کد خبر: ۱۸۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۶ - 2018January 12
درد پشت جناق سینه ، سوزش سر دل ، تلخی دهان ، حالت تهوع ،سرفه های مزمن ،علائم شبه آسم ، گرفتگی صدا من جمله نشانه هایی هست که باید به ریفلاکس معده در خود شک کرد.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر اکرم پورشمس ، فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد : در محل وصل شدن مری به معده دریچه ای وجود دارد که وظیفه آن باز شدن هنگام گذر مواد غذایی از مری به معده و بسته شدن هست تا اسید معده <stomach acid>به داخل مری برنگردد. در حالتی که دریچه مری و معده بدرستی عمل نکند و اسید معده که در بر دارنده مواد سوزاننده هست، وارد مری شده، مخاط پوشاننده مری به صورت مرسوم دفاعی در مقابل این مواد ندارد و در این صورت دچار آسیب دیدگی و بروز علایم «ریفلاکس» می گردد.

به گزارش شفا آنلاین:عضو هئیت مدیره انجمن گوارش و کبد ایران اظهار کرد : درد پشت جناق سینه ، سوزش سر دل ، تلخی دهان ، حالت تهوع ،سرفه های مزمن ،علائم شبه آسم ، گرفتگی صدا من جمله نشانه هایی هست که باید به ریفلاکس معده در خود شک کرد. علاوه بر این در کودکان عفونت گوش میانی و سینوزیت از علامت های ریفلاکس (ترش کردن) تلقی می گردد .

دکتر اکرم پورشمس ، فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد : در محل وصل شدن مری به معده دریچه ای وجود دارد که وظیفه آن باز شدن هنگام گذر مواد غذایی از مری به معده و بسته شدن هست تا اسید معده به داخل مری برنگردد. وی در ادامه اضافه کرد: درد پشت جناق سینه ، سوزش سر دل ، تلخی دهان ، حالت تهوع ،سرفه های مزمن ،علائم شبه آسم ، گرفتگی صدا من جمله نشانه هایی هست که باید به ریفلاکس معده در خود شک کرد.

علاوه بر این در کودکان عفونت گوش میانی و سینوزیت از علامت های ریفلاکس تلقی می گردد . پورشمس در ارتباط با عوامل تشدید کننده ریفلاکس متذکر گردید : قوی ترین علت تشدید ریفلاکس معده استرس و هیجانات بیشتر از توان بدن هست در ادامه عواملی چون تحولات سبک زندگی، نحوه غذا خوردن و زمان غذا خوردن نیز در بروز این آسیب بی تاثیر نیست .

علاوه بر آن باعجله غذا خوردن، پرخوری، استفاده غذاهای تند و پر ادویه و ترشی، دراز کشیدن سریعا بعد از صرف غذا و افزایش وزن از عوامل تشدید کننده دیگر در این مریضی محسوب می گردد .این فوق تخصص گوارش و کبد در ارتباط با خوراکی های ممنوعه ریفلاکس معده اظهار کرد : در راس فهرست خوراکی ممنوعه نوشیدنی های کافئین دار قرار دارند مثل قهوه ، نسکافه ،نوشابه و چای .
این مطلبو از دست ندید!  چه طور مهارت های همدلی را بیاموزیم؟

علاوه بر این مواد غذایی که سرشار از نیترات می باشند علت می گردد دریچه مری و معده شل و گشاد گردد و این حالت علت بازگشت غذا از معده به قسمت های خستین دستگاه گوارش می گردد. کسانی که بدنشان با استعداد ریفلاکس هست از خوردن غذاهای نیمه آماده، کنسرو شده، فراوری شده و مخصوصا غذاهای فست فودی بشدت اجتناب کنند علاوه بر این سس مایونز ،کره و خامه جز دشمنان کلیدی این مریضی به شمار می روند .به گفته وی ، عجولانه غذا خوردن ،پرخوری و استفاده مایعات در میان غذا من جمله مورد ها دیگر تحریک معده به ریفلاکس هست.

در فصل امتحانات استفاده قهوه در محصلین و دانشجوهای افزایش می یابد و وجود کافئین در این ماده منتج به ریفلاکس معده و سوزش سر دل در آنها می گردد. عضو هئیت مدیره انجمن گوارش و کبد ایران افزود : در استفاده سبزیجات و میوه ها هیچ منعی وجود ندارد اما بعضی از مریض ها اعتقاد دارند مرکبات ترش این آسیب را تشدید می کند علاوه بر آن سیگار ، قلیان و الکل جز عوامل دیگر در بروز ریفلاکس معروف هست و محتمل هست آلودگی هوا نیز در پیدایش و تشدید این مریضی نقشی دارا باشند.

ناگفته نماند ریفلاکس معده توان دارد فرد را دچار کاهش وزن شدید بکند . به گفته وی ، از استفاده خودسرانه دوا بشدت اجتناب کنید و برای برطرف مشکل، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بعضی دوا ها محرک ترشح اسید می باشند. سفارش می گردد پیش از صرف غذا در هر وعده، خوردن یک قاشق عسل طبیعی، تا حد بسیاری علایم ریفلاکس معده را می‌کاهد علاوه بر آن استفاده آب بصورت ناشتا برای این اشخاص بسیار مناسب هست .این متخصص در انتهاء افزود : ریفلاکس معده جز مریضی هایی هست که معالجه قطعی ندارد اما با دوا میتوان آن را به سادگی کنترل کرد .جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: