کد خبر: ۱۸۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۶ - 2018January 14
گذشته از تمام مسائل و مشکلات بهتر نفس کشیدن نباید به قیمت از دست دادن حس بویایی تمام شود و شما را تمام عمر از استشمام عطر گلها و بوی خوش محروم کند.
شفا آنلاین>سلامت>در بسیاری از موارد تنها دلیل انجام رینوپلاستی (جراحی بینی)، زیبایی نیست. بسیاری از بانوان و آقایانی که به سختی نفس میکشند، امیدوارند که پس از عمل بینی بتوانند بهتر نفس بکشند. عملکرد بینی پس از عمل نگرانی مشترک اکثر بیماران است و یکی از متداولترین سوالاتی که بیماران از جراحان میپرسند این است که آیا ممکن است جراحی بینی حس بویایی را از بین ببرد؟

به گزارش شفا آنلاین:گذشته از تمام مسائل و مشکلات بهتر نفس کشیدن <Better breathe>نباید به قیمت از دست دادن حس بویایی تمام شود و شما را تمام عمر از استشمام عطر گلها و بوی خوش محروم کند. در ادامه با ما همراه باشید تا از اثر جراحی بینی بر حواس بویایی و چشایی و احتمال بروز عوارض تنفسی پس از عمل آگاه شوید.

عمل بینی یا رینوپلاستی چیست ؟
در رینوپلاستی یا عمل بینی ساختار، عملکرد و یا ظاهر بینی تغییر داده میشود. تغییراتی که بسته به نیازها و خواستههای بیمار ممکن است کوچک و ظریف یا چشمگیر و قابل توجه باشد. عمل بینی به دو روش باز و بسته انجام میشود. عمل بینی باز بهترین نتایج و چشمگیرترین تغییرات را به دست میدهد، اما برای انجام عمل باید برش کوچکی روی کلوملا (بافت جداکننده سوراخهای بینی) ایجاد شود. اگرچه در عمل بسته هیچ برش خارجی ایجاد نمیشود، اما نتایج آن به دلیل عدم دسترسی به ساختارهای داخلی بینی به اندازه عمل باز قابل توجه نیست.

تاثیر عمل زیبایی بینی بر حس بویایی
اگر درصدد انجام جراحی بینی هستید، احتمالاً دچار این نگرانی هستید که مبادا عمل بینی منجر به از دست رفتن حس بویایی شود. در واقع ضعیف شدن و از بین رفتن حس بویایی یکی از عوارض عمل بینی است که البته موقتی است.

حواس چشایی و بویایی جزء حواس شیمیایی طبقهبندی میشود. محرکهای بویایی بسیاری، مانند بوی قهوه، پرتقال و گل، در اطراف ما وجود دارد که مولکولهایی بودار را آزاد میکند. بینی حاوی تارهای ظریفی است که در عصب حسی، موسوم به عصب بویایی سازماندهی شده است. این عصب که حاوی نورونهای گیرنده مخصوصی است به گونهای خلق شده است که بو را تشخیص دهد. زمانی که مولکولهای بو به نورونهای گیرنده میرسد، حس بویایی را تحریک میکند.

مجراهای بینی پس از عمل متورم میشود و جریان هوا را داخل بینی کاهش میدهد. مولکولهای بو به دلیل انسداد و گرفتگی مجراهای بینی به گیرندههای روی پایانههای عصب بویایی نمیرسد. چون گیرندههای تشخیص دهنده بو هیچ رایحهای دریافت نمیکند، حس چشایی نیز کاهش مییابد. درست مانند زمانی که سرما میخورید و بینیتان میگیرد و فقط مزه غذاهای پرادویه را تشخیص میدهید.

همانطور که ورم پس از جراحی بینی به تدریج از بین میرود، حس بویایی نیز بهبود مییابد و بیمار دوباره میتواند مزهها و بوها را حس کند. برگشت کامل حس بویایی و چشایی در اکثر بیماران 6 ـ 3 هفته طول میکشد. در این بین تعداد انگشتشماری از بیماران حس بویایی را پس از عمل بینی برای همیشه از دست میدهند. البته این عارضه بسیار نادر است و چون مجرای مسدود شده بینی اصلاح یا جابجا میشود، برخی بیماران حتی پس از عمل متوجه تقویت حس بویایی نیز میشوند.

برگشت حس بویایی و کاهش عوارض
ازآنجایی که ضعیف شدن حس بویایی پیآمد التهاب بینی است، با رعایت چند توصیه ساده میتوانید روند التیام را تسهیل کنید. استراحت کنید، مایعات فراوان بنوشید و فعالیتهایی مانند ورزشهای تماسی پربرخورد که باعث آسیب دیدن بینی میشود، انجام ندهید. بینی را با محلول سرم نمکی (سالین) شستشو دهید تا علائم سریعتر برطرف شود. در صورت بروز حساسیت یا عفونت نیز باید از اسپری آنتی بیوتیک یا استروئید استفاده کنید. همچنین در زمان مقرر حتماً به جراح مراجعه کنید تا وضعیت شمت بررسی شود.

اگرچه خطر از بین رفتن همیشگی حس بویایی ضعیف است، بااین حال بهترین روش برای به حداقل رساندن احتمال آسیب دیدن حس بویایی مراجعه به جراح پلاستیک مجربی است که در زمینه انجام عمل بینی مهارت دارد. چنانچه قصد دارید برای عمل بینی اقدام کنید، حتماً با یک جراح معتبر مشورت کنید. یکی از بهترین روشها برای اطمینان از مناسب و ایمن بودن انجام عمل مراجعه به پزشک و تشریح وضعیت و انتظار از عمل است. حتماً به متخصصی مراجعه کنید که در زمینه زیبایی ظاهری و عملکرد بینی آگاهی کامل داشته باشد. جراح مجرب نهایت تلاش خود را میکند تا هم ظاهر و هم عملکرد بینی را بهبود دهد.


اکنون مطمئن شدهاید که پس از عمل بینی باز هم میتوانید از استشمام بوی خوش گل سرخ لذت ببرید. اکثر بیماران پس از گذشت 6 ـ 4 هفته حس بویایی خود را به طور کامل بازمییابند. نگران نباشید، پس از جراحی بینی نه تنها از به مشام کشیدن رایحه گلهای بهاری محروم نخواهید شد، بلکه شکل و عملکرد بینیتان نیز بهبود خواهید یافت.

پزشک آنلاین
دکتر مسعود جعفری پور [ فلوشیپ فوق تخصص جراحی پلاستیک صورت ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار