کد خبر: ۱۸۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۶ - 2018January 18
این پروژه ملی و بسیار مهمی برای تحقق دولت الکترونیک است، کارت هوشمند کلید ورود به دولت الکترونیک است و این کار با جدیت از سال 94 شروع شده و تاکنون حدود 32 میلیون کارت هوشمند صادر شده است
شفاآنلاین>بیمه و بانک> رئیس سازمان ثبت احوال کشورگفت: براســاس بخشــنــامه دولــــت بــه سازمان ثبت احوال، این سازمان مکلف شد تا به صورت پایلوت در استان‌های(سمنان، خوزستان و قم) حذف کپی مدارک انجام شود و بعد از اجرای این طرح قرار است بزودی در سطح کشور انجام شود.

به گزارش شفاآنلاین، حمید درخشان‌نیا رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به فرآیند صدور کارت ملی هوشمند گفت: این پروژه ملی و بسیار مهمی برای تحقق دولت الکترونیک است، کارت هوشمند کلید ورود به دولت(Government) الکترونیک است و این کار با جدیت از سال 94 شروع شده و تاکنون حدود 32 میلیون کارت هوشمند صادر شده است.

وی افزود: جمعیت واجد شرایط برای دریافت کارت هوشمند، افراد بالای 15 سال است که حدود 60 میلیون نفر هستند البته اگر بخواهیم افراد خارج از کشور را نیز حساب کنیم ممکن است 2 تا 3 میلیون به این عدد افزوده شود.

درخشان‌نیا تصریح کرد: با این جمع‌بندی بیش از 52 درصد از جمعیت واجد شرایط تحت پوشش سازمان ثبت احوال قرار گرفته و کارت جدید خود را اخذ کرده‌اند، ضمن اینکه حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر هم افرادی هستند که کارت هوشمند آنها مدت طولانی است که صادر شده ولی اقدامی برای دریافت کارت خود نکرده‌اند.

رئیس سازمان(Organization) ثبت احوال کشور بیان کرد: کسانی که تا پایان سال 1389 کارت ملی کاغذی سابق را به اصطلاح دریافت کرده‌اند، اعتبار این کارت‌ها تا پایان سال 96 به اتمام خواهد رسید و حتماً باید کارت هوشمند داشته باشند که بر همین اساس سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از ابتدای امسال بر این موضوع تأکید داشته است که با توجه به اینکه ظرفیت صدور کارت هوشمند در سازمان به دومیلیون و پانصد هزار کارت در ماه رسیده است تقاضا داشتیم که مردم مراجعه کنند تا در این زمان (سال 96)این افراد کارت هوشمند خود را دریافت کنند.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در حال حاضر صدور کارت هوشمند در یک بازه زمانی15 روزه انجام می‌پذیرد.

درخشان‌نیا بیان کرد: در چند ماه گذشته هموطنان به طور جدی‌تر اقدام به اخذ کارت هوشمند کرده‌اند و با توجه به شرایط ثبت‌نام از متقاضیان به دو میلیون و پانصد هزار نفر در ماه می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بخش عمده‌ای از واجدین شرایط کارت هوشمند ملی خود را دریافت کنند.

قابلیت‌های کارت‌های هوشمند
درخشان نیا با اشاره به قابلیت‌های در نظر گرفته شده در کارت‌‌های هوشمند، افزود: مشخصات بیومتریک افراد شامل اثرانگشت، تصویر و امضا الکترونیکی در این کارت‌ها پیش‌بینی شده است و می‌تواند به جای کارت‌های بانکی مورد استفاده قرار بگیرد که با بانک ملت در هفته ثبت احوال در این زمینه تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و با سایر بانک‌ها نیز از جمله بانک ملی و مسکن بزودی تفاهمنامه امضا می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: کارت‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی شده که دارندگان کارت می‌توانند از این کارت‌ها برای دریافت و پرداخت پول و همچنین برای افتتاح حساب استفاده کنند و در واقع کارت‌های ملی همانند کارت‌های بانکی در استفاده از عابربانک‌ها عمل خواهند کرد. درخشان‌نیا گفت: با هماهنگی‌ای که با بانک مرکزی انجام شده است بزودی اصلاحاتی در خصوص قوانین بانک‌ها انجام می‌شود تا بهره‌برداری از کارت‌های هوشمند در سایر بانک‌ها گسترش یابد.

نصب کارتخوان‌های ویژه برای استفاده از خدمات کارت‌های هوشمند
وی ادامه داد: نصب کارتخوان‌های ویژه برای استفاده از خدمات کارت‌های هوشمند در مراکز و دستگاه‌ها از مواردی است که به طور جدی در دستور کار قرار دارد و بزودی این کارتخوان‌ها در سازمان‌ها، ادارات و سایر مراکز نصب می‌شود.

درخشان‌نیا در خصوص وضعیت جمعیتی کشور بیان کرد: پوشش ولادت و فوت تقریباً در مهلت قانونی حدود 99 درصد است و سازمان تمامی اینها را ثبت می‌کند، جمعیتی که اعلام شده حدود 80 میلیون و800 هزار نفر در داخل و جمعیت ایرانیان خارج از کشور هم حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود و اگر بخواهیم جمعیت کل ایرانیان را حساب کنیم حدود84 میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: رشد میزان ولادت عمومی در کشور 19 در هزار است، در 9 ماه سال 96 حدودیک میلیون و 140 هزار نفر ولادت در کشور ثبت شده است که از این تعداد حدود 586 هزار نفر پسر هستند و بقیه دختر که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود یک و نیم درصد کاهش ولادت داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: نسبت جنسی متولدان هم، پسرها بیشتر است ضمن اینکه میانگین سن مادران هم حدود 28 سال است و پدران هم حدود 33 سال که نسبت به گذشته 6 ماه برای آقایان و 4 ماه برای خانم‌ها این سن افزایش یافته است.

درخشان‌نیا در خصوص آمارهای ازدواج و طلاق گفت: در این زمینه باید یک بازه زمانی مورد توجه قرار گیرد به طوری که ازدواج و طلاق در کشور در برخی از ماه‌ها در کشور تغییر می‌کند و همه این موارد به صورت توصیفی دقیق نسبت سنجی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: