کد خبر: ۱۸۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 26
رژیم‌های کم کالری ممکن است با شکست مواجه شوند چون به محض این‌که از حالت رژیم یا روزه‌داری خارج شوید، میل شدیدی به مصرف موادغذایی چرب و شیرین خواهید داشت
شفا آنلاین>سلامت>اگر وزن شما به سرعت پایین بیاید، به محض این‌که به عادت غذایی پیشین خود برگردید، به همان نسبت وزن‌تان به سرعت بالاخواهدرفت.

به گزارش شفا آنلاین، رژیم‌های کم کالری ممکن است با شکست مواجه شوند چون به محض این‌که از حالت رژیم یا روزه‌داری خارج شوید، میل شدیدی به مصرف موادغذایی چرب و شیرین خواهید داشت.

رژیمی که برای لاغری(Slimming) انتخاب می‌کنید، باید قبل از هر چیز با سیستم بدنی شما هماهنگ باشد چون در غیر این صورت نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین اولین و مهمترین گام در رژیم لاغری، انتخاب آن دسته از مواد غذایی است که با ذائقه و شکل زندگی شما هماهنگ باشد. اگر می‌خواهید بی دردسر و بدون احساس گرسنگی، لاغر و خوش‌اندام شوید، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها بهترین گزینه ممکن است.

این مواد کالری بسیار کمی دارند و به سرعت شما را سیر می‌کنند. افرادی که به خوردن گوشت تمایل زیادی دارند، می‌توانند از رژیم‌های پروتئینی که حاوی کربوهیدرات پایینی هستند، کمک بگیرند. این افراد می‌توانند از تمام گروه‌های غذایی به مقدار کم استفاده‌ کنند لیکن باید همواره کالری دریافتی روزانه خود را تحت نظر داشته باشند. یادتان باشد وقتی بیشتر از کالری دریافتی روزانه، کالری بسوزانید، ناخودآگاه به مرور لاغر می‌شوید چون چربی‌های ذخیره شده در بدن شما وارد عمل می‌شوند.

 اما چرا رژیم‌های سریع برای کاهش وزن مناسب نیستند؟
در واقع رژیم‌هایی که فقط محدود به مصرف یک سری مواد غذایی خاص می‌باشند، رژیم‌های خطرناکی هستند. اگر می‌خواهید به شکلی اصولی وزن کم کنید، باید بهترین عادات غذایی را در خود تقویت و البته حفظ کنید. متخصصان تغذیه معتقدند که اگر وزن شما به سرعت پایین بیاید، به محض این‌که به عادت غذایی پیشین خود برگردید، به همان نسبت به سرعت نیز بالا خواهد رفت. روزه یا رژیم‌های کم کالری نیز ممکن است با شکست مواجه شود چون به محض این‌که از حالت رژیم یا روزه‌داری خارج شوید، میل شدیدی به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین خواهید داشت. بنابراین اگر می‌خواهید وزن کم کنید طوری که مطمئن باشید که دیگر به وزن قبلی برنمی‌گردید، لازم است وقت زیادی صرف کنید.

متخصصان تغذیه معتقدند که کلید مؤفقیت یک رژیم لاغری(Diet) در افکار و ذهنیت فرد نهفته است. در حقیقت شمارش کالری مواد غذایی مصرفی و یا حذف بعضی از آنها، تا زمانی‌ که مغز فرآیند لاغری را باور و تأیید نکرده‌است، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت!

امروزه پزشکان، روانشناسان و متخصصان اعصاب همگی معتقدند تمام رژیم‌هایی که به نوعی فرد را در خوردن محدود می‌کنند، شاید در کوتاه مدت نتیجه‌بخش باشند اما بدون شک نمی‌توانند کاهش وزن(Weight Loss) را در بلندمدت تضمین کنند. بنابراین می‌توان گفت که کلید مؤفقیت یک رژیم لاغری در بشقاب غذایی شما نیست بلکه در ذهن و افکارتان پنهان است! تحقیقات متخصصان اعصاب نشان می‌دهد که بشر در طی قرن‌های متمادی با قحطی‌‌ها و انواع گرسنگی مواجه بوده‌ است. به همین دلیل می‌توان گفت که ذهن بشر به طور طبیعی به نحوی برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند با فقدان موادغذایی چرب مقابله کند.

به محض این‌که بدن با کمبود کالری مواجه شود، مکانیسم‌های دفاعی آن فعال می‌شوند. به عنوان مثال سوخت و ساز بدن پایین می‌آید و در نتیجه ذخایر انرژی کم می‌شوند؛ تعادل هورمون‌ها در خون بهم می‌ریزد و خصوصا ترشح لپتین که هورمون سیری محسوب می‌شود،‌ به نحو چشمگیری پایین می‌آید؛ سیستم‌های ادراکی بدن تغییر می‌کنند به طوری‌ که تمایلی شدید و وسوسه‌انگیز به خوردن در فرد پدید می‌آید. در یک کلام، اگر رژیمی با شکست مواجه شود، اراده فرد زیر سؤال نمی‌رود بلکه بدون شک ذهنیت او در این میان بسیار تعیین کننده بوده‌ است.

کارشناسان معتقدند که اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید و برای همیشه در وزن ایده‌آلتان باقی بمانید، باید استراتژی شما به نحوی باشد که مغزتان با این کاهش وزن مقابله نکند. بنابراین دور رژیم‌های بسیار کم کالری که محدودیت غذایی بالایی دارند را خط قرمز بکشید چون این رژیم‌ها بدن شما را با کمبودهایی مواجه می‌کند که هیچگونه فایده‌ای نخواهدداشت مگر ولع زیاد در خوردن!

به گفته متخصصان تغذیه، قبل از شروع هر گونه رژیمی، بهداشت روانی خود را حفظ کنید! به این معنی که استرس(Stress) و احساسات منفی را از خود دورنمایید چون این عوامل سیستم عصبی بدن را به هم می‌ریزد و در نتیجه گرسنگی کاذب و میل شدید به خوردن غذاهای چرب و شیرین بروز می‌کند. بنابراین برای شروع، یاد بگیرید که چگونه آرامش خود را حفظ کنید، چگونه آگاهانه غذا بخورید و چگونه با احساسات منفی مقابله نمایید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: