کد خبر: ۱۸۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۶ - 2018January 14
می‌گویند بچه‌هایی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، سیستم ایمنی بدنشان قوی‌تر است و پژوهشگران معتقدند ارتباط عمیق عاطفی که میان مادر و فرزندش در لحظات شیردهی شکل می‌گیرد، نه تنها بر سلامت جسم، که بر سلامت روان او هم تاثیر می‌گذارد.

شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>هیچ وقت نمی‌توان گفت بهترین شیر خشک برای نوزادان کدام است.

به گزارش شفا آنلاین:می‌گویند بچه‌هایی که با شیر مادر<Breast milk>تغذیه می‌کنند، سیستم ایمنی بدنشان قوی‌تر است و پژوهشگران معتقدند ارتباط عمیق عاطفی که میان مادر و فرزندش در لحظات شیردهی شکل می‌گیرد، نه تنها بر سلامت جسم، که بر سلامت روان او هم تاثیر می‌گذارد. با وجود همه ادعاهایی که در مورد معجزه تغذیه کودک با شیر مادر گفته می‌‌شود، بسیاری از تازه مادران، از سر اجبار یا حتی اختیار، سراغ شیرخشک می‌روند. آلرژی‌های غذایی شدیدی که مادر را سردرگم می‌کند، وابستگی بیش از اندازه کودک و وصل بودن شبانه روزی او به مادر، شاغل بودن مادر یا کم بودن شیر او، برخی از دلایلی است که پای شیر خشک را به خانه‌ها باز می‌کند.

تغذیه کودک با شیر خشک، چه انتخاب شما باشد و چه از سر اجبار، یکی از راه‌های ایمنی است که به سلامت و رشد مغز و جسم کودک کمک می‌کند. اما فراموش نکنید که این شیوه رایج تغذیه کودکان هم باید و نبایدهای فراوانی دارد که اگر آنها را رعایت کنید، به سلامت فرزندتان کمک بیشتری می‌کنید.

نکاتی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:
1. عذاب وجدان نداشته باشید. مطمئن باشید راهی که برای تغذیه فرزندتان انتخاب کرده‌اید، با توجه به شرایط شما و او، بهترین راه است. پس به خاطر حرف و نگاه‌های دیگران، خود را در این ماه‌های سخت، بر سر دوراهی قرار ندهید و راهی که انتخاب کرده‌اید را با تردید و احساس گناه نروید.

2. هیچ وقت نمی‌توان گفت بهترین شیر خشک برای نوزادان کدام است. همه شیر خشک‌ها برای همه بچه‌ها مناسب نیستند. پس وقت انتخاب آنها در داروخانه، به جای توصیه دوستان و آشنایان، به نوشته‌های روی بسته‌بندی توجه کنید. کودکانی که از ریفلاکس رنج می‌برند، به مصرف شیر خشک مخصوص نیاز دارند و آنهایی که به پروتئین موجود در لبنیات گاوی حساسیت دارند هم باید شیر خشک مخصوص خود را مصرف کنند.

3. در مصرف شیرخشک خساست به خرج ندهید و شیری که درست کرده‌اید و فرزندتان نخورده‌ است را توی یخچال نگه ندارید. اغلب شیر خشک‌ها باید تا چند ساعت بعد از آماده شدن، مصرف شوند و بهتر است که شیر درست شده را بعد از این زمان، به جای نگه‌داشتن در یخچال، دور بریزید.

تغذیه با شیر خشک

در مصرف شیرخشک خساست به خرج ندهید و شیری که مانده است را توی یخچال نگه ندارید

4. اگر فرزندتان همزمان با شیر مادر و شیر خشک تغذیه می‌کند، احتمالا بسته شیر خشکی که تهیه کرده‌اید خیلی زود تمام نمی‌شود. اما اگر روی این بسته را بخوانید، می‌بینید که شیر خشک‌ها را تنها یک ماه بعد از باز کردن می‌توانید استفاده کنید و بعد از این مدت، بهتر است به جای نگرانی از پولی که بابت آن داده‌اید، نگران سلامت فرزندتان باشید و باقی شیرخشک را دور بریزید.

5. پس از هر بار استفاده کردن شیشه شیر بچه، آن را به خوبی بشویید و خشک کنید. گذشته از این، هر روز یکبار شیشه شیر را به مدت 5 دقیقه در آب بجوشانید یا اینکه در ظرف استریل مخصوص قرار دهید.

6. برای تقویت کردن فرزندتان، هرگز بیشتر از میزانی که روی بسته نوشته شده است، شیر در شیشه شیر نوزاد نریزید. اگر شیر خشک فرزندتان غلظتی بیشتر از آنچه نوشته شده داشته باشد، احتمال دچار شدن فرزندتان به یبوست و دیگر بیماری‌های گوارشی بالا می‌رود.

7. هرگز شیر خشک را در آب جوش نریزید. آبی که شیر به آن اضافه می‌شود، باید کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد حرارت داشته باشد و اگر آبی که برای فرزندتان کنار گذاشته بودید بیش از اندازه سرد شده، فکر گرم کردنش در مایکروفر را از سرتان بیرون کنید. اضافه کردن مقدار کمی آب گرم به آن، راه بهتری برای متعادل کردن دمای آب است.

پس از هر بار استفاده کردن شیشه شیر بچه، آن را به خوبی بشویید

8. حتی اگر بهترین شیشه شیر را برای نوزاد تهیه کرده باشید،اگر شیشه شیر فرزندتان بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق قرار داشته، حتما آن را دور بریزید. مسمومیت با شیرخشک مانده، از مشکلات شایعی است که بسیاری از کودکان به آن دچار می‌شوند.

9. برای اینکه فرزندتان دچار ریفلاکس مری نشود و شیر از مجرای گوارشی‌اش برنگردد، در حالت نیمه نشسته به او شیر بدهید و حداقل تا یک ربع بعد از تغذیه، او را در حالت عمودی یا نیمه نشسته نگه دارید. گذاشتن سر او روی شانه و چند دقیقه راه رفتن با فرزندتان، یکی از راه‌هایی است که به هضم بهتر غذایش کمک می‌کند.

10. اگر فرزندتان احساس سیری می‌کند، او را مجبور به تمام کردن شیر داخل شیشه نکنید. تلاش شما برای وزن اضافه کردن فرزندتان، از همین امروز عادت پرخوری را در او ایجاد خواهد کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: