کد خبر: ۱۸۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۶ - 2018January 18
«مصرف داروهای مخدر تجویزی می‌تواند در میان دیگر اعضای خانواده شایع شود و بیمارانی که از این داروها استفاده می‌کنند ممکن است دیگر اعضای خانواده خود را در معرض خطر استفاده از این داروها قرار دهند.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>یک تحقیق جدید هشدار می‌دهد که اعتیاد به داروی مخدر <Drug addiction>غالباً از جعبه داروی خانواده آغاز می‌شود. بر اساس نتایج این تحقیق جدید اگر فردی برای تسکین درد خود داروهای مخدر تجویزی همچون اوکسی کانتین (OxyContin) را مصرف کند، احتمال اینکه دیگر اعضای خانواده او نیز تحت تجویز یک داروی مخدر قرار بگیرند زیاد است.


به گزارش شفا آنلاین:دکتر ماریسا سیمانز، محقق اول این تحقیق و دانشجوی پسادکتری دانشکده سلامت عمومی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور می‌گوید: «مصرف داروهای مخدر تجویزی می‌تواند در میان دیگر اعضای خانواده شایع شود و بیمارانی که از این داروها استفاده می‌کنند ممکن است دیگر اعضای خانواده خود را در معرض خطر استفاده از این داروها قرار دهند.»
خانم سیمانز می‌گوید که اگرچه افزایش این خطر کم است (کمتر از یک درصد)، اما ازآنجایی‌که سالانه میلیون‌ها داروی مخدر برای آمریکایی‌ها تجویز می‌شود این را باید گفت که چنین خطری را نمی‌توان نادیده گرفت. شیوع مصرف داروهای مخدر باعث ویرانی‌هایی در ایالات‌متحده آمریکا شده است. به عقیده مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، هرسال 91 نفر به دلیل مصرف دوز بالای داروهای مخدر جان خود را از دست می‌دهند. در بین سال‌های 2000 تا 20017 مصرف دوز بالای داروهای مخدر باعث مرگ بیش از 500000 نفر در ایالات‌متحده شده است.
دکتر استوآرت گیتلو، سخنگوی جامعه طب اعتیاد آمریکا (America- Society of Addictio- Medicine) می‌گوید که غالباً مسیر اعتیاد به مواد مخدر از دسترس بودن داروی مخدر تجویزی در خانه آغاز می‌شود. او می‌گوید: «اولین منبع داروهای مخدر تجویزی جعبه داروی موجود در خانه‌ها است. اعضای خانواده یا این داروها را می‌فروشند یا از آن‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین من از یافته‌های این تحقیق شگفت‌زده نشدم.»
دکتر گیتلو می‌گوید که راه جلوگیری از دسترسی به این داروهای مخدر قدرتمند از پزشک‌ها آغاز می‌شود. به بیان دقیق‌تر، پزشک‌ها باید تعداد داروهای مخدری را که برای بیماران خود تجویز می‌کنند محدود کنند تا پس از درمان فرد توسط این داروها دیگر داروی اضافی در خانه باقی نمانده باشد. دکتر گیتلو می‌گوید: «پزشک‌ها باید از تجویز داروهای مخدر برای یک ماه یا بیشتر خودداری کنند، بلکه باید تعداد داروی تجویزی آن‌ها باید برای مدت سه تا چهار روز کافی باشد و اگر بعد از سه یا چهار روز فرد همچنان به این داروهای تجویزی نیاز دارد پزشک می‌تواند دوباره تعداد محدودی از این داروها را برای او تجویز کند.»
دکتر گیتلو می‌گوید که علاوه بر این، بیماران نباید داروهای استفاده‌نشده را در خانه نگه‌دارند، بلکه باید آن‌ها را به داروخانه بازگردانند یا به شیوه‌ای از شر آن‌ها خلاص شوند.
دکتر گیتلو توضیح می‌دهد که در بسیاری از موارد مصرف داروهای مخدر ضرورتی ندارد. در اغلب اوقات، یک مسکن غیر مخدر می‌تواند به تسکین بیمار کمک کند.
برای مثال، دکتر گیتلو می‌گوید که مصرف باهم ادویل (Advil) و تایلنول (Tylenol) می‌تواند در اکثر موارد باعث تسکین درد شود. دکتر گیتلو خاطرنشان می‌کند: «غالباً مصرف داروهای مخدر ضروری نیست، مگر آنکه مشکل فرد خیلی جدی باشد.»
به‌منظور بررسی تاثر وجود داروهای مخدر تجویزی در خانه روی استفاده دیگر اعضای خانواده از آن‌ها دکتر سیمانز و همکارانش اعضای خانواده‌هایی را در نظر گرفتند که از سال 2000 تا 2014 یک برنامه بیمه سلامتی داشتند.
محقق‌های این تحقیق علاوه بر بررسی تجویزهای افرادی از خانواده که برای اولین بار تحت داروهای مخدر قرارگرفته بودند، تمرکز خود را بیشتر روی تجویزهای دیگر اعضای خانواده قراردادند که حاوی داروهای مخدر بودند.
محققان این تجویزهای حاوی داروهای مخدر را با تجویزهای حاوی مسکن‌های غیر مخدر، همچون داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مورد مقایسه قراردادند تا دریابند که چه تعداد از دیگر اعضای خانواده تحت تجویز داروهای مخدر قرار گرفتند.
در کل، نتایج این تحقیق نشان داد که تقریباً 13 میلیون نفر تحت تجویز داروهای مخدر و حدود 6.4 میلیون نفر تحت تجویز داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بودند.
بر اساس نتایج این تحقیق، افرادی از یک خانواده که یک عضو آن‌ها تحت داروهای مخدر تجویزی بود در مقایسه با افرادی از یک خانواده که یک عضو آن‌ها تحت داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بود در طول یک سال 0.71 درصد بیشتر در معرض تجویزهای حاوی داروهای مخدر بودند.
به دلیل طرح این تحقیق، محقق‌ها نتوانستند توضیح دهند که چرا دیگر اعضای خانواده تحت تجویزهای داروهای مخدر قرار گرفتند، بلکه تنها توانستند این موضوع را بیان دارند. و این محقق‌ها نتوانستند این موضوع را به اثبات برسانند که آیا این مسکن‌های قدرتمند موجود در خانه باعث شده‌اند که دیگران از آن‌ها استفاده کنند یا خودشان تحت تجویزهای این داروها قرار بگیرند.
اگرچه خطر استفاده از داروهای مخدر دیگران کم است، اما باید این داروها را دور از دسترس دیگران بخصوص نوجوان‌ها قرارداد.
دکتر جاناتان مورگنسترن، معاون مرکز خدمات اعیاد در مرکز سلامتی Northwel- شهر نیویورک می‌گوید: «اگر تحت تجویز داروهای مخدر قرار گرفتید، سعی کنید که تا حد امکان آن‌ها را دور از دسترس دیگران قرار دهید یا آن‌ها را درجایی بگذارید که به‌آسانی قابل‌دسترس نیستند.»
علاوه بر این، دکتر مورگنسترن توصیه می‌کند که در صورت خوب شدن سعی کنید که از شر داروهای مخدر استفاده‌نشده خلاص شوید. به‌عبارت‌دیگر، اگر در خانه خود داروهای مخدر دارید سعی کنید که از شر آن‌ها خلاص شوید.سپید


WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: