کد خبر: ۱۸۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۶ - 2018January 20
ایده آل این است که در حوزه خدمات پزشکی به طور کلی رابطه مالی بین پزشک و بیمار حذف شود، اگر این اتفاق بیفتد یک گام بلند برای اصلاحات در نظام سلامت است
شفا آنلاین>سلامت>معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: حذف دستگاه کارتخوان در مطب برخی پزشکان توهین به مردم و بیماران است و نشان می دهد که آن پزشک، فرد متخلفی است و حتما به عنوان تخلف انتظامی قابل تعقیب کیفری است.


به گزارش شفا آنلاین، محمود عباسی افزود: ایده آل این است که در حوزه خدمات پزشکی به طور کلی رابطه مالی بین پزشک و بیمار حذف شود، اگر این اتفاق بیفتد یک گام بلند برای اصلاحات در نظام سلامت است.

وی افزود: در برخی از دستگاه ها این اتفاق افتاد و شفافیتی که رخ داده، باعث شده که فساد به میزان بسیار زیادی کاهش یابد، مثال عینی آن دفاتر اسناد رسمی است، در این دفاتر به طور کلی و مطلقا رابطه مالی بین ارائه کننده خدمت و مردم وجود ندارد، هر پولی هم باید پرداخت شود با کارت الکترونیک اعتباری، پرداخت می کنند و میزان هزینه پرداختی هم در برگه ای که به مردم می دهند، کاملا مشخص است که چقدر آن حق التحریر دفتر است، چقدر آن مالیات است و به همین ترتیب تا آخر.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: باید در مطب ها و مراکز پزشکی و درمانی کشور نیز چنین اتفاقی بیفتد. کار دشواری نیست. بدون تردید پرداخت های خارج از هزینه های قانونی که در برخی مراکز پزشکی وجود دارد، پدیده ای زشت، غیر اخلاقی و غیر قانونی است و جرم قابل تعقیب کیفری و تخلف انتظامی است و باید با آن برخورد جدی شود، مردم هم از این مسائل اطلاع دارند و حتما باید مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت(Ministry of Health) را در جریان بگذارند.

وی درباره مصادیق این تخلفات گفت: گاهی کارهای کاملا غیر اخلاقی توسط برخی پزشکان انجام می شود که مثلا دستگاه کارتخوان را در مطب بر می دارند، این مسئله هم توهین به مراجعه کننده است و هم نشان می دهد که آن پزشک، فرد متخلفی است. این مسئله بیشتر در مطب پزشکان دیده می شود و در بیمارستان ها کمتر است و هیچ توجیهی ندارد.

عباسی گفت: الان کنار خیابان هم که یک نفر می ایستد و هندوانه می فروشد، دستگاه کارتخوان دارد، چطور می شود، یک پزشک در مطبش دستگاه کارتخوان نداشته باشد. بدون تردید معلوم است که پزشک به طور عمدی دستگاه کارتخوان را در مطب نگذاشته است.

وی افزود: این وظیفه دستگاه های نظارتی مثل وزارت بهداشت است که جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرند، فکر نمی کنم سازمان نظام پزشکی در این مورد وظیفه ای داشته باشد، این وظیفه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی است که به این مسئله که نمونه ای از عدم رعایت حقوق شهروندی(Citizenship rights) است، رسیدگی کند.

عباسی گفت: علاوه بر وزارت بهداشت، سازمان بازرسی کل کشور هم باید به این موضوع نظارت کند زیرا متاسفانه پدیده ای شایع و غیر قابل توجیه است و باید نظارت و کنترل شود.ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
0
0
متاسفانه اخیرآ در بعضی نانوائی ها هم مشاهده می شود. پول آلوده نان داغ.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: