کد خبر: ۱۸۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۶ - 2018January 14
بیش از 65 درصد بزرگسالان ایرانی مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند و زنگ خطر مهم این است که اختلالات وزن در کودکان ایرانی در حال افزایش است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: داده های برنامه ملی مراقبت و تغذیه این مجموعه نشان می دهد که بیش از 65 درصد بزرگسالان ایرانی مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند و زنگ خطر مهم این است که اختلالات وزن در کودکان ایرانی در حال افزایش است.

به گزارش شفا آنلاین، داده های برنامه ملی مراقبت غذا و تغذیه از سال 1392 با هدف رصد وضعیت تغذیه کودکان و بزرگسالان ایرانی توسط انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی در کشور جمع آوری شده است.

دکتر هدایت حسینی اظهار کرد: داده های برنامه ملی مراقبت انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور بیانگر ابتلا به درجات مختلف چاقی(Obesity) و اضافه وزن در بیش از 20 درصد کودکان کشور است.

وی افزود: این یافته ها هشدار جدی است که ما را برآن می دارد تا چاره ای برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و ترویج الگوی غذایی صحیح در راستای کاهش بار بیماری های غیر واگیر در کشور بیاندیشیم.
حسینی ادامه داد: اضافه وزن و چاقی تنها سبب ایجاد بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی- عروقی، دیابت،‌ پرفشاری خون و انواع سرطان ها نیستند، بلکه می توانند علت مهمی برای افسردگی(Depression)، کاهش ظرفیت کاری و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی افراد باشند.

** تغذیه ناسالم زمینه ساز بسیاری از بیماری های غیر واگیر است
وی ادامه داد: در کنار همه عوامل خطر بروز بیماری های غیرواگیر، تغذیه ناسالم نقش بسیار برجسته را ایفا می کند. تغذیه ناسالم زمینه ساز بسیاری از بیماری های غیرواگیر است.

حسینی افزود: بیماری های غیرواگیر روز به روز در سراسر جهان در حال افزایش هستند و هر روز شمار زیادی از مردم دنیا در اثر ابتلا به انواع مختلف بیماری های غیر واگیر سلامتی و جان خود را از دست داده یا مبتلا به عوارضی می شوند که به ناچار باید تمام زندگی خود را با عوارض ناشی از آن سپری کنند.

وی گفت: با ارتقاء آگاهی و دانش تغذیه افراد جامعه می توان به الگوی غذایی سالم و مبتنی برمبانی علمی و به تبع آن سلامت و کاهش بار بیماری های غیر واگیر در جامعه دست یافت.

حسینی افزود: در همین راستا و با توجه به ضرورت فرهنگ سازی برای بهبود الگوی غذایی و شناساندن سبد مطلوب غذایی در همه زیر گروه های سنی و جنسی،‌ همه ساله برنامه بسیج ملی تغذیه سالم با رویکرد ارتقا فرهنگ و دانش تغذیه ای و آشنایی مردم با سبد مطلوب غذایی برگزار می شود.

وی ادامه داد که در سال جاری نیز این بسیج با هدف پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم از 15 تا 30 دیماه در سراسر کشور برگزار می شود. امسال تمرکز بر پیشگیری و کنترل چاقی است. چاقی مشکلی که متاسفانه گریبانگیر افراد زیادی در سراسر دنیاست و جامعه ایرانی نیز از این امر مستثنی نیستند.

حسینی افزود: این مجموعه به عنوان مهمترین مرکز ملی غذا و تغذیه در کشور با رسالت شناسایی مشکلات تغذیه کشور و سیاستگذاری و برنامه ریزی برای رفع مشکلات تغذیه ای آحاد جامعه بر اساس شواهد علمی متقن در راستای طرح تحول نظام سلامت فعالیت ها و برنامه های ملی متعددی را برای توسعه سلامت ایرانیان در دست اجرا دارد.

وی، برنامه ملی بررسی مصرف مواد غذایی خانوار ایرانی بمنظور شناسایی الگوی غذایی و سبد غذایی مطلوب جامعه ایرانی، برنامه ملی پایش عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیر واگیر در مواد غذایی صنعتی و صنفی با هدف شناسایی عوامل خطر تغذیه ای در مواد غذایی و برنامه ریزی برای به حداقل رسانیدن این عوامل خطر و برنامه ملی تعیین و به روز رسانی جدول ترکیبات مواد غذایی کشور با رویکرد شناسایی ترکیبات مغذی مواد غذایی جامعه ایرانی را از جمله برنامه های این مجموعه برشمرد.

حسینی افزود: برنامه ملی مطالعه رژیم غذایی با هدف بررسی و مطالعه دریافت عوامل خطر آلاینده و عوامل مغذی در رژیم غذایی(diet) احاد جامعه ایرانی، برنامه ملی تحلیل سیاست های غذا و تغذیه کشور برای مطالعه سیاست ها، قوانین و مقررات و پیشنهاد اصلاح در سیاست ها در راستای تامین غذای سالم و سبد غذایی مطلوب در کشور و برنامه ملی ترجمان دانش با هدف فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به خانواده ها با هدف بهبود الگوی غذایی سالم و پیامدهای تغذیه ناسالم از دیگر برنامه های این انستیتو است.

وی تاکید کرد که اصلاح الگوی تغذیه ای و ارتقاء سلامت غذا در جامعه مستلزم همکاری همه آحاد جامعه و دستگاه های مسئول است و بسیج عمومی را در این خصوص می طلبد که بی شک یک بازوی اصلی آن خود مردم هستند و برنامه بسیج ملی تغذیه سالم در سال جاری نیز با این هدف برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: