کد خبر: ۱۸۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۶ - 2018January 14
در حوزه بهداشت و درمان در بخش خصوصی نگاه متفاوتی داشتیم و تلاش های زیادی انجام دادیم که در بخشی از آن موفق و در بخشی موفق نبوده ایم
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، گفت: بانک های داخلی با ما نامهربان هستند اما خارجی ها تسهیلاتی را فراهم می کنند که به نظر می رسد بخش خصوصی بتواند از آنها استفاده کند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه با اتاق بازرگانی تهران، اظهارداشت: در حوزه بهداشت و درمان در بخش خصوصی نگاه متفاوتی داشتیم و تلاش های زیادی انجام دادیم که در بخشی از آن موفق و در بخشی موفق نبوده ایم.

وی با عنوان این مطلب که تغییر نگاه سنتی مبنی بر اینکه ارائه دهنده خدمت دولت است، زمان می برد، افزود: موانع و مشکلات قانونی هم وجود دارد و به نظر می رسد تا سیاستمداران و قانونگذاران به این باور نرسند، همچنان مشکلات(Difficulties) وجود دارد و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش سلامت نگرانی دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به این مطلب که محدودیت هایی در این بخش وجود دارد که شاید در بخش های دیگر وجود نداشته باشد، تاکید کرد: دولت باید فقط سیاستگذار و خریدار خدمت باشد.

وی افزود: وزارت بهداشت تقریبا در بخشی از حوزه ها موفق به خرید خدمت شده مثلا در مورد تجهیزات سرمایه ای مدت ها است که خرید نمی کند بلکه خرید خدمت می کند.

هاشمی ادامه داد: در حوزه بهداشت بالغ بر ٤٠ تا ٥٠ هزار نفر در بخش خصوصی به خدمت گرفته شدند اما در حوزه دارو همچنان دولتی ها و شبهه دولتی ها حضور پررنگی دارند و شاید یکی از دلایل عدم به روزرسانی صنعت دارویی کشور است.

وی افزود: در دنیا بالاترین سرمایه گذاری در بخش سلامت است و گردش اقتصادی این بخش از نفت و گاز فعال تر است. اما، در ایران تصور می شود اگر تمام کارها را دولت انجام دهد و تصدی گری هم دست دولت باشد و همه خدمات را دولت ارائه دهد، به نفع مردم است، در صورتی که چنین نیست، زیرا هم کیفیت خدمات کاهش پیدا می کند و هم هزینه ها افزایش خواهد داشت.

هاشمی به وجود بیمه های متعدد غیر دولتی اشاره کرد و گفت: در صورتی که این بیمه ها واقعا کارکرد بیمه ای داشته باشند خوب است نه اینکه صندوق های بیمه(Insurance) پول نداشته باشند.

وی اظهارداشت: انصافا در طول دو سه دهه اخیر در بخش بهداشت و درمان خوب کار شده و در مقایسه با کشورهایی مانند روسیه و آفریقای جنوبی در حوزه دارو و دیگر حوزه ها اقدامات خوبی انجام شده و به رغم تحریم ها توانسته ایم خوب پیش برویم.

وزیر بهداشت با بیان این مطلب که در طول ٤ سال اخیر تقریبا هر سال بالغ بر ٢٠ قلم دارو روانه بازار شده است، افزود: اخیرا با خط های اعتباری و اعتباراتی که طرف های خارجی بعد از برجام فراهم کردند، فرصتی برای سرمایه گذاری های مشترک ایجاد شده است.

هاشمی در عین حال گفت: متاسفانه بانک های داخلی در این حوزه نامهربان هستند اما خارجی ها مثل کره، چین و ایتالیا تسهیلاتی را فراهم می کنند که به نظر می رسد بخش خصوصی بتواند از آنها استفاده کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: