیر دولت، مجلس یا شورای نگهبان نیست. 50 درصد مردم چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

هاشمی که بعد از سخنان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در همایش ملی سرطان صحبت می کرد، همچنین گفت: ای کاش آقای دکتر کلانتری - رییس سازمان حفاظت از محیط زیست- جلسه را ترک نمی کرد و صحبت های بنده را هم می شنید، یک علت اینکه در دولت دوازدهم رئیس سازمان محیط زیست(environment) از خانم به آقا تبدیل شد و فردی از خطه ستارخان و باقرخان این مسئولیت را قبول کرد این بود که با مافیای خودروسازی مبارزه کند و در جهت سالم سازی محیط زیست بتواند کارها را به پیش ببرد.

وی گفت: مردم از ما انتظار کار دارند. ما نباید مردم را نگران و مأیوس کنیم، مافیای خودروسازی وجود دارد و هر وقت هم که ما علیه آن صحبت می کنیم می گویند شما با اشتغال و تولید داخل مخالف هستید.

سونامی سرطان نداریم
وزیر بهداشت افزود: در مورد سرطان که موضوع همایش است باید گفت که سرطان اسمش ترسناک است اما اگر به موقع تشخیص داده شود 50 درصد تا 75 درصد موارد آن قابل پیشگیری است. اگر امروز ترسناک شده است به خاطر این است که به علت افزایش متوسط سن در جامعه موارد آن بیشتر شده است به خاطر این است که بیشتر موارد این بیماری در افراد مسن دیده می شود.

وی ادامه داد: اوایل قرن بیستم متوسط سن انسان 30 تا 40 سال بود اما امروز حداقل به 70 سال رسیده است. در آن زمان 10 میلیون نفر در دنیا به سرطان(Cancer) مبتلا بودند و اکنون به 20 میلیون نفر رسیده و پیش بینی می شود تا 15 سال آینده به 25 میلیون نفر برسد.

هاشمی گفت: نمی توانیم بگوییم در کشور با سونامی سرطان مواجه هستیم زیرا هنوز میزان شیوع و بروز این بیماری در کشور حتی از کشورهای اطرافمان نیز کمتر است، گر چه ممکن است در آینده این میزان بیشتر شود.

وی اضافه کرد: باید برای پیشگیری از سرطان از تجربه و مشاوره کشورهای دیگر استفاده کنیم و در داخل نیز به جای سخن ها و تصمیمات سیاسی به دانشمندان و دانشگاهیان اجازه دهیم کارشان را انجام دهند.

وی گفت: گاهی می بینیم که یک نماینده مجلس، یک نفر از تریبون نماز جمعه یا شورای شهر مثلا در اصفهان یا در یک محفل اجتماعی از افزایش میزان ام اس یا سرطان سخن می گوید و مثلا می گویند علت افزایش این بیماری ها در اصفهان کم شدن آب زاینده رود است در حالی که هیچ مقام علمی این داده ها را تایید نکرده است.

هاشمی ادامه داد: باید به جای مرثیه خوانی و ذکر مصیبت و مطالبه گری کارها را به دست انسان های کاردان بسپاریم. کمپین های متعددی نیز با حضور هنرمندان و ورزشکاران برای مبارزه با سرطان تشکیل شده است و از کمک های خیرین نیز برخوردار هستیم که از همه آنان تشکر می کنیم.

به عوامل آسیب رسان سلامت کم توجه کرده ایم
وزیر بهداشت اضافه کرد: علت اینکه در سال های گذشته در پیشیگیری از سرطان کمتر موفق بوده ایم این است که به عوامل آسیب رسان به سلامت مانند دخانیات و آلودگی هوا کمتر توجه کرده ایم، می گوییم پیشگیری مقدم بر درمان است ما تا از خودورهای آلوده صحبت می کنیم یقه ما را می گیرند که شما را اشتغال و تولید داخل مخالف هستید.

وی گفت: صنعت غیر استاندارد خودرو و سوخت های فسیلی غیر استاندارد باید در کشور اصلاح شوند و مبارزه با این آلاینده ها نباید مذموم باشد. باید با مردم صادق باشیم ما در وزارت بهداشت سعی کرده ایم صادق باشیم و اگر همه حقایق را در تریبون های عمومی نگفته ایم اما حرف خلاف هم نزده ایم.

افزایش سرطان و بیماری های غیر واگیر توهم نیست
هاشمی افزود: شیوع بیماری های غیر واگیر و افزایش آنها توهم نیست باید در انتخاب سبک زندگی دقت کنیم. در عین حال وزارت بهداشت به دنبال افزایش مراکز رادیوتراپی به جای شیمی درمان است و مراکز غربالگری(Screening) و تشخیصی نیز بیشتر می شوند و قطب های تشخیص و درمان سرطان در کشور افزایش می یابند.

وی ادامه داد: 90 درصد هزینه های داروهای درمان سرطان را نیز دولت می پردازد. راهنماهای بالینی و درمان استاندارد سرطان نیز با همکاری بیمه ها به تدریج ابلاغ و اجرا می شود و با این کار از بسیاری از هزینه های غیر استاندارد جلوگیری می شود.

وزیر بهداشت گفت: همکاری دستگاه های دیگر مانند وزارت جهاد کشاورزی برای سالم سازی مواد غذایی نیز بسیار مهم است، نظارت ها بر مواد غذایی در کشور ناقص است و باید افزایش یابد.

وی افزود: سالانه میلیاردها تومان برای توسعه صنعت، خودروسازی، راه، فرودگاه ها، توسعه های زیربنایی و فیزیکی هزینه می کنیم اما هزینه کردن در بخش نظارت در کشور میل به صفر دارد.

هاشمی گفت: در حوزه بهداشت 80 درصد مسئولیت خارج از وزارت بهداشت است و وزارت صنعت، نفت، نیرو، وزارت ارشاد، جهاد کشاورزی، اقتصاد، صدا و سیما، مجلس، قوه قضاییه و نهادهای انقلابی نیز در حوزه بهداشت و پیشگیری نقش دارند و اگر همه ما به وظایفمان عمل کنیم می توانیم در زمینه پیشگیری از بیماری ها از جمله سرطان موفق باشیم.

وی افزود: مسئولیت وزارت بهداشت را نفی نمی کنیم اما هر کسی در سطحی و در حوزه ای مسئولیت دارند، والدین و خانواده ها نیز مسئولیت دارند تا برای تربیت و تغذیه مناسب فرزندان خود کارهایی را انجام دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: