کد خبر: ۱۸۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۶ - 2018January 12
اجتناب از زیاده روی در استفاده قهوه و شکلات سیاه و زیاده روی نکردن در استفاده غذاهای تند و پرادویه موجب محافظت و بالا بردن تندرستی معده می گردد
شفا آنلاین>سلامت> یک ضرب المثل چینی می گوید: «اگر مریضی در معده نباشد مریض نمی میرد». این ضرب المثل آسان ارزش و ارزش ارگانی به اسم معده را نشان می دهد. در نتیجه تندرستی آن نیز از ارزش بالایی بهره مند هست. اجتناب از زیاده روی در استفاده قهوه و شکلات سیاه و زیاده روی نکردن در استفاده غذاهای تند و پرادویه موجب محافظت و بالا بردن تندرستی معده <Stomach health>می گردد. در این مطلب شما را با ۸ عادت معده خراب کن آشنا می کنیم.

نوشیدن زیاد و تندرو قهوه = تحریک معده

به گزارش شفا آنلاین:کافئین موجود در قهوه موجب اسیدی شدن PH خون می گردد. علاوه بر این از آنجایی که کافئین یک ماده ی محرک هست موجب افزایش استرس می گردد و حتماً می دانید که استرس، دشمن معده هست؛ در نتیجه خوب تر هست از استفاده زیاد قهوه و نوشابه ها که موجب جذب زیاد کافئین می گردند احتیاط کرد.

توجه دارا باشید که چای نیز به اندازه ی نصف قهوه کافئین دارد. نوشیدنی های شیرین نیز فلور را دچار تغییراتی کرده و خطر بروز چاقی مفرط را افزایش می دهد. خوب تر هست بدانید که اضافه وزن نیز به نوبه ی خود خطر بروز مشکل ریفلاکس معده را افزایش می دهد؛ یعنی اینکه اسید معده بالا می آید و اصطلاحا معده ترش می کند.

زیاده روی در استفاده شکلات و گوشت های فرآوری شده = التهاب معده

اما باید در استفاده سوسیس و کالباس و گوشت های قرمز جانب احتیاط را رعایت کرد. پروتئین های حیوانی در بر دارنده امگا ۶ بسیاری هست. این اسیدهای چرب جزء عوامل التهاب زا در بدن به ویژه در ناحیه ی معده و دستگاه گوارش محسوب می شوند. به همین طریق نیز باید از استفاده زیاد شکلات سیاه اجتناب کرد. چون موجب شل شدن اسفنکتر مری شده و بدین ترتیب زمینه ی بالا آمدن اسید معده فراهم می گردد.

استفاده زیاد مواد کبابی = احتمال سرطان

وقتی که مواد غذایی، کباب یا دودی می گردند یک عکس العمل گلیکاسیون پروتئین به اسم عکس العمل میلارد بروز می کند. عکس العمل میلاد همان پروسه ی قهوه ای شدن غذا هست. یعنی در نتیجه ی عکس العمل بین قند و پروتئین ماده ی غذایی عوض شدن رنگ داده و قهوه ای می گردد. این عکس العمل موجب بروز التهاب، استرس اکسیداتیو و خطر مبتلا شدن به سرطان می گردد. در نتیجه خوب تر هست مواد غذایی را به شیوه ای ملایم و با درجه حرارت پایین طبخ کنید.
این مطلبو از دست ندید!  زیباترین جزایر خصوصی دنیا که توان دارید به آنان عزیمت کنید + تصویر

استفاده زیاد فرآورده ها لبنی = مشکلات معده ای

استفاده همه روزه بیشتر از دو واحد از فرآورده ها لبنی و زیاده روی در استفاده گلوتن (پروتئین موجود در نان های مدرن) موجب بروز تفکیک سلول های مری می گردد. این مساله نیز موجب نفوذ اسید معده شده و مشکل ساز می گردد. در نتیجه اگر معده ی حساسی دارید در استفاده لبنیات نیز زیاده روی نکنید.

بدخوابی = افزایش حالت اسیدیته

اگر مشکل ریفلاکس معده مانع از خواب راحت می گردد بالعکس آن نیز محتمل هست. یعنی وقتی که با کم بودن خواب و کم خوابی رو به رو می شوید عصبی تر هستید و استرس مزمن روی معده اثرگذاری منفی می گذارد و مشکل اسیدی شدن و ریفلاکس تشدید می گردد. کسانی که از آپنه ی خواب رنج می برند نیز زیادتر در فراروی مشکل ریفلاکس اسید معده قرار دارند. چون تنفس بد زمینه را برای بالا آمدن اسید معده به سمت مری فراهم می کند. بعضی دوا ها مثل دوا های ضدالتهاب و آسپرین نیز موجب بروز معده درد و مشکل ریفلاکس اسید معده می گردند.

هر آنچه دهان را می سوزاند معده را نیز آتش می زند

هر ماده ی غذایی که دهان را می سوزاند طبق معمول با معده نیز سر ناسازگاری دارد. در نتیجه نباید در استفاده فلفل زیاده روی کنید.

پرخوری = افزایش حالت اسیدیته

هر چه زیادتر غذا را بجویید از پرخوری دور می شوید و به هضم خوب تر غذا مساعدت می کنید. جویدن غذا علاوه بر این موجب افزایش بزاق ترشح شده می گردد. بزاق حالت اسیدیته معده را کاهش می دهد. در نتیجه پیش از هر چیزی خوب تر هست پرخوری را ترک کنید و غذا را بدرستی بجویید.

استفاده دخانیات = افزایش خطر مبتلا شدن به سرطان معده

دخانیات علاوه بر تحمیل ترکیبات شیمیایی زیاد به بدن موجب نابود شدن کارایی اسفنکتر مری می گردد که این مساله نیز به بالا آمدن اسید معده منتج می گردد. به عقیده ی محققان، استفاده دخانیات بهمراه استفاده مواد غذایی شور جزء عوامل کلیدی بروز سرطان معده می باشند. سیگار در کار تولید مخاط بادیگارد معده اختلال ایجاد نموده و علاوه بر این موجب افزایش خطر مبتلا شدن به زخم معده می گردد. در نتیجه اگر نمی خواهید علاوه بر ریه هایتان معده تان را نیز ناکار کنید هر چه فوری تر سیگار را ترک کنید.جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: