کد خبر: ۱۸۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۶ - 2018January 11
کلسترول در کبد ساخته می شود و از فواید بسیار مهمی برخوردار است، برای مثال به انعطاف دیواره سلولی شما کمک کرده و برای ساخت چندین هورمون در بدن مورد نیاز است
شفا آنلاین>سلامت>کلسترول(Cholesterol) در کبد ساخته می شود و از فواید بسیار مهمی برخوردار است، برای مثال به انعطاف دیواره سلولی شما کمک کرده و برای ساخت چندین هورمون در بدن مورد نیاز است،

به گزارش شفا آنلاین،کلسترول در کبد ساخته می شود و از فواید بسیار مهمی برخوردار است، برای مثال به انعطاف دیواره سلولی شما کمک کرده و برای ساخت چندین هورمون در بدن مورد نیاز است،

با این وجود مانند هر چیز دیگری، کلسترول بیش از حد یا وجود کلسترول در جای نادرست سبب بروز مشکلاتی در بدن می شود،

کلسترول مانند چربی در آب حل نمی شود، به جای آن در بدن حمل می شود و به ملکول هایی به نام لیپوپروتئین می چسبد، لیپوپروتئین ها کلسترول، چربی و ویتامین های حلال چربی را در خون حمل می کنند.

لیپوپروتئین های مختلف اثرات متفاوتی بر سلامت بدن دارند، برای مثال سطح پایین لیپوپروتئین یا لیپوپروتئین با چگالی کم منجر به انباشت کلسترول در دیواره رگهای خونی می شود که این خود می تواند منجر به انسداد عروق، سکته ، حمله های قلبی و نارسایی کلیه شود.

برخلاف آن سطح بالای لیپوپروتئین به حمل کلسترول به بیرون دیواره رگ ها کمک می کند و از بروز این بیماری ها نیز جلوگیری می نماید. این مقاله به بررسی 10 روش طبیعی جهت افزایش کلسترول مفید و کاهش کلسترول مضر می پردازد:

کبد کلسترول مورد نیاز بدن را تامین می کند، این میزان کلسترول به مراه چربی با اندکی لیپوپروتئین در بدن تولید می شود.زمانی که آن میزان از لیپوپروتئین چربی را به سلول های بدن می رساند، به کلسترول مترکم مضریا لیپوپروتئین کم که کلسترول را به هر جا که لازم باشد میرساند، تغییر می یابد.کبد نیز لیپوپروتئین زیادی ترشح می کند که کلسترول بکار نرفته یا مضر را به کبد باز می گرداند، اینکار برعکس عمل حمل کلسترول است و از بدن در برابر گرفتگی عروق ودیگر بیماری های قلبی مراقبت می کند.

برخی لیپوپروتئین ها از جمله لیپوپروتئین های مفید و مضر مستعد آسیب دیدگی توسط رادیکال های آزاد دراکسیداسیون (ترکیب ماده با اکسیژن ) هستند، لیپوپروتئین های مفید و مضر ترکیب شده با اکسیژن نیز برای سلامت قلب بسیار مضرند.

اگرچه شرکت های صنایع غذایی اغلب غذاهای کم کلسترول را تبلیغ می کنند، کلسترول خوراکی نیز تاثیر کمی بر میزان کلسترول بدن می گذارد. این بدلیل آنست که کبد بسته به اینکه چقدر غذا می خورید میزان کلسترول را تغییر می دهد، وقتی بدنتان از غذایی که می خورید کلسترول زیادی جذب کند، مقدار کمی کلسترول در کبد می سازد. برای مثال در یک تحقیق مطالعاتی 45 نفر فرد بالغ شرکت کردند بنا شد آنها کلسترول زیادی به شکل روزانه دو عدد تخم مرغ را بخورند، در آخر این نتیجه حاصل شد؛ افرادی که کلسترول بیشتری می خوردند در مقایسه با افرادی که مصرف کلسترول شان پایین بود، کلسترول بالا نداشتند و تغییری در لیپوپروتئینشان ایجاد نشده بود.

درحالی که کلسترول خوراکی تاثیر کمی بر سطح کلسترول بدن دارد، مواد غذایی دیگر مانند موروثی بودن ، سیگار کشیدن و روش زندگی نادرست میتواند سبب وخامت آن شود. همچنین انتخاب چندین روش زندگی دیگر می تواند به افزایش کلسترول مفید کمک کند و کلسترول مضر را کاهش دهد، در زیر چند روش طبیعی جهت بهبود سطح کلسترول توصیه شده است.

1. بر چربی های اشباع تمرکز کنید

چربی های اشباع مانند چربی موجود در روغن زیتون، روغن کانولا ، مغزها و آواکادو است که میزان کلسترول مضر را کم کرده ، کلسترول مفید را افزایش می دهد و اکسیده شدن موثر در گرفتگی عروق را کاهش می دهد،

2. از چربی های اشباع نشده بویژه امگا 3 استفاده کنید

تمامی چربی های اشبع نشده برای سلامت قلب مفید هستند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند، چربی امگا 3 یک نوع چربی اشباع نشده بهمراه فوایدی برای قلب است.

3. از مصرف چربی ترانس خودداری کنید

غذاهایی که با روغن هیروژنه شده اند در ترکیباتی شامل چربی های روغن ترانس و مضر هستند ، حتی اگر در برچسب محصول ذکر شده باشد که برای حفظ محصول 0 گرم روغن ترانس بدان اضافه شده است.

4. فیبر حل شدنی بخورید

فیبر حل شدنی باکتری سالم روده را تغذیه می کند و کلسترول را از بدن حذف کرده و لیپویروتئین مفید و مضر را کاهش می دهد، منابع مفید شامل لوبیا، نخود فرنگی، عدس، میوه و غلات کامل شامل جو دو سر هستند.

5. ورزش

هر نوع ورزشی کلسترول و سلامت قلب را بهبود می بخشد، هرقدر مدت ورزش کردن طولانی تر و آن ورزش سنگین تر باشد ، مفید تر است.

6. وزنتان را کم کنید

کاهش وزن از میزان کلسترول می کاهد، بخشی از کاری که با کاهش وزن در بدن صورت می گیرد کاهش تولید کلسترول در کبد است، تحقیقات مختلف نشان دادند که کاهش وزن در کل تاثیرات مثبتی برکاهش وافزایش لیپوپروتئین دارد.

7. دخانیات مصرف نکنید

مصرف دخانیات لیپوپروتئین های مضر را افزایش داده لیپوپروتئین های مفید را کاهش می دهد و توانایی بدن را برای پس فرستادن کلسترول به کبد جهت ذخیره شدن یا بی فایده ماندن به تاخیر می اندازد، ترک مصرف دخانیات این اثرات را معکوس می کند.

8. استرول ها واستانول های گیاهی را در نظر داشته باشید

استرول ها واستانول های گیاهی در روغن گیاهی یا مارگارین با جذب کلسترول رقابت می کنند و لیپوپروتئین را بیش از 20 در صد کاهش می دهند، کاهش بیماری های قلبی در خصوص آنان به اثبات نرسیده است،

9. مکمل ها را امتحان کنید

مکمل های روغن ماهی و مکمل های حل شدنی مانند جو دوسر کلسترول را بهبود می بخشد و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، ترکیب 10 آنزیم کلاً سطح کلسترول را کاهش میدهد اما مشخص نیست که از بیماری قلبی هم جلوگیری نماید،

کلسترول از فواید مهمی برخوردار است اما اگر کنترل نشود سبب گرفتگی عروق و بیماری قلبی می شود.

کاهش کلسترول بدن را مستعد آسیب رادیکال های آزاد کرده و موجب بیماری قلبی می شود اگر کلسترول از حد اعتدال خارج شود، تغییر سبک زندگی اولین گام درمان است.

چربی های غیر اشباع، فیبر حل شدنی واسترول ها واستانول های گیاهی میتواند سطح بالای لیپوپروتئین مفید را افزایش و سطح لیپوپروتئین مضر را کاهش دهد، ورزش وکاهش وزن نیز می توانند کمک کنند.

باید ازخوردن چربی های ترانس ومصرف دخانیات پرهیز شود

اگر نگران سطح کلسترولتان هستد آنرا همراه با پزشک خود مورد بررسی قرار دهید تنها لازم است یک کشت خون ساده بصورت ناشتا انجام دهید تا از کلسترول خود باخبر شوید.

برچسب ها: کلسترول ، کبد ، هورمون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: