کد خبر: ۱۸۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۶ - 2018January 14
افسردگی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز شیوع بالایی دارد در این عارضه اعتماد شخص به خودش کاهش پیدا می‌کند.
شفا آنلاین>سلامت>افسردگی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز شیوع بالایی دارد در این عارضه اعتماد شخص به خودش کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین،احمد محیط نماینده سابق سازمان بهداشت جهانی و روانپزشک در نشست خبری که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس انیستیو روانپزشکی که تهران صبح امروز در دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: این مرکز در راستای تقویت بهداشت روان جامعه سابقه درخشان داشته است زیرا همه کارشناسان این مرکز معتقدند بهداشت روان که با جان و اندیشه سر و کار دارد وقتی که تدریس می‌شود سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

وی بیان کرد: متاسفانه ما با بحران جان و خرد سالم در منطقه مواجه هستیم و ایران نیز دچار معضلات اجتماعی و روانی است به نظرم بهداشت روان یکی از مهمترین نیازهای بهداشت در کشور محسوب می‌شود.

محیط ادامه داد: متاسفانه طی ماه‌های اخیر زلزله‌های زیادی در کشور به وقوع پیوسته است که مردم آن مناطق نیازمند حمایت، کمک و هم صحبتی هستند که در صورت رسیدگی نکردن به آنها ممکن است معضلات اجتماعی و روانی بوجود آورد.

وی با اشاره به اینکه بهداشت روان فقط تشخیص بیماری روانی نیست، افزود: افراد سالم نیازمند بهداشت روانی هستند زیرا امکان تحریک سلامتی‌شان وجود دارد و با همین اندیشه مرکز روانپزشکی تهران در سال 1350 تاسیس شد تا به کمک افرادی که از نظر روانی دچار مشکل شده‌اند، بیاید.

محیط عنوان کرد: مرکز روانپزشکی تهران با هدف تامین بهداشت روان برای همه راه‌اندازی شده است و امروزه نیز از بهورز تا کارشناسان و پزشکان این حوزه آموزش‌های عمومی و تخصصی خوبی فراگرفتند.

وی گفت: در مرکز روانپزشکی تهران آموزش روانشناسی تخصصی، روانشناسی بالینی و پرستاری روانی داده می‌شود و خوشبختانه در این مرکز گروه‌های مختلف تخصصی مشغول به فعالیت هستند.

وی یادآور شد: مشابه مرکز روانپزشکی تهران مراکزی در عین الشمس مصر، اسلام‌آباد پاکستان و کازابلانکا مراکش مشغول به فعالیت هستند.
شیوع بالای افسردگی در کشور

در ادامه مراسم احمد محیط در پاسخ به سوال خبرنگار درباره بزرگترین مشکل در حوزه روانشناسی و روانپزشکی اظهار کرد: از نظر آماری در بین بیماری‌ها افسردگی شیوع بالایی دارد ولی از نظر مسائل اجتماعی، مشکلاتی مانند کودک‌آزاری، رانندگی و مسائل اقتصادی مانند اعتیاد و طلاق و نداشتن انگیزه برای تشکیل خانواده در جامعه به وفور مشاهده می‌شود.

 وی بیان کرد: افسردگی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز شیوع بالایی دارد در این عارضه اعتماد شخص به خودش کاهش پیدا می‌کند و شخص در درک توانمندی‌های خود ناتوان می‌شود. این عارضه همراه با مشکلاتی مانند اختلالات خواب و خلقی نیز همراه است.

 این مشاور اسبق منطقه‌ای بهداشت و روان دفتر مدیترانه سازمان جهانی بهداشت و رئیس ستاد بزرگداشت افزود: در برخی از مواقع ما در جامعه شاهد هستیم که با استفاده از طنز، افراد صحبتی به طور غیر مستقیم بیان می‌کنند همچنین برخی مواقع نیز با پدیده‌هایی روبرو هستیم که خنده‌های نهفته دارند.

محیط تصریح کرد: طنز با تمسخر متفاوت است، تمسخر ریشه در پرخاشگری منفعل دارد در تمسخر، ما جامعه‌ای را مورد هدف قرار می‌دهیم که خشم در آن نهفته است، وقتی مشکلات اجتماعی و تراما در جامعه‌ای پیش می‌آید ما نیاز داریم که افراد نسبت به هم همدلی داشته باشند ولی متاسفانه پیام‌هایی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم که بسیار گزنده است.

محیط بیان کرد: دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران در همه سالهای فعالیتش در زمینه بهداشت و روان مشاوره وزارت بهداشت بوده است، ما از آغاز سال‌های دهه 60 خدمات بهداشتی اولیه را ایجاد کردیم و نخستین برنامه پزشکی و تخصصی‌ای که در زمینه خدمات بهداشتی اولیه ادغام شد، بهداشت و روان بود، ادغام بهداشت و روان در خدمات بهداشتی اولیه نخست در شهر کرد و سپس در شهرهایی مانند شهرضا و ساوجبلاغ پیگیری شد.

در ادامه مراسم بوالهری رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تا به امروز این مرکز بیش از هزار فارغ‌التحصیل تربیت کرده است و خوشبختانه بیش از 300 کار تحقیقاتی، تولید علم و مقاله برای کشورمان و حتی منطقه نوشته شده است.

وی ادامه داد: بیش از میلیون‌ها ایرانی از خدمات مرکز روانپزشکی تهران بهره‌ بردند در این زمینه شاید کاستی‌هایی هم وجود داشته باشد که به نظرم خدمات روانپزشکی و بهداشت روان در سراسر کشور انجام شود.

بوالهری ادامه داد: امروزه معضلات و آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، افسردگی، خشونت، پرخاشگری، معضلات روانی جنسی مسائل زناشوئی و خانوادگی مباحث بسیار مهمی محسوب می‌شوند و خوشبختانه مرکز روانپزشکی تهران پروژه‌های علمی خوبی را اجرا و در این زمینه آموزش های خوبی را ارائه داده است.

وی ادامه داد: این موسسه دچار مسائل اداری بودجه ای است اما در نهایت به آموزش و ارائه خدمات بهداشت روانی به مردم جامعه می‌پردازد. مرکز روانپزشکی تهران یک قطب علمی و آموزشی محسوب می‌شود و این مرکز به عنوان دفتر سازمان جهانی بهداشت است. گاهی اوقات طنز همراه شیطنت می‌شود طنز در بسیاری از موارد ریشه‌های درست دارد ولی در برخی اوقات نیز از آن سوءاستفاده می‌شود.

بوالهری درباره فعالیت‌های دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران، اظهار کرد: در سالهای گذشته و در سال اخیر ما به صورت مستمر روی خشونت کار کردیم و اکنون 2  سال است که فعالیت‌های ما در این زمینه به اتمام رسیده است.

 وی گفت: دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران با همکاری سازمان جهان بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطالعه بر روی خشونت خانگی را آغاز کرد و در این زمینه سند ایمنی پیشگیری از خشونت خانگی را تدوین کرده است.

 رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران تاکید کرد: از گذشته‌های دور معنویت را فقط مختص روحانیون می‌دانستند ولی امروزه ثابت شده که معنویت جزء ویژگی‌های فردی است. ما 30 سال در زمینه معنویت درمانی فعالیت کردیم و امسال اولین مرکز سلامت معنوی را تاسیس کردیم.


 بوالهری اظهار کرد: دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران از سال‌های پیش کارهای متعددی را در زمینه اختلالات جنسی انجام داده است. افراد برای پیشگیری از اختلالات جنسی باید قبل از ازدواج نزد روانشناس مراجعه کنند. افراد قبل از ازدواج باید به مدت 6 ماه تا یک سال و نیم مشاوره پیش از ازدواج داشته باشند.

 وی بیان کرد: امروزه در مشاوره پیش از ازدواج  آموزش‌های سنتی کار ساز نیست ما باید به مشاوره طلاق و پس از طلاق نیز توجه ویژه داشته باشیم و باید فضای مناسبی را در جامعه ایجاد کنیم که بتوانیم درباره اختلالات جنسی به راحتی صحبت کنیم.

 بوالهری یادآور شد: ما آموزش مهارت‌های زندگی را از سال 71 آغاز کردیم و در زمینه اختلالات جنسی و اعتیاد صحبت کردیم، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران در سال 69_70 نخستین کنگره مسائل جنسی را به مدت 3 روز برگزار کرد و این دانشکده معتبرترین مرکز هویت‌های جنسی است.

راه‌اندازی درمانگاه تخصصی مداخلات معنوی در انستیتو روانپزشکی تهران

 کاظم‌زاده عطوفی درباره درمانگاه‌های تخصصی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران اظهار کرد: در این دانشکده ما درمانگاه‌های تخصصی برای کودکان اوتیسم و افرادی که دچار اختلالات جنسی و سوء مصرف مواد و اعتیاد هستند، داریم، همچنین حدود یک هفته است که درمانگاه تخصصی مداخلات معنوی را در این دانشکده راه‌اندازی کردیم. در این دانشکده ما همچنین درمانگاه‌های تخصصی روانپزشکی برای کودکان و بزرگسالان نیز داریم.
برچسب ها: جوامع ، افسردگی ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: